וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקד: "אנשים לא קונים דירה תוך שבועיים". התשובה: "קונים גם קונים"

עודכן לאחרונה: 22.11.2021 / 13:24

שרת הפנים דיברה בכנס פסגת הנדל"ן של מרכז הנדל"ן: "שיטת המכרזים של מינהל מקרקעי ישראל גורמת למחירים לעלות". השר אלקין: "מי שמהמר במכרזים ומציע הצעות גבוהות - מסתכן מאוד. הוא לא קורא את המציאות"

"חצינו השנה, בניגוד לכל הציפיות האופטימיות ביותר, רף של 90,000 שיווקים - ויש סיכוי טוב שנסיים עם 100,000 שיווקים השנה. צריך להבין את המשמעות של הדבר הזה: מספר השיא עד היום היה 70,000 שיווקים בשנה, בימי משה כחלון, והשנה נעבור את זה בגדול. המשמעות היא עסקאות רבות בשטח בשנה הבאה - כבר השנה אנחנו בשיא של כל הזמנים גם מהבחינה הזאת - ומשם להתחלות בנייה".

כך אמר היום (ב') שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, בשיחת אחד על אחד עם המנחה דני קושמרו, מגיש חדשות 12, במסגרת אירוע פסגת הנדל"ן של מרכז הנדל"ן שמתקיים בתל אביב. אלקין אף שלח מסר ברור ליזמים אשר משתתפים במכרזי רשות מקרקעי ישראל, על רקע עליית המחירים המשמעותית השנה ואמר כי "מי שהיום מהמר במכרזים האלה ומציע הצעות גבוהות - מסתכן מאוד. הוא לא קורא את המציאות, לפיה כמות הדירות שתצא לשוק תהיה במספרים מאוד גדולים. יזמים מגיבים, ובצדק מבחינה מסוימת, למה שקרה עד עכשיו - אבל הם לא קוראים מספיק את המפה, לא מבינים כנראה לאן אנחנו הולכים בעתיד.

השר זאב אלקין בכנס פסגת הנדל"ן. יוסי אלטרמן,
כמות הדירות שתצא לשוק תהיה במספרים מאוד גדולים? אל תבנו על זה. אלקין/יוסי אלטרמן
אלקין: "הצבנו לעצמנו - שלושת השרים שעובדים יחד: אני, איילת שקד ואביגדור ליברמן - יעדים ברורים מאוד: 300 אלף שיווקים בארבע שנות הקדנציה הנוכחית"

"אם השנה הגענו למה שהגענו - אחרי עבודה קשה ומאומצת מאוד - ברור שלא נעצור גם בשנה הבאה. אנחנו הולכים להציף את מדינת ישראל בדירות. אני בעד שיבואו יזמים ויגישו הצעות במכרזים, אבל אני אומר להם: תחשבו טוב מה אתם מציעים, שלא תמצאו את עצמכם במשבר".

"המספרים במכרזים על הקרקעות יֵרדו דרמטית, והיזמים ישלמו הרבה פחות על הקרקע, כי רוב השירותים שאנחנו מציעים מעכשיו בתור מדינה - הם דרך מחיר מטרה. המשמעות היא שאתה כיזם מתחייב מראש למחיר קבוע לפי שומה של שנת 2020, עוד לפני העלייה הגדולה, עם הצמדה למדד המחירים לצרכן.

"מדינת ישראל החליטה כאן החלטה לא פשוטה, ו-ויתרה על הספסרות בקרקע ועל הכנסות של בין 13 ל-20 מיליארד שקל, כהכנסות צפויות, כל זה כדי שהדברים יתבטאו בהנחות לזוגות הצעירים. אני לא יודע להגיד אם המחירים ימשיכו לעלות ובכמה: יכול להיות שהשוק יגיב מייד, ויכול להיות שייקח לו זמן. זה תלוי גם בקצב מתן היתרי הבנייה".

לדברי אלקין, "הצבנו לעצמנו - שלושת השרים שעובדים יחד: אני, איילת שקד ואביגדור ליברמן - יעדים ברורים מאוד: 300 אלף שיווקים בארבע שנות הקדנציה הנוכחית, ואם הגענו ל-100,000 בשנה אחת, נעבור את זה בארבע שנים. עוד יעד - 280,000 התחלות בנייה בארבע השנים הללו, ואני מאמין שנגיע לזה".

איילת שקד. יוסי אלטרמן,
"מפרגנת לכם". שקד/יוסי אלטרמן

"המצב בשוק הנדל"ן רע"

שקד אמרה כי התהליכים שנעשים להגדיל את היצע הדירות ישפיעו בעוד כשנתיים. לדבריה, "יש המון בנייני משרדים בתכנון שאין בהם צורך. אנחנו נשנה אותם לבנייני דירות, ונעשה את זה גם במקומות שבהם ראשי הערים לא ירצו בזה"

שרת הפנים איילת שקד אמרה הבוקר בכנס פסגת הנדל"ן 2021 של מרכז הנדל"ן, שנערך בדייוויד אינטרקונטיננטל, כי "המצב בשוק הנדל"ן רע, בעיקר בגלל שההיצע נמוך מהביקוש. היו שנתיים של שיתוק פוליטי שבהן לא היתה כמעט בנייה או בנייה מועטה ושיווקו 50 אלף יחידות דיור בשנה במקום 80 אלף. מאז שקמה הממשלה אנחנו עושים צעדים שישנו את התמונה - כבר השנה נצליח לשווק 80 אלף יחידות, הוותמ"ל חזר לעבוד והגדלנו את כמות העובדים בעוד 30 אלף. אנחנו מפשטים את הליכי התכנון והרישוי ומגדילים את כמות הוועדות".

מנחה הכנס דני קושמרו שאל האם התוצאה של השיח על מס הרכישה היא כי הציבור מקבל את המשמעות ההפוכה ורץ לקנות עוד נכס, וכי הממשלה דוחה ודוחה את העלאת מס הרכישה על משקיעים ובינתיים הציבור רוכש דירות. שקד אמרה כי "אנחנו מעלים את המס תוך שבועיים ואנשים לא קונים דירה תוך שבועיים", ונענתה על ידי הקהל הגדול כי זה לא נכון. "אני רואה שיש אנשים שקונים תוך שבועיים, מפרגנת לכם", אמרה במבוכה.

שקד אמרה כי התהליכים שנעשים להגדיל את היצע הדירות ישפיעו בעוד כשנתיים. לדבריה, "יש המון בנייני משרדים בתכנון שאין בהם צורך. אנחנו נשנה אותם לבנייני דירות, ונעשה את זה גם במקומות שבהם ראשי הערים לא ירצו בזה"

קושמרו: "יכריחו ראש עיר?"

שקד: "הוא לא זה שיקבע. יש בהחלט כוונה להסב גם במשרדים בתכנון וגם במשרדים קיימים".
על המחירים הגבוהים שבהם נסגרים המכרזים האחרונים אמרה שקד כי "השיטה של המכרזים של מינהל מקרקעי ישראל גורמת למחירים לעלות במחקרה הרע או לא לרדת במקרה הטוב. אבל אין כרגע שיטה אחרת לעשות את זה".

על האפשרות לפקח על מחירי הדירות להשכרה אמרה שקד כי "במדינות שבהן פיקחו על מחירי השכירות המצב של הדירות הלך והידרדר. אני לא מאמינה בשיטה הזאת ושוק חופשי לא צריך להיות בה". היא סיכמה כי "בעוד שנתיים נראה עלייה מאוד משמעותית בשיווקים ובהתחלות הבנייה וזה מה שיעצור את עליית המחירים".

דן קצ'נובסקי, מנכ"ל משותף במרכז הנדל"ן, יוזמי אירוע "פסגת הנדל"ן", אמר בפתיחת האירוע כי "אל תתבלבלו מהמספרים של עשרות אלפי הדירות שהמדינה משווקת או ממאות אלפי הדירות שבתכנון, הפקטור הוא הכמות הנמוכה של התחלות הבניה. אם לא יהיה שינוי דרסטי בטווח הקצר, המחירים ב-2022 יעלו ב 12% לפחות, והעלייה תהיה, כמובן, משמעותית יותר במרכז ובאזורי הביקוש. כך נמשיך להגדיל את הפערים בין תושבי המרכז לתושבי הפריפריה שם שיווקה רמ"י את מרבית הקרקעות בשנים האחרונות. משנת 2017 ניתנו בישראל 40,000 היתרי בנייה בלבד בהתחדשות עירונית - ממוצע של 8,000 לשנה. לכן, אנחנו חייבים לתמרץ בצורה משמעותית, כבר מחר בבוקר, את ראשי הערים, בעיקר באזורי ביקוש, כדי שידחפו לגידול בכמות יחידות הדיור וזאת בעיקר באמצעות התחדשות עירונית. כל עוד זה לא יקרה, ההתחדשות תהיה רק סיסמה".

משה לארי - מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, אמר כי "שוק המשכנתאות עבר התערבויות רבות מצד בנק ישראל בעשור האחרון. בשנתיים האחרונות שבהן בנק ישראל הוביל לרפורמות וצעדים צרכניים יותר ולא בהיבטי מניעת הסיכון. התחושה הכללית שאנו ממנפים את עצמנו אבל לפי דו"ח של ה-OECD אנחנו עדיין ברמת מינוף נמוכה מאוד ביחס לעולם".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully