וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מסחררים את השוק, אולי עדיף עכשיו דווקא לשכור"

עודכן לאחרונה: 29.11.2021 / 14:43

בעידן של שוק רותח ומשתולל, האם קניית דירה היא עדיין האופציה המשתלמת ביותר? או שאולי שכירות לטווח ארוך תיתן מענה טוב יותר לכסף שלנו?

השוק רותח, אנשים מחפשים לקנות דירות , אך ההיצע נמוך והמעט שיוצא לשוק נחטף. האם כדאי להתפשר על כל דירה שיוצאת לשוק רק כדי להחזיק בנכס, או שזה הזמן לחכות לשכור בינתיים כדי למצוא בהמשך את הדירה המושלמת?

אדריכלות בועז שניר. רן ארדה,
איך אפשר לעצב דירה כזאת בשכירות? אדריכלות בועז שניר/רן ארדה

"אם יש כסף לקנות דירה, למה לשכור?" שואל אדריכל בועז שניר, "אם לאדם יש את המימון לקנות דירה אני ממליץ לקנות, שוק הנדל"ן רק הולך ומטפס למעלה ואני לא רואה סיבה שהשוק ירד או אפילו יתייצב. ירידה במחירים בשוק הנדל"ן תקרה רק במעשה קיצון, חס וחלילה אסון לאומי כמו רעידת האדמה או אירוע בכיוון לא טוב בחזית האיראנית. חרף שתי הסיבות אלו, כל עוד הן לא קורות, אני צופה כי שוק הנדל"ן רק ילך ויטפס. כדי לנסות בכל מקרה לחסוך מעט, אני מציע לקנות דירה על הנייר ולא בבניין קיים שמחיריו גבוהים מאוד".

האם משוק השכירויות תצא הבשורה? " מבחינת שכירות, גם שם המחירים עלו ועוד ימשיכו לעלות ולצערי לא נראה שפעולות הממשלה מצליחות לעצור את העלייה. מה שכן צריך להיעשות הוא שינוי בהליך הרישוי והבניה שיהיה מהיר ויעיל יותר. כך יצליחו לשחרר לשוק יותר דירות בזמן יותר קצר".

עיצוב פנים קרן גנס. אסף פינצ'וק,
את זה דווקא אפשר לעשות בשכירות, אבל עדיף לקנות. עיצוב פנים קרן גנס/אסף פינצ'וק

מעצב הפנים קרן גנס: "דירה הופכת להיות בלתי מושגת יותר ויותר, נכון לפעמים יש השקעות שיכולות להניב יותר, אך אם מסתכלים על התשואה השנתית בנדל"ן - המצב דומה מאוד. קניית דירה היא השקעה לטווח ארוך, מה שבעוד 10 שנים יכול להיות בלתי מושג. בעיני חד משמעית, אם יש לך את היכולת לקנות, זה הזמן לקנות דירה, גם מבחינת תשואה וגם המשכנתאות היום מאוד נוחות. שוק הדירות פה בארץ לטווח ארוך הוא מאוד לא מפותח. קשה למצוא דירה ל-10 שנים, בסוף משהו יקרה ויוציאו אותך מהדירה. בנוסף, אם בעתיד תרצו לשדרג לבית גדול יותר זה יהיה הרבה יותר קשה כשנקודת ההתחלה היא שכירות, ברגע שיש לך דירה, גם אם היא קטנה (שאגב התשואות בה יותר גדולות) אתם כבר בשוק, הדירה הבאה שלך יותר מושגת".

מתי זה ישתנה? "אם תהיה ירידת מחירים באזורי הביקוש התשובה תהיה אחרת", אומרת גנס, "אם היו יותר עבודות בפריפריה וההיצע באזור המרכז יגדל. נכון שזה נחמד לקנות דירה באופקים, אך הנגישות, התחבורה והתעסוקה הם מאוד בעייתיים".

נדל"ן מכיוון שכונת התקווה. ראובן קסטרו
אם השוק בשיא, אולי כדאי לחכות/ראובן קסטרו

רכישת דירה נראית כמו התשובה היחידה, אבל לא בהכרח. אדריכל איל אפל סבור: "זה הזמן להמתין ולא לקפוץ על כל דירה שיוצאת לשוק. השוק גבוה מאוד, הרבה יותר ממה שהוא אמור להיות והממשלה עומדת לנקוט בכמה מהלכים כדי לעצור את העלייה ואפילו להוריד את המחירים. המצב אליו הגיע השוק היום, עם מחירים גבוהים מדי במיוחד באיזורי הביקוש, הקניות הדחופות וההתנפלות על הדירות מסחררות את המצב, ומספיק שתהיה פה בקרוב איזו עצירה בגלל וריאנט כזה אחר וכל הבועה הזו תתפוצץ. לכן, בעצם, מי שיש לו את הכסף, עדיף שיחפש הזדמנויות טובות וימתין, גם אם המשמעות היא בינתיים לחכות בשכירות".

אפל מציין כי "משווקי הדירות והמתווכחים גם הם מסחררים את השוק. אין מספיק דירות, משמע שאין להם הרבה עבודה, ולכן הם מבטיחים למי שיסכים למכור מחירים לא ריאליים. השוק מתנהג כמו עדר, אין לו רועה ולכן כדאי לחכות".

שכירות לטווח ארוך - היום זו אופציה מועדפת

"משקיעים רבים בנדל"ן מעדיפים לשכור דירה ומאידך להשקיע את הכסף שלהם בדירה להשקעה", אומר מנכ"ל חברת שניר ניר שמול, "מושג זה מכונה בנדל"ן BACK TO BACK - כלומר, שוכרים ומשכירים 'גב אל גב'. במקרים רבים ישנה הזדמנות להשקעה שנראית לנו יוצאת דופן כמו לדוגמה נכס המיועד להתחדשות עירונית, השקעה בדירה מעבר לים, קנייה של דירה במחיר שהוא מתחת למחיר השוק, דירה באזור שהוא בעל ביקוש גבוה לשכירות וכו'. ובמקביל השכרה של דירה באזור מגורים בו אנו רוצים לגור כאשר באותו האזור אין באפשרותנו לקנות דירה, לאור מחירי הדירות הגבוהים או לחלופין אין לנו את הרצון לרכוש את הנכס לאור שיקולים שונים".

שמול מפרט: "לעיתים קרובות מחיר השכירות משקף הזדמנות נדל"נית מול האלטרנטיבה של רכישת הדירה - כלומר, אם מחיר הדירה גבוה מאוד מול השכירות היחסית נמוכה, אפשר למצוא הזדמנות נדל"נית בלשכור את הנכס מול האפשרות לקנייתו. אפשר לראות זאת בעיקר בבתים פרטיים באזורים מסויימים כאשר עלות רכישת הבית היא גבוהה מאוד מול שכר הדירה המקובל באותו האזור ומשקפת תשואה נמוכה לבעל הנכס. במקרה כזה האלטרנטיבה הנדל"נית בקניית הנכס נעדרת היגיון כלכלי.

ומה לגבי שכירות לטווח ארוך? "כיום, עם התפתחות שוק שכירות ארוכת הטווח וכניסה של קרנות וחברות נדל"ן רבות לתחום השכירות לטווח הארוך בישראל בדומה למודל האמריקאי, יש אפשרות לשוכרים לשכור נכס לטווח ארוך ולא לחשוש שבעל הנכס יעלה את מחיר השכירות מדי שנה, יבקש למכור את הנכס או להוציאם מהדירה בכל גחמה שתהיה לו. הבעיה היא שתהליך זה מלווה לעיתים בצורך במסגרות חינוך חדשות לילדים, שינוי המרחק לעבודה וקושי גדול מאוד ביציבות לשוכרים. השינוי בתחום השכירות ארוכת הטווח אמור ליצור מהפך בשנים הקרובות בשוק השכירות בישראל ולהתאימו למקובל בעולם".

עיצוב עדי אראל, בוגרת בית ספר לעיצוב ברברה ברזין. איתי בנית,
עיצוב עדי אראל, בוגרת בית הספר לעיצוב ברברה ברזין/איתי בנית

אם בכל זאת החלטתם ללכת על דירה שכורה, איך תעצבו אותה במבחן המציאות?

ברברה ברזין, בעלת בי"ס לעיצוב פנים "ברברה ברזין", משיבה: "שכירות ארוכת טווח מובטחת נחשבת בגדר חלום, ואין זה פלא שרבים נמנעים מלהשקיע וליצור מרחב מזמין מהחשש שבעוד שנה או שנתיים תרד ההשקעה לטמיון. התשובה נמצאת אי שם באמצע: מרביתנו לא נשקיע בדירה שכורה את אותם המשאבים שהיינו משקיעים בבית משלנו, ועדיין, נרצה לחיות במקום שמרגיש כמו בית. לפני הכול, אם בחרתם לקנות ריהוט לדירה, מומלץ לבחור במודע בכאלה שקל יהיה לשנע ולהעביר גם לדירה הבאה. חשוב לזכור שלכל דירה יש את המבנה שלה ולכן חשוב לבחור ברהיטים במידות סטנדרטיות ובמראה קלאסי יחסית שיתאים בכל מצב.

"בעלי הבתים דורשים באופן טבעי להחזיר את הנכסים ללא חורים בקירות, לכן כשמשקיעים בפריטים כמו מתלה מגבות, מתקן לסבונים, או מתקן לנייר טואלט חשוב לבחור בכאלה שמתחברים לקיר בהדבקה ולא בקדיחה. זאת ועוד, ניתן לצבוע כיום קירות בצבע מגנטי מיוחד ובכך להימנע מקדיחת ברגים לטובת תליית תמונות. דרך נוספת להכניס אופי לחלל על ידי אמנות היא העמדה של תמונה אחת גדולה ומרשימה על גבי הרצפה או להשתמש בתמונות קטנות יחסית בתוך מסגרת עם רגלית אחורית ולשים אותן על מדפים קיימים, שידת הטלוויזיה, לצד המיטה וכיוב'".

  • עוד באותו נושא:
  • דירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully