וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשפץ ב-200 אלף שקל זה בסדר, אבל בדירה שכורה?

עודכן לאחרונה: 12.1.2022 / 8:53

מצד אחד, אנחנו רוצים להרגיש טוב. מצד שני, זה עדיין לא הבית שלנו וכנראה שגם לא יהיה. האם כדאי להשקיע בדירה שאינה בבעלותנו?

שכירות ארוכת טווח עדיין לא ממש הוטמעה בישראל, ורבים נמנעים מלהשקיע ולשפץ מהחשש שבעוד כמה שנים יהיו במקום אחר וכל ההשקעה תרד לטמיון, כשהמרוויחים היחידים יהיו בעלי הנכס. מן הסתם, הם לא ירוויחו רק את השיפוץ. מצד שני, אנחנו באמת רוצים לחיות עם הקירות המתקלפים והמטבח הישן?

באדיבות רשת אליתה ליוינג. יחצ,
שכור? אז מה! צילום באדיבות רשת אליתה ליווינג/יחצ

אבל לפני שנוגעים בשאלה מי משפץ, כדאי להרחיב קצת על משמעות השיפוץ מצד המשכירים. "מבדיקות שערכה מחלקת המחקר של חברת שניר בניהולם של דין וינשטיין ואיתי פרבר, גילינו כי בממוצע כל השקעה של 100 אלף שקל בדירה לדוגמה בהחלפה של צנרת, ריצוף, חשמל, עיצוב, ריהוט וכו', הפעולות הללו מעלות את גובה דמי השכירות ב - 500 שקל בכל חודש", אומר ניר שמול, מנכ"ל חברת שניר, "מדובר בתשואה של 6 אחוז לכל שנה שבה משכירים את הנכס, זוהי תשואה גבוהה הרבה יותר מאשר השקעה ממוצעת בדירה בישראל שאינה עולה על 3-2 אחוז בממוצע. באזורי יוקרה התשואה יכולה להגיע ל-8-7 אחוז בשנה. ככל שהשקעה של בעל הנכס היא גדולה יותר בנושאים כמו עיצוב, באלמנטים של מטבח, ריהוט יוקרתי, פרקט, אביזרים סניטריים איכותיים, גינון בדירות גן, בריכות שחייה, ג'קוזי בפנטהאוזים וכו', המחיר ששוכר מוכן לשלם יכול גם להגיע לתשואה של עד 10 אחוז בשנה".

עיצוב פנים מור ורד. אורן עמוס, באדיבות MODY,
מישהו צריך לשפץ את חדר האמבטיה, לא? עיצוב פנים מור ורד, באדיבות MODY/אורן עמוס, באדיבות MODY

"דירה שכורה היא בית לכל דבר", אומרת מעצבת הפנים קרן גנס, "אנחנו רוצים להרגיש בבית ולא במקום שהוא 'על הדרך'. אנחנו ממליצים להשקיע במה שנותן את מירב האימפקט העיצובי בהשקעה סבירה בהתאם לזמן השכירות הצפוי".

גנס עיצבה לזוג פלוס 4 ילדים דירה ששכרו ל-10 שנים ברעננה: "גרנו בדירה שכורה אחרת בעיר ולאחר כמה שנים רצינו לעבור לבית מרווח יותר עם גינה", הם מספרים, "תחילה חיפשנו בית לרכישה באזור, אך משלא מצאנו את מבוקשנו, איתרנו וילה שהוצעה להשכרה לטווח ארוך באותה שכונה. העובדה שמדובר בבית שכור השפיעה על אופי השיפוץ, שכן המטרה הייתה ליצור סביבת מחיה מהנה בהשקעה נמוכה ככל הניתן".

יש האומרים שדווקא שכירות לטווח ארוך היא השקעה טובה, דהיינו את הכסף משקיעים באפיקים אחרים, וגרים בדירה שכורה. כך, למשל, מי ששכר בשנים האחרונות דירה והשקיע את כספו במדדי הנדל"ן בבורסה, לדוגמה, הרוויח יותר ממי שהשקיע בנדל"ן עצמו. כמובן, ההשקעה בדירה שכורה היא פונקציה של זמן השכירות ולעתים כאשר השיפוץ הוא משמעותי, אפשר להגיע להסכם התקזזות עם בעל הנכס.

"ההשקעה המשמעותית יכולה להיות דווקא באלמנטים שאפשר לקחת לדירה הבאה, כמו שטיחים, מערכות ישיבה, מערכות שינה וכו'", מסבירה גנס, "אולם כן שווה להשקיע בצבע נכון, פרקט שיוצר חמימות רבה וכמובן השקעה בחדרי רחצה ומטבח. גם השקעה קטנה כמו חיפויים לארונות, ידיות וברזים יכולה לשדרג משמעותית את המראה".

עיצוב קרן גנס. אסף פינצ'וק,
פרקטי, נקי ויפה. דירה שכורה בעיצוב קרן גנס/אסף פינצ'וק

אדריכל בועז שניר מסביר: "למרות שעושה רושם ששיפוץ דירות לשכירות הוא מחוץ לטווח, דווקא בדירות יוקרה עם שכירות מאוד גבוהה הלקוח מוכן להשקיע והרבה מאוד. כבר שיפצתי משמעותית מספר דירות ובתי יוקרה בשכירות לטווח ארוך, כאשר השיפוץ היה משמעותי - החלפת מטבח, חדרי רחצה חדשים, פרקט, בחירת ריהוט ועוד.

לאחרונה שיפצה לקוחה של שניר בית שכור בהיקף כספי של, שימו לב, 200 אלף שקל. "החלטנו להשקיע בדירה כיוון שזו שכירות לטווח ארוך", היא מספרת, "חשוב לי שאני ארגיש בבית ולא שארגיש שאני גרה עם רהיטים ועיצוב של מישהו אחר. הדירה המקורית הייתה מיושנת ולא נעימה, ומכיוון שאני מאוד אוהבת לשהות בבית ונמצאת בו כמעט תמיד אם אני לא בעבודה, אני זקוקה למטבח נעים שאוכל לבשל בו, חדרים שינה נעימים וחדרי אמבטיה שכיף לסיים בהם את היום. בנוסף, אנחנו מאוד אוהבים לארח, חברים שלי וחברים של הילדים, היה לי חשוב שלכולם יהיה נעים, נוח, מזמין ומעל הכול אסתטי".

מטבחי זיו, הבית של אידה רייצ'ל הלפרין. אודי גורן,
זה המטבח שלכם. תשקיעו. צילום באדיבות מטבחי זיו/אודי גורן

"האלטרנטיבה של בעל נכס המבקש לא להשקיע כספים בנראות של הדירה, אלא רק ברכישה שלה, היא למצוא שוכר שמוכן לבצע את ההשקעות בעצמו", מסביר שמול את הפן הפרקטי של העניין, "במצב כזה, השוכר יבקש להפחית את דמי השכירות החודשיים על פי העלות הרלוונטית של השיפוץ. כלומר, הוא לוקח על עצמו את ההשקעה בנכס וסכום כספי זה יופחת מהעלות של שכר הדירה בהתאמה.

שמול מציין כי בעל הנכס אמנם יקבל שכר דירה מופחת בתקופת השכירות האמורה, אבל יכול לדרוש כי כל ההשקעות שבוצעו בדירה יישארו לרשותו בתקופה שלאחר סיום השכירות, וכך הוא יוכל ליהנות מעליית הערך של הדירה המושכרת. לכן, כאשר השוכר הנוכחי יעזוב, הוא יבקש דמי שכירות גבוהים יותר מהשוכר הבא. "לרוב, במקרים כאלו השוכר שמשקיע את ההשקעה לעיל דורש תקופת חוזה מינימלית של חמש שנים, כדי שיוכל ליהנות מההשקעה שביצע הן מבחינה כלכלית והן מבחינה מעשית, ולא יחשוש כי ההשקעה שהשקיע תרד לטמיון תוך תקופה קצרה".

הוא מדגיש כי יש להגדיר בחוזה בצורה ברורה במקרים מסוג זה את היקף השיפוץ, מה הוא יכלול, אלו מהדברים יישארו בדירה בתום תקופת השכירות, אם ההשקעה תכלול ריהוט קבוע או ריהוט שאינו קבוע, אם המזגן לדוגמה יישאר בדירה בתום התקופה וכו'. "המגמה בחוזים מסוג זה היא שכל הדברים שהושקעו בדירה וקבועים בקירות נשארים בבעלותו של בעל הנכס וכל הדברים 'הנשלפים' ושאינם קבועים לקיר עוברים עם השוכר. אבל כדי למנוע מחלוקות עתידיות הדברים חייבים להיות ברורים בחוזה השכירות שנחתם בין שני הצדדים".

ברברה ברזין, מעצבת פנים ובעלת בית ספר לעיצוב פנים, מוסיפה: "המעבר לדירה שכורה מעלה אצל מרביתנו את אותו סימן שאלה: האם כדאי להשקיע בדירה שאינה בבעלותנו? התשובה נמצאת איפשהו באמצע: אכן, כנראה רובנו לא נשקיע בדירה את אותם המשאבים שהיינו משקיעים בבית משלנו, ויחד עם זאת, חשוב לחיות במקום שמרגיש כמו בית. אחרי הכול גם 'רק שנתיים שלוש' הם פרק זמן משמעותי".

המלצות לשוכרים שרוצים להרגיש בבית/ברברה ברזין

  • 1.סוד הקסם בדירות שכורות הוא צבע וטפטים - כדי לא להשתגע ולשבור קירות, ועדיין לשנות את מראה החדר, מומלץ להדביק טפט. יש היום מגוון רחב של טפטים, אפילו לבנים עם טקסטורה מרהיבה שמעשירה את המראה של כל קיר.
  • 2. אקססוריז - בחירת טקסטיל ושטיחים רלוונטיים ומתאימים חשובה ליצירת מראה מעוצב בחלל. מומלץ מאוד לבחור ברהיטים בגוון נייטרלי, רצוי בהיר, כי אין אפשרות לדעת מה מבנה הדירה הבאה, מה כמות האור הטבעי שמשפיע על תחושת המרחב וכו'.
  • 3. שיפוץ בחדרי האמבטיה ובמטבח - אלו החדרים שהישראלים הכי אוהבים לשפץ והם הכי "מפריעים" להם, בעיקר בדירות שכורות. כדי לשפץ את חדר האמבטיה מבלי לשבור קירות ניתן להדביק אריחים חדשים, או מדבקות בדמוי אריחים על הקרמיקה הישנה. ניתן להחליף מראה למראה גדולה שתיתן אשליה של מרחב לחדר, להכניס צבע נעים או שובב על ידי מגבות גדולות ונעימות. במטבח, גם שם רוב האנשים לא אוהבים את הקרמיקה, ניתן להדביק עליה טפט או קרמיקה חדשה, מומלץ לקנות מכשירי חשמל בצבעים מדליקים כמו מיקרו אדום, טוסטר סגול וכו'.
  • 4. רהיטים - חשוב לבחור בחירה מושכלת של פריטים שיהיה קל ופשוט להעביר לבית הבא. מומלץ לזכור שמבנה הדירות משתנה כך שיכול להיות שרהיט שיתאים לדירה הנוכחית לא יתאים לבאה, לכן חשוב לבחור ברהיטים במידות רגולריות יחסית ובמבנה סטנדרטי.
  • 5. אחסון - חלק גדול מהדירות שעומדות להשכרה הן צפופות וקומפקטיות ותמיד משאירות תחושה כללית שאין מספיק מקום: לא לחדר או פינת עבודה, אתגר אמיתי במציאת מקומות אחסון, מקום לצעצועים של הילדים, ולעיתים מתקשים אפילו למצוא מקום לשידה ליד המיטה. למשל, ניתן לתלות בחללים צרים מראות גדולות ודקורטיביות שיוצרות תחושה של מרחב, לצד המיטה אפשר ליצור מדף מינימליסטי נשלף, במידה ובדירה יש גרם מדרגות, אפשר להפוך את החלל שמתחתיו לפינת עבודה, את האופניים אפשר לתלות על הקיר ולהפוך אותו לקיר כוח דינמי ויצירתי ועוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully