וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקמת פרויקט ענק סמוך למנזר היסטורי קורעת את עיריית ירושלים

עודכן לאחרונה: 4.1.2022 / 12:40

הועדה המקומית לתכנון ובניה של עיריית ירושלים תדון בתכנית בניה במתחם כרמית בקריית יובל, שאחד מיזמיה הוא שלמה דרעי, אחיו של אריה דרעי, ובעבר נחקרו חשדות לגבי הליכי התכנון שלה. סגן ראש עיריית ירושלים: "הדורות הבאים לא יסלחו לנו"

התכנית מיועדת לשטח של כמאה דונם בייעוד קיים של מבני ציבור ושטח חקלאי

הועדה המקומית לתכנון ובניה בעיריית ירושלים תדון ביום רביעי הקרוב בתכנית לבניית שכונה חדשה במתחם כרמית, בצמוד לכפר עין כרם. מדובר בתכנית שנויה מחלוקת הכוללת כוללת בניית 1,250 דירות ומגדלים מדורגים עד 15 קומות, על שטחים שיועדו למבני ציבור וחקלאות ותושבי השכונות הסמוכות מתנגדים להסבתם למגורים.

התכנית מיועדת לשטח של כמאה דונם בייעוד קיים של מבני ציבור ושטח חקלאי. השטח נרכש מחברת משען שבשליטת ההסתדרות על ידי שלמה דרעי, אחיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי וסגן יו"ר קק"ל, יחד עם יזמים נוספים בשנת 2006. תמורת שטח של 60 דונם, שילמו היזמים 70 מיליון שקלים בלבד, עבור קרקע שיועדה למבני ציבור ושטחים ירוקים. לטענת דרעי, כבר בתכנית המתאר ירושלים 2000 השטח יועד למגורים.

בשנת 2018 דרעי זומן לתת עדות במשטרה בנוגע לקידום תכניות הבניה במתחם כרמית במסגרת חקירת יו"ר הועדה לתכנון ובניה מאיר תורג'מן, שבשנה האחרונה הוגש נגדו כתב אישום, אך החקירה נסגרה.

כרמית. נעה ויס,
הואדי מסביב. כרמית/נעה ויס

נכס מורשת תרבות

הבניה בסמוך למנזר גורני השייך לכנסיה הפרבוסלבית עלולה לעורר מתחים עם פוטין

התכנית מעוררת ביקורת קשה מצד שורה של חברי מועצה וארגונים ירושלמים, בהם ועד תושבי עין כרם, שדולת ירושלים בת-קיימא, החברה להגנת הטבע, תנועת מצילים את הרי ירושלים, מנהל קהילתי יובלים.

הטענה המרכזית הינה שהבינוי המוצע יפגע קשות בכפר עין כרם, שהוא נכס מורשת תרבות, דת ותיירות ברמה עולמית. הבניה בסמוך למנזר גורני השייך לכנסיה הפרבוסלבית, המוכר בזכות הכיפות הזהובות שמעטרות אותו, עלולה לעורר מתחים עם ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין. בנוסף, התכנית פוגעת באתר טבע עירוני ייחודי ונדיר בו נמצא אחד הריכוזים הגדולים של צמחים נדירים על פי סקר אתרי הטבע של ירושלים. סמיכות שטח התכנית למתחם ההתחדשות העירונית של אולסבנגר-ברזיל, פוגעת קשות בסיכויי ההצלחה של הפינוי בינוי, מאחר והשטחים היו אמורים לשמש כמבני ציבור עבור תכנית הפינוי בינוי, שאמורה לשלש את מספר התושבים בשיכונים הישנים.

סגן ראש עיריית ירושלים יוסי חביליו. ישראל כהן,
"לכלוא מאחורי חומות ענק". חביליו/ישראל כהן

יוסי חביליו, סגן ראש עיריית ירושלים: "הקמת שכונת כרמית תפגע קשות במיטב הטבע העירוני שנותר בירושלים ותחנוק את עין כרם העתיקה. במקום להגן על האזור ולשמור על הייחודיות שלו כאתר מורשת, דת, תיירות וטבע בעל חשיבות עולמית, היזמים מבקשים לכלוא אותו מאחורי חומות ענק של בטון. אם התכנית תצא לפועל, הדורות הבאים לא יסלחו לנו, ובצדק".

נעמי צור, יו"ר שדולת ירושלים בר קיימא: "אין כל הצדקה לשנות את ייעוד הקרקע לטובת יוזמת פיתוח שהאינטרס הציבורי ממנה והלאה. מימושה יביא לפגיעה נופית, סביבתית, חברתית וגם כלכלית. נוף אגן עין כרם הוא נכס תרבותי וכלכלי, אבן שואבת לתיירות מקומית ועולמית. בנוסף, אטימת הקרקע תגביר את נזקי המשקעים של החורף, שכבר עכשיו מחייבים השקעה בתיקונים מדי שנה. ארגוני שדולת ירושלים בת-קיימא מבקשים לקדם ולממש את תכנית ההתחדשות העירונית של מתחם אולסבנגר-ברזיל, ולאפשר לטבע ולמורשת של עין כרם להישאר מחוץ לשדה הקרב של יזמות בלתי מקיימת".

אלון אוריון יו"ר ועד עין כרם: מדובר בכשל תכנוני קולוסלי שיביא להרס נרחב בעין כרם, בקריית היובל, בירושלים ובהרי ירושלים. בשנים הקרובות יהפוך אזור דרום מערב ירושלים לצפוף מאוד, וזה חיוני לשמור על מתחם כרמית כעתודת קרקע להקמת מבני ציבור ושטחים ירוקים. מסה מבונה בצפיפות קיצונית הנצמדת לבתי עין כרם, וזאת תוך ביטול החיץ שבין העיר לכפר, תפגע באופן קשה ביותר בעין כרם - מקום קדוש לעולם הנוצרי, והכפר העתיק האחרון ששרד בארץ ואשר מיועד להכרזה כאתר מורשת עולמית".

עיריית ירושלים: "הטענות יידונו ויקבלו מענה"

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "מדובר בתכנית המקודמת ע"י בעלי קרקע פרטיים. התכנית אושרה ומוגשת על שטחים המיועדים בחלקם עבור מוסד בכל השטח המזרחי, והחלק המערבי מיועד לטובת קרקע חקלאית. התכנית גם מסומנת בתכנית המתאר החדשה כאזור מגורים עירוני.

"התכנית מציעה מתחם חדש הכולל, לצד תוספת יח"ד משמעותית, גם שטח גדול עבור שטח ציבורי פתוח (שצ"פ) מרכזי בשכונה. בנוסף, 14 דונם יוקצו עבור מבני ציבור.

"הטענות יידונו ויקבלו מענה במסגרת הדיון להפקדה. ככול שיוחלט להפקיד את התכנית, טענות אלה יועלו גם בדיונים להתנגדויו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully