וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הרוצח השקט של תחום השיפוצים, וכך תצאו ממנו בחיים

וואלה! נדל"ן

עודכן לאחרונה: 3.2.2022 / 12:14

אתם משפצים את הבית ולוקחים בחשבון את העלויות, אבל מה שעלול להפיל את החישוב שלכם הוא בכלל התאורה. כיצד תבחרו נכון ומדוע חוסר תכנון עלול לעלות לכם הרבה?

החורף מביא איתו לא מעט אפרוריות והחושך במהלכו מפציע מוקדם. השילוב בין שעות האור המעטות לעובדה שאנחנו מרבים להיות בבית (בשיאו של גל האומיקרון המשתולל בחוץ) מביאים אותנו לשים לב יותר לתאורה שלנו.

ככלל, תאורה היא תחום נסתר, יחסית, כשמתכננים את השיפוץ. באיזה שלב מומלץ להתחיל לתכנן את התאורה? מהו התקציב שתדרשו להשקיע בתאורת מיטבית בבית? והאם יש הבדל בין תאורה חורפית לתאורה לאורך כל השנה?

עיצוב דניאל מיכאלי. שרון צרפתי,
מתי מתכננים את התאורה? יפה שעה אחת קודם. עיצוב דניאל מיכאלי/שרון צרפתי

מעצב הפנים דניאל מיכאלי מסביר: "כאשר ניגשים לשיפוץ, חשוב מאוד להבין מראש מהם הצרכים הנדרשים ולפיהם לתכנן את התאורה. יש חללים שזקוקים למעט תאורה ויש כאלו שצריכים דגש יותר חזק. כאשר הבית מואר בצורה נכונה הוא יכול לחפות על תכנון לקוי ועל כן גם לעלות את ערכה של הדירה שכן ללא תאורה מתאימה הייתה נחשבת 'חשוכה' ולא אטרקטיבית. ישנם גופים שדורשים הנמכות גבס מיוחדות, הכנת נקודות מיוחדות או ריבוי נקודות אחת ליד השנייה, וצריך לקחת את כל אלו בחשבון במהלך השיפוץ מבחינת עלויות ותוספות המחיר למחיר שהקבלן יציג לכם.

"עוד חשוב לקחת בחשבון את התקנת הגופים לאחר סיום השיפוץ - העלות הממוצעת להתקנת גוף ע"י חשמלאי מוסמך היא 250 שקל, סכום לא מועט שגם הוא צריך להיכלל בתקציב. עלויות התאורה לכל הבית משתנות בהתאם לגופים שתבחרו. תאורה לדירה בגודל של 100 מ"ר תעלה בממוצע 30,000-40,000 שקל, כשגם שם, כמו בכל ענף הבניה, השמיים הם הגבול".

האם חשוב מראש לעשות התאמה לעונות השנה? האם יש הבדל בין תאורת חורף לקיץ?

"בחורף מזג האוויר הופך לאפרורי ומשפיע על כמות האור גם בחללים שמטבעם נחשבים למוארים", אומר מיכאלי, "לכן מומלץ לתכנן גופי תאורה בעלי אור חזק יותר שישווה לחלל החדר אווירה עליזה יותר, למרות האפרוריות שמקיפה אותנו. אפשר לחלק את נושא התאורה לגווני אור - חם, נטרלי או קר ובפרט בחורף ההמלצה הכנה היא לעבוד עם נורות בגוון צהוב חם שיקנה לחלל מראה רך, נעים ועוטף. ככלל, התאורה הלבנה מומלצת רק באזורים שדורשים התמצאות ומיקוד כמו המטבח ושם לא נשנה גם בחורף את גוון התאורה".

קינן אדריכלים, באדיבות לוצ'ה תאורה. עודד סמדר,
לחסוך עלויות תאורה? מסוכן. קינן אדריכלים, באדיבות לוצ'ה תאורה/עודד סמדר

רוב המשפצים לא לוקחים בחשבון את חשיבות התאורה והעלויות הנדרשות אליה במהלך השיפוץ. לדברי נטע גופט, מנהלת פרויקטים בלוצ'ה תאורה, "בכל שיפוץ, בין אם בבית פרטי, מסחרי או משרדי, בחירת קונספט התאורה חשוב כבר בשלב התכנון. לאחר ההחלטה התכנונית על סוג התאורה ורמת ההארה ניתן לבחור את גופי התאורה עצמם ורצוי להזמינם מראש כדי לחסוך בעלויות שינויים, שידרשו במידה ותבחר מאוחר יותר תאורה שאינה מתאימה לבניה הקיימת. יש משפצים שכדי לחסוך עלויות מזמינים תאורה מסין- מאלי אקספרס ודומיו, ומסתכנים ברכישת חלקים שאינם איכותיים שיכולים לגרום לשריפה ובעיות נוספות. חשוב לבדוק שלתאורה שלכם יש תו תקן ישראלי ואחריות מהחברה דרכה אתם קונים".

עיצוב יסכה סטו בורשטיין, בוגרת בית הספר לעיצוב ברברה ברזין. אלעד גונן,
לחדד איזו אווירה רוצים בבית. עיצוב יסכה סטו בורשטיין, בוגרת בית הספר לעיצוב ברברה ברזין/אלעד גונן

ברברה ברזין בעלת בית הספר לעיצוב "ברברה ברזין", מוסיפה: "יש לחלק את התאורה בבית לשני חלקים, תאורה אוירה ותאורה פונקציונאלית. תאורת האוירה היא אינסופית והיא חלק חשוב מהמשולש שיוצר אוירה בבית, על ידי טקסטורה, חומר וצבע. התאורה סוגרת את העניין, כי אם כל מה שיצרנו יהיה בחושך לא נראה שום דבר.

"כשניגשים לשיפוץ צריך לחדד לעצמנו איזו אוירה אנחנו רוצים בבית. נכון שבסלון יהיו כמה תרחישי תאורה, כי לא תמיד אנשים באותו מוד. תאורה לאמצע השבוע רגועה ונעימה ותאורה לסופ"ש אוירה יותר חזקה חגיגית. אני ממליצה שהתאורה בבית תלווה את ההתרחשות שקוראת באופן שוטף, מה שקורה בשגרה. המחשבה צריכה להיות לשנים, יש צריך להיות תכנון בחזון להמשך. צריך לעשות דברים ביישוב דעת, ברגישות גבוהה התוצאה הסופית תתאים לשנים.

ולסיום, היא נותנת מספר עצות שימושיות.

  • חשוב לוודא שתמסורת הצבע תהיה 2700 k, אור מעט צהבהב שנותן את מנעד הצבעים הנכון הכי קרוב לאור השמש. 3000 k לבן מדי, ונראה כמו תאורת בית חולים ופחות מ-2700 k נראה כתום מדי.
  • חשוב מאוד שהתאורה לא תסנוור. זו תקלה מאוד חמורה בתכנון. תאורה מעל הספה גם היא תקלה חמורה, כי כשמאירים משהו מלמעלה זה מדגיש את השורשים הלא צבועים שלו את דלילות השיער ומייצר צלליות שאינם מחמיאות לאף אחד. צריך להאיר את מרכז החלל.
  • חשוב לוודא שהתאורה היא ברת תחזוקה בצורה שפויה. אם כדי להחליף נורה צריך סולם מכבי אש זה לא יהיה טוב, אם הטיפול בתאורה ידרוש מאיתנו יותר מדי טרחון לא נחליף לעולם את המנורה שנשרפה.
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully