וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בונים כהלכה: מה צריך כדי לבנות בית טכנולוגי כשר?

הרב מנחם פרל

עודכן לאחרונה: 27.12.2021 / 13:15

ההתפתחות הטכנולוגיה משפיעה רבות גם על הבנייה החדשה, דבר שיוצר אתגר עבור שומרי השבת שנתקלים בקשיים בשימוש בדחסן האשפה, קודן הכניסה, מצלמות אבטחה ואפילו פתיחת ברז המים. למה כדאי לשים לב ומתי יש לבצע את ההתאמות כדי לחסוך בעלויות. טור אורח

גם אם לא נחשב את כל אלו המגדירים עצמם כמסורתיים, ברור כי לציבור רחב מאוד של אנשים שמירת השבת חשובה, בטח בבית הפרטי שלהם

כולנו נהנים ממנעמי הטכנולוגיה ההופכת את חיינו לנוחים הרבה יותר. אלא שאם בעבר השתמשנו בעזרים מכניים לרוב, והחשמליים היו למיעוט, היום יותר ויותר עזרים בסביבתנו חשמליים ומתוחכמים. דבר זה הופך את יום השבת לשומריו, ליום מורכב יותר בסביבת המגורים.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בדקה את ההגדרה העצמית של יהודים מעל גיל 20 על בסיס רמה דתית. נמצא כי 10.1% מגדירים עצמם כחרדים. 11.3% מגדירים עצמם דתיים. 12.3% מסורתיים דתיים ו21.1% מגדירים עצמם כמסורתיים לא כל כך דתיים. גם אם לא נחשב את כל אלו המגדירים עצמם כמסורתיים, ברור כי לציבור רחב מאוד של אנשים שמירת השבת חשובה, בטח בבית הפרטי שלהם.

קודן חשמלי בכניסה לבניין, תאורה המושפעת מחיישני תנועה, סנסורים בפיר האשפה המפעילים דחסן וחימום המים שכבר לא נעשה רק בעזרת דוד שמש. אפילו פתיחת ברז המים עלול ליצור בעיה עבור שומרי השבת מכיוון שהמים מגיעים לדירות הגבוהות באמצעות משאבות וגם המדידה מתבצעת על ידי מדי מים דיגיטאליים.

אינטרקום. ShutterStock
בצד הקודן - מנעול מכני רגיל/ShutterStock

השבת עולה כסף

כיצד אם כן יכולים שומרי השבת לבנות בית כשר בימינו? האם יצטרכו לעבור לדיור בשכונות נפרדות המותאמות לצרכיהם? או שמא, יזמים ירימו את הכפפה ויתאימו את סביבת המגורים גם לשומרי שבת? ברור, ששומר שבת, יעדיף לרכוש דירה מותאמת לצרכיו ויהיה מוכן לשלם תמורתה יותר מאשר עוד קצת נוף מהחלון. במצב כזה גם הקבלנים והיזמים וגם שומרי השבת ייהנו מהמצב החדש.

חשוב לדעת שלמרות הבעיות הרבות, יש פתרונות לכלל הבעיות. הפתרונות עונים על דרישות ההלכה ולא מכבידים על הסביבה והציבור שאינו מעוניין בהתאמות אלו. בנוסף, עלותם נמוכה וכמעט שלא קיימת. כל זאת נכון, ככל שההתאמות נעשות בשלבי תכנון הבניין, ולא לאחר גמר הבנייה והאיכלוס.

מדי המים הדיגיטאליים הנמכרים היום בישראל, התאימו את עצמם ברובם, לדרישות ההלכה. משאבות לחץ עם תדר משתנה ויצירת 'צרכן מדומה' לא יצרכו יותר אנרגיה ממשאבות אחרות כמעט, והן משאבות רגילות לכל דבר. במקום דוד החשמל הפשוט זולל האנרגיה, ניתן להשתמש ב'משאבות חום' ירוקות, כך שכל דייר יוכל להתאים את 'מצב השבת' של משאבת החום הפרטית שלו, לצרכיו.

את תאורת חדר המדרגות ניתן להותיר על עצמה נמוכה ביותר. נורת הלד הקיימות היום, לא זקוקות לאנרגיה רבה על מנת להאיר את השטח. בצד קודן הכניסה החשמלי, ניתן להתקין מנעול מכני רגיל, כזה כמו שיש לנו בארץ בדלתות חדרי המלון, 'מפתח שבת' ולחלקו לשומרי השבת.

מתג דוד חשמל. יחצ,
מדי המים הדיגיטאליים התאימו את עצמם ברובם, לדרישות ההלכה/יחצ
במקום דוד החשמל הפשוט זולל האנרגיה, ניתן להשתמש ב'משאבות חום' ירוקות, כך שכל דייר יוכל להתאים את 'מצב השבת' של משאבת החום הפרטית שלו, לצרכיו

דחסן האשפה יעבוד בזמנים קבועים המתוכננים מראש, כך גם מעלית השבת שכולנו מכירים. בכלל, אוטומציה, המכוונת מלפני השבת או החג, שתשרת את משתמשיה בשבת, היא ברירת המחדל בדרך כלל.

ככל שנשכיל להתאים את הטכנולוגיה העוטפת את סביבת מגורינו, לכלל המשתמשים בה, נוכל לפתוח את שוק הדיור לציבור רחב הרבה יותר ולייצר שוויוניות עבור כלל הציבור. הצורך בשינוי ברור וגם הפתרונות כבר קיימים. כעת צריך שגם הקבלנים והיזמים יבינו את הצורך בשינוי ואת פוטנציאל השוק הטמון בו ויציעו לציבור הדתי פתרונות דיור מותאמים לצרכיהם, בלי לפגוע בציבור הרחב ובלי לפגוע במחיר הדירה.

הכותב הוא ראש מכון צומת להלכה וטכנולוגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully