וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברות הסיניות הפועלות בישראל בענף הבנייה הן פיגוע אסטרטגי

יהודה כתב, טור אורח

עודכן לאחרונה: 2.2.2022 / 9:52

חברות זרות משתלטות על מכרזי התשתיות והבנייה הגדולים בישראל במחירי הפסד, כשהן מגובות בכסף ממשלתי. אם המדינה לא תתעורר ותעדיף קבלנים מקומיים, נראה כיצד התמורה משולמת לממשלות זרות המשק הישראלי נפגע. טור אורח

החברות הסיניות לא מחויבות להסכמי העבודה הקיימים בישראל. הן לא צריכות לספק לעובדים שלהן תנאים סוציאליים, פנסיה, ביטוח לאומי, מיסוי ועוד

בשנים האחרונות חברות סיניות רבות נכנסות לפעילות בענף הבנייה והתשתית המקומי וזוכות במכרזי גדולים כקטנים של פרויקטים לתשתיות ומגורים. זה התחיל טיפין טיפין בהשתלטות על מכרזים אסטרטגיים למדינה כדוגמת הקמת חלק מהקווים של הרכבת הקלה, הקמת הנמלים באשדוד וחיפה וממשיך בפרויקטים נוספים של בניית כבישים, קווי תחבורה ציבורית ואף שכונות מגורים.

אין זה סוד שהתאגידים והחברות הסיניות הפועלים בישראל נמצאים בבעלות ממשלתית סינית והמצב הנוכחי יוצר שתי בעיות עיקריות: לחברות הסיניות יש גיבוי מלא מצד הממשלה שלהם, הן יכולות לגשת למכרזים מקומיים בישראל במחירי הפסד כחלק מהיעד המרכזי של הממשל הסיני - השתלטות כלכלית על שווקים שונים בעולם. התחרות מול חברות הביצוע המקומיות הוא לא פקטור, ואילו קבלן ישראלי לא יכול לגשת למכרז ולהציע מחיר שהוא מלכתחילה לא רווחי. כך למשל המכרז להקמת נמל אשדוד תומחר בכ-4 מיליארד שקל, מחיר הזכייה היה נמוך בכ-700 מיליון שקל על ידי חברת צ'יינה הארבור, ששמה תג מחיר של 3.3 מיליארד שקל בלבד. מי יכול להתחרות עם הצעה כזאת?

לכך יש להוסיף גם את העובדה שהחברות הסיניות לא מחויבות להסכמי העבודה הקיימים בישראל. הן לא צריכות לספק לעובדים שלהן תנאים סוציאליים, פנסיה, ביטוח לאומי, מיסוי ועוד. זו דוגמא מוחשית לכך שנקודת הפתיחה בתחרות מול החברות הסיניות אינה שיווניות, והן נמצאות בפער רב לפני הקבלנים הישראליים.

עובדים זרים בהקמת הרכבת הקלה, ציר ז'בוטינסקי פתח תקוה, 23 באפריל 2021. ראובן קסטרו
שום סיבה להעשיר את הממשל הסיני. עבודות הרכבת הקלה/ראובן קסטרו

חברה סינית לא תעסיק עובד ישראלי אחד

הפתרון פשוט - נותנים העדפה לחברות כחול לבן. אין שום סיבה להעשיר את הממשל הסיני על חשבון המשק המקומי

כמו כן, חברה סינית שזוכה במכרז מקומי בישראל לא תעסיק עובד ישראלי אחד. הציוד, העובדים, חומרי העבודה - הכל מגיע מסין. התמורה שמשולמת לתאגיד הסיני נשארת בסין, המשק הישראלי והכלכלה המקומית אינם נהנים מפירות הביצוע בהקמת הפרויקט. לעומת זאת, כאשר חברה ישראלית מבצעת פרויקט תשתיות רחב היקף, היא משתמשת בקבלני משנה קטנים, מגדילה את היקף גביית המסים של המדינה ומוסיפה עוד מאות מקומות עבודה.

חשוב לזכור, שהקבלן הישראלי כיום, אינו נופל באיכות הביצוע והפיתוח ממקבילו הסיני, נהפוך הוא. אז מה עושים בכדי לשמור על כוח העבודה המקומי ולהשאיר את הכסף במשק הישראלי?

הפתרון פשוט - נותנים העדפה לחברות כחול לבן. אין שום סיבה להעשיר את הממשל הסיני על חשבון המשק המקומי. הרגולטור חייב לבצע שינוי מידי ומהותי לחוק המכרזים. ראשית, המכרזים צריכים להיות מוטים להצעות הישראליות ולבחור בהצעות ישראליות גם כשהן יקרות בעד 20% מהמקבילות.

המדינה כבר תראה את הכסף חזרה במיסוי, שכר לעובדים מקומיים, רכש מקומי וכו'. בנוסף יש למנוע בחקיקה מחברות זרות שבבעלות ממשלתית להשתתף במכרזים. חברה פרטית מקומית אינה יכולה להתמודד מול מדינה, אלה אינם כוחות שווים, האינטרסים שונים לחלוטין ומקורות המימון אחרים. שלישית, לקבוע תנאים ברורים ומדויקים שהחברות הזרות יהיו שותפות עם חברות מקומיות בשיעור של עד 50% לרכש גומלין, כך שגם כאשר חברה זרה תהיה הזוכה היא תצטרך להעסיק עובדים ישראלים ולבצע רכש של מוצרים ישראליים. שילוב הפתרונות הללו יעניק כר הזדמנויות שיווני בין החברות הישראליות למתחרות הזרות.

הכותב הנו סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully