וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשכחו מהתדמית השלילית: גגות הרעפים שוב משתלטים על ענף הבנייה

עודכן לאחרונה: 10.11.2021 / 14:34

גגות רעפים וגגות עגולים הם עניין סגנוני, אבל לא רק. מה העלויות, מהיכן הכול התחיל ומדוע לסטיגמות הישנות על נזילות ותחזוקה גבוהה כבר אין מקום? בדקנו עם מספר אדריכלים וגילינו כמה תובנות מעניינות

מבחינה עיצובית, ההבדל בין גג רעפים לגג עגול מסתכם בבחירה של סגנון. בדרך כלל, אם אין הגבלה בתב"ע שמחייבת גג רעפים בלבד, יש אפשרות לבחור גג עגול. לדברי שירלי דן, בעלת משרד לאדריכלות, תכנון ועיצוב הבית: "גג עגול נותן יותר גובה ונפח וזו המלצתי במידה ורוצים לבנות עליית גג. זו אופציה מומלצת והמתאימה ביותר כאשר רוצים לנצל את השטח ויש זכויות בנייה לטובת עליית גג. העלויות של גג עגול או רעפים, יכולות להגיע לאותה רמת מחיר, בהתאם לחומרים".

גג רעפים שבור. ShutterStock
פעם זה עלה לנו בראש כשחשבנו על גג רעפים. המציאות היום שונה/ShutterStock

גג רעפים הוא האופציה העיצובית המומלצת כאשר רוצים לצקת לבית עיצוב חמים וכפרי, תוך שמירה על חומרים טבעיים. בתוך כך, אפשר להכניס קורות עץ גלויות לתוך הבית עם שיפועי הגג ואז מתקבל חלל גבוה ללא תקרה שיוצר מראה מאוד מיוחד, חמים וטבעי. כמובן שכאשר העץ גלוי - מדובר בעלויות גבוהות יותר, מאחר שנדרשת הכנה של קונסטרוקציה של הגג, גג חיצוני, בידוד ושכבת הפרדה בין חוץ לפנים וגג פנימי שהוא דקורטיבי יותר. על מנת להוזיל אפשר ליצור גג פנימי מגבס ולא מקורות עץ. עלות לגג עגול תעמוד על כ-1,500 שקל למ"ר וגג גלוי 1,000 שקל למ"ר. בעולם הגגות אין טרנדים. הכול תלוי בסגנון הבית. לא בכל מקום מאשרים גגות עגולים ולא בכל מקום מאשרים עליות גג ‏‏(שנחשבת קומה שלישית) בזכויות בנייה. לכן כל מקרה הוא לגופו".

"חלק גדול מצמודי הקרקע במדינת ישראל בנויים עם מגג משופע ולא מגג שטוח מבטון ומרביתם הגדול של הגגות יהיו גגות רעפים", אומר אדריכל בועז שניר "הסיבה שבונים בארץ גגות רעפים היא בעצם עובדה היסטורית, שקשורה ליהודים שעלו לארץ ממדינות אירופה לפני ואחרי קום המדינה. העולים רצו להביא לארץ את הנוף הנוסטלגי של גגות רעפים בהם גרו במדינות אירופה. במקומות אלו יש לגגות משופעים הצדקה תכנונית בשל השלג שנערם והגשם, במדינתנו, בגלל האקלים הים תיכוני אין באמת סיבה תכנונית ואקלימית לבנות כך גג של בית, אך עם השנים המראה השתרש בנוף ארצנו ולכן אנחנו ממשיכים לבצע אותו. לפעמים מתווספת גם הסיבה העכשווית יותר של תכנון בית בסגנון כפרי, טוסקני או אנגלי ואז שוב חוזרים לנוסטלגיה ממקום אחר של טיולים והשראות מרחבי העולם".

שירלי דן. שי אדם,
סולידי ויציב. גג בתכנון שירלי דן/שי אדם

עוד מוסיף שניר: "בשנים האחרונות כחלק מהרעיון של מיקסום זכויות בניה נכנס לנוף צמודי קרקע בנית גג עגול. תכנון זה יגיע משתי סיבות עיקריות - הראשונה היא חוק תכנון הבניה מאפשר בתב"ע בניית גג משופע, אך הוא אינו מפרט את הגג הספציפי, גם גג מעוגל הוא משופע. סיבה שניה היא שגג עגול ממקסם יותר את נפח הקומה (שכן הנפח המושג בעיגול הוא גדול יותר מהנפח המושג במשולש), כך שבמידה ומתכננים בו קומה נוספת לבית או עליית גג נשיג יותר נפח. בנוסף, גג עגול נותן מראה מודרני יותר ומתאים מאוד לסגנון השולט בארץ. העלות של הגג המעוגל תהיה יותר גבוהה מעלות גג רעפים מהסיבה שאת הקונסטרוקציה של הגג העגול נעשית מפלדה, שהיא חומר יקר יותר מהעץ ממנו בונים את גג הרעפים. בנוסף, גם זמן ההקמה של הגג העגול ארוך במקצת מהקמת גג מעץ".

אדריכל בועז שניר. רן ארדה,
גם גגות מעוגלים באופנה. תכנון: בועז שניר/רן ארדה

הצרה עם רעפים היא היותם חשופים לנזילות, מה שבעבר פגם לא מעט גם בערך הנכס. אדריכל ינון בן דוד מסביר כי התדמית הזאת כבר לא ממש קיימת בבנייה החדשה: "היום מתקינים בגגות מערכות איטום , לכן יש דווקא פחות אפשרויות לנזילות מתוכו. העץ הפנימי של גג הרעפים, זה שפונה אל הבית, לא מצריך תחזוקה כלל. מחוץ לבית ישנו ארגז רוח ומדי כמה שנים צריך לצבוע אותו כי הוא חשוף למזג אויר. כמעט שלא נראה היום תקרות רביץ, חומר מיושן מאוד. היום ישתמשו בתקרת גבס שתתן מראה נקי וחלק, או תקרת בטון. לתקרת בטון יתרון מאוד גדול, כיוון שהוא יכולה לקחת חלק גדול בקונסטרוקציה של הגג, ניתן להוריד עמודי עץ או פלדה שתומכים את הגג ונשענים על תקרת הבטון שיתמכו בגג בצורה מיטבית, ועל כן זו גם האופציה הזולה יותר. תקרת גבס אינה תומכת בגג והתמיכה שלו תעשה רק על ידי הקירות החיצוניים של הבית, זה עניין שמייקר את הגג כי יש צורך בקורות יותר עבות וחזקות שעולות יותר".

אדריכל ינון בן דוד. שי אפשטיין,
לסגור פתחים לכניסת ציפורים. תכנון: אדריכל ינון בן דוד/שי אפשטיין

בן דוד מסביר כי יש אספקטים בעייתיים אחרים להסתכל עליהם בהקשר של גג רעפים: "בגגות בארץ יש מחלה גדולה של ציפורים, אם אין אטימה נכונה נגד ציפורים, הן עלולות להיכנס דרך פתחי האוורור ולטייל בגג. חשוב לזמן בעל מקצוע שידאג להוציא את הציפורים ולחסום את פתחי האוורור ברשתות כדי שלא יוכלו לחזור פנימה. לפני החורף חשוב להכין את הגג, לבדוק שהרעפים כולם נמצאים במקומם ושאף אחד לא נפל במקרה. בנוסף, יש לנקות ולרוקן את המרזבים ואת הלכלוך. כדאי להימנע מראש מכל מקור לנזילה בבית".

  • עוד באותו נושא:
  • גג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully