וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכישת נדל"ן בשלט רחוק. זה אפשרי בכלל?

מתן פרטמן, טור אורח

עודכן לאחרונה: 11.11.2021 / 13:19

תהליך הדיגיטציה הואץ בכל תחום בחיים, אבל עולם הנדל"ן נשאר מאחור עם המודלים המסורתיים, כשתהליך רכישת הנכס לא השתנה לאורך השנים. מעסקאות אונליין ועד רכישה בקריפטו, נראה שהמהפכה מידפקת על הדלת, אבל יש לא מעט מכשולים בדרך

בשנים האחרונות אנו נמצאים בעיצומה של מהפכה דיגיטלית שחולשת על כל תחומי החיים. עם זאת, כאשר אנחנו מסתכלים על ענף הנדל"ן הגלובלי, הנחשב למסורתי ומיושן יותר, ניתן לראות כי הוא עדיין לא אימץ לחיקו את השינויים הטכנולוגיים כפי שהם מתרחשים בתחומים אחרים, זאת, על אף שהוא בצמיחה מתמדת, כאשר יותר ויותר הון זורם להשקעות נדל"ן והביקוש גובר עקב הגידול המשמעותי באוכלוסייה. ניתן אף לומר שתהליך רכישת נכס כמעט ולא השתנה במשך עשרות השנים האחרונות.

תל אביב מלמעלה. ראובן קסטרו
זו לא שאלה של מתי נוכל לקנות מרחוק, אלא מתי נרצה לעשות את זה/ראובן קסטרו

דמיינו לכם את הסיטואציה הבאה. חסכתם כסף מעבודה והשקעות שונות ואתם רוצים לעשות סדר בבלאגן. אתם מזינים את הפרטים שלכם בתוכנה לתכנון פיננסי חכם, והיא שואבת את המידע הפיננסי שלכם מהגופים השונים - הכנסות, הוצאות, חסכונות שונים, אופציות ללקיחת מימון וכד', תוך התחשבות במטרות שהגדרתם וכך מציעה לכם אלטרנטיבות להשקעה, ביניהן גם השקעות נדל"ן מעבר לים. אתם מעוניינים לרכוש או להשקיע בנכס נדל"ן שנמצא מעבר לים ואין באפשרותם לטוס ליעד ולבחון אותו באופן פיזי. אתם מעוניינים לקבל עליו כמה שיותר מידע ובמהירות האפשרית. אתם פונים למשרד נדל"ן וירטואלי שיודע לזהות ולאתר נכסים בעזרת תוכנות Big Data ואלגוריתמים חכמים המצליחים לאתר את הנכס האטרקטיבי והנכון עבורכם. סוכן נדל"ן וירטואלי פוגש אתכם ומאפשר לכם באמצעות משקפי מציאות מדומה לראות את הנכס כולו, בליווי דמות אווטאר שמלווה אתכם בשטח ועושה עבורכם סיור וירטואלי בנכס.

בהנחה שמדובר בנכס שנמצא עדיין בהליכי תכנון ובנייה, הסוכן יספק לכם הדמיות חכמות של הנכס, שיציגו בפניכם את התכנון האדריכלי הצפוי, באופן הכי קרוב למציאות. בסופו של דבר, לאחר שקיבלתם את כל המידע הנחוץ והחלטתם להתקדם עם תהליך הרכישה, אתם בוחרים לשלם עבור הנכס באמצעות מטבע קריפטוגרפי, על ידי העברה דיגיטלית ישירות לבעל הנכס.

מדובר בתהליך שלם שכולו נעשה באופן טכנולוגי לחלוטין, החל משלב ההתעניינות בנכס ועד לשלב הסופי של הרכישה, ונקרא בשם "פרופטק" (טכנולוגיות לענף הנדל"ן). זהו אחד הנושאים הלוהטים בתעשייה, אך בשלב זה מדובר בחזון שעדיין לא מומש. עולם הנדל"ן הפיזי והמוחשי צריך לעבור כברת דרך כדי לעשות את המעבר לעולם הווירטואלי, אך כבר אפשר לראות ניצוצות של שינוי.

כך לדוגמא, לאחרונה ענקית הנדל"ן JLL, הודיעה על רכישת חברת סקייליין הישראלית בכ-100 מיליון דולר. סקייליין משתמשת במידע וטכנולוגיות של בינה מלאכותית ואלגוריתמים של לימוד מכונה לעבד מידע במהירות ומייצרת תובנות אופרטיביות עבור מומחי הנדל"ן. מהלך זה צפוי לאפשר ללקוחות להעריך באופן טוב יותר שווי עתידי של נכסים, לחסוך בהוצאות, לזהות הזדמנויות השקעה מבטיחות ולקבל החלטות עסקיות קריטיות (כמו מתי להעלות דמי שכירות, מתי לבצע שיפורים בנכס או למכור וכו'). בכל הנוגע לתוכנות לניהול פיננסי חכם, ישנן לא מעט חברות הפועלות בתחום, ביניהן Betterment, חברה גלובלית מוכרת לניהול פיננסי ו- Moneytor הישראלית.

כמו כן, בתחילת השנה נחתמה עסקת ענק במיאמי, במסגרתה נמכר פנטהאוז במיאמי, לקונה אנונימי, תמורת 28 מיליון דולר - ששולם כולו במטבעות קריפטוגרפים. מדובר בעסקת נדל"ן הקריפטו היקרה ביותר הידועה בארה"ב עד כה. אני צופה כי נדל"ן משולב בלוקצ'יין יוטמע באופן משמעותי כבר בשנים הקרובות. הבלוקצ'יין מציע מהירות שאין שני לה, באמצעות הפקת חוזים חכמים, שאינם דורשים התערבות של צד שלישי. חוזים דיגיטליים אלו מקבילים במובנים מסוימים לחוזי נייר, אולם הם מאפשרים לצדדים לאבטח את כל המידע הכלול ולמנוע את שינויים.

אני באופן אישי תומך גדול בשילוב של טכנולוגיות חדשניות לעולם הנדל"ן. לדעתי זו צריכה להיות שאיפה של כל גורם שפועל בתחום ומעוניין להמשיך להיות רלוונטי ולשמור על יתרון תחרותי. כבר בתקופת הקורונה, ניתן היה לראות כי פגישות אישיות הוחלפו בפגישות וידאו ושיחות ועידה טלפונית, לחיצת היד הפכה לשפשוף מרפקים ובתים פתוחים וירטואליים הביאו לעתים קרובות לרכישת נכסים שלא נראו קודם לכן על ידי הרוכשים.

עם זאת, חשוב לציין כי הדרך לשם עוד ארוכה ובכדי שזה אכן יקרה צריכים לקרות מספר דברים. ראשית, הטמעה של טכנולוגיה חדשה בתעשייה מסורתית מצריכה הבנה מעמיקה עם התרבות הארגונית של כל חברה ואופי הלקוחות שלה. שילוב טכנולוגיה ללא הכרת התשתית והרגולציה הקיימת בענף, נידונה לכישלון חרוץ. בנוסף, על חברות נדל"ן להעסיק מנהלי חדשנות שתפקידם לגבש אסטרטגיית חדשנות ברורה וארוכת טווח. אותם מנהלים מחפשים הזדמנויות חדשות בשוק ופועלים לאיתור חברות סטארט-אפ שפיתחו טכנולוגיות מעניינות אותן ניתן להטמיע בחברה.

לבסוף, צריך לקחת בחשבון את צד הלקוח. בשלב הראשוני, ניתן להעריך שהמאמצים הראשונים של הטכנולוגיות הללו יהיו גופים גדולים, שמעוניינים להשקיע את הונם במגוון נכסים ובפיזור רחב. כיום, אדם פרטי המעוניין לרכוש נכס אישי, עדיין יעדיף להגיע לראותו באופן פיזי, להיפגש עם סוכן הנדל"ן, לייצר יחסי אמון עמו ולקבל מענה אנושי בכל שאלה שעשויה לעלות לאורך תהליך הרכישה. עם זאת, ככל שהזמן יחלוף, הפערים יצטמצמו, הטכנולוגיות יוכיחו עצמן בשטח ויעניקו לכל רוכש פוטנציאלי את הביטחון הנדרש בכדי לאמצן לחיקו.

מתן פרטמן הוא בעלים ומנכ"ל משותף של חברת הנדל"ן RM Group

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully