וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואם זו בכלל בועת נדל"ן? מומחים: "הפיצוץ יהיה בעוד כמה שנים קדימה"

עודכן לאחרונה: 7.12.2021 / 10:50

אחת לכמה שבועות שוב עולה השאלה האם אנו נמצאים בבועה. יש מי שחושב שכן, ויש מי שמטיל את הזרקור במקום אחר: "השאלה היא לא המחיר, אלא המקור שממנו מגיע הכסף". אז לקנות עכשיו או לא? ניסינו להשיב

"בימים אלו כמעט כל דירה נמכרת בכמעט כל מחיר, בעלי דירות זורקים מחיר, עושים בלון ניסוי ורואים כי טוב משום שהדירה נמכרת במחיר שרצו"

אחת למספר שבועות עולה השאלה האם אנו נמצאים בתוך בועת נדל"ן. המחירים לא מפסיקים לעלות, הביקושים ערים, ירידה לא נראית באופק - ועדיין, יש הסבורים שמחול השדים הזה ייעצר.

אחד מהם הוא האדריכל רון שפיגל. "אני חושב שמדובר בבועה ובשלב מסוים היא תתפוצץ", אומר שפיגל, "אני לא חושב שיהיה פיצוץ כמו בארה"ב בתקופתו, אך אנחנו נגיע לדרך ללא מוצא, שבה אנשים ממש לא מסוגלים לקנות בתים. ייקח לשוק הרבה זמן להבין שזו בועה, קבלנים יתחילו לפול כי אנשים לא יקנו דירות ורק אז הכול יתפוצץ. עליית המחירים היום היא מטאורית, בימים אלו כמעט כל דירה נמכרת בכמעט כל מחיר, בעלי דירות זורקים מחיר, עושים בלון ניסוי ורואים כי טוב משום שהדירה נמכרת במחיר שרצו. הבעיה שהדירות בבניין וברחוב מסביב נתלות על אילן גבוה, ונוצרת השפעה על כל מחירי הדירות באזור. המרוויחים הגדולים מהנושא הם, כמובן, הבנקים שמגדילים את המשכנתאות וההלוואות".

התחדשות עירונית, מתחם יצחק שדה, באדיבות אורבך הלוי אדריכלים. יחצ,
קונים קונים וקונים. פרויקט התחדשות עירונית בתכנון אורבך הלוי אדריכלים/יחצ

"הפיתרון: הצפת השוק בדירות"

"הממשלה עושה צעדים פזיזים", טוען שפיגל, "המחשבה היא מאוד שטחית והעובדה היא שזה לא באמת עוזר בשטח, אלא רק מגביר את הלחץ ומייצר תוצאה הפוכה

לאחרונה חלה עלייה בשיעור של 6-9 אחוזים בעלות הבניה של בנייני מגורים. בבניה המחירים נסקו בכ-30 אחוזים. העלייה במחיר תצא בסוף מכיסו של הלקוח, ובבתי היוקרה היא מתבטאת במחיר של מוצרי הגמר היוקרתיים, כמו נגרות אישית לכל הבית, חיפויים מחו"ל ועוד. ועדיין, זה לא עוצר את הקונים, ושפיגל מסביר כי המהלך נכון. "למרות הכול", הוא אומר, "אני חושב שזה הזמן לקנות. הפיצוץ לא יהיה בקרוב אלא בעוד כמה שנים קדימה. העלייה בארץ מקבילה למה שקורה בעולם וזה לא הולך להשתנות בקרוב".

לאחרונה נקטה הממשלה במספר צעדים, ביניהם העלאת מס הרכישה, כדי להרגיע את שוק הדיור. "הממשלה עושה צעדים פזיזים", טוען שפיגל, "המחשבה היא מאוד שטחית והעובדה היא שזה לא באמת עוזר בשטח, אלא רק מגביר את הלחץ ומייצר תוצאה הפוכה. 8 אחוזי מיסים לא באמת מפחידים את המשקיעים. מצד אחד זה המון כסף, אבל מי שרואה בעיני רוחו את המימוש העתידי או את השכירות שיקבל על הדירה שלו, מבין שהפסד בטח לא יהיה פה ולכן העלייה בטלה בשישים. הדבר היחיד שיכול לפתור את המצב הוא הצפת השוק בדירות וכמובן, פתרון עניין הבירוקרטיה וקבלת היתרים בהליך מזורז".

רון שפיגל אדריכלים. יחצ,
"זה הזמן לקנות. בניין בתכנון אדריכל רון שפיגל/יחצ

"הטירוף יתייצב בקרוב"

שירלי דן, בעלת סטודיו לאדריכלות ועיצוב פנים, סבורה אחרת: "אני לא חושבת שאנחנו נמצאים בבועה. הטירוף יתייצב בקרוב, ואני מאמינה ששוק הנדל"ן, שמאגד בתוכו גם את שוק הבתים והדירות הרגיל וגם את שוק היוקרה, תמיד יהיה במגמת עליה. בימים אלו אני רואה ביקוש מאוד רציני, אני מאמינה שזה בגלל סדר עדיפויות שאנשים מעמידים היום - פחות נוסעים, פחות טסים והבית קיבל משמעות אחרת. לכן משקיעים בו יותר. אנשים היום גם עובדים מהבית ונמצאים בו בחלק גדול מהשבוע, לכן הבתים הפכו להיות היברידים. הם רוצים את הבית שלהם יותר ויותר מפנק ומתאים לצרכים".

המהנדסת דפנה בירן, שותפה מנהלת במשרד "אורבך- הלוי אדריכלים", אומרת: "הבלגן בתחום הנדל"ן הוא רק סימפטום לכסף גדול שמציף את השוק. התשובה האמיתית לא נמצאת בתחום הנדל"ן, אלא במקום שממנו מגיע הכסף ובשאלה כמה יישאר לאנשים להשקיע בנדל"ן או באפיקים אחרים. יש בארץ המון כסף שהולך לנכסים, לדירות וקרקעות, וכרגע נראה כי זהו המקום שהכי טוב להשקיע בו את הכסף. ביום שהברז הזה ייסגר בגלל אירוע מכונן שיגרור נפילה של הבורסה, לא משנה אם אנחנו עכשיו בבועה או לא, מחירי הנדל"ן יירדו".

עיצוב שירלי דן. שי אדם,
התייקרות של 30 אחוז בבניית הבתים הפרטיים. עיצוב שירלי דן/שי אדם

לסיכום, מוסיפה בירן, "כמובן שישנה גם בעיה של היצע דירות ומחירים גבוהים, אך לדעתי המצב הזה נוצר כי יש כסף גדול שמסתובב בשוק, של יוניקורנים ושל מתעשרים חדשים מתחום ההייטק, שמבקשים להשקיע את הכסף שלהם בהשקעה שהיא ספקולטיבית ונחשבת יחסית בטוחה. רוב העסקאות שמתקיימות בימים אלו הן של משקיעים ולא של משפרי דיור או זוגות צעירים. המדינה צריכה להפשיר קרקעות ולהוציא מכרזים לבניה חדשה, אבל בסופו של דבר כמות הכסף היא זו שקובעת את המחירים ואין לה שום קשר למשבר הדיור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully