וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האתר במסכה: כך שינו המבנים ההיסטוריים האלה את ייעודם

וואלה! נדל"ן

עודכן לאחרונה: 8.11.2021 / 12:08

היום חל יום האורבניזם הבינלאומי, ולכבודו הלכנו אחורה בזמן, כדי להכיר לכם מבנים היסטוריים שנבנו למטרה מסוימת והוסבו למשהו אחר לגמרי. אז מי זכה לחללים המפוארים הללו? הצצה מרתקת

ההיסטוריה של ארץ ישראל כללה הקמת מבנים ששימשו למטרות מסוימות, אבל ב-150 השנים האחרונות התפתחנו וברבות השנים לא היה בהם שימוש לייעוד המקורי. לכן, האתרים הללו הוסבו והפכו למשהו שונה לגמרי. לכבוד יום האורבניזם הבינלאומי החל היום, החלטנו להעניק לכם הצצה.

בית משכן הדואר 1934: פוסט הוסטל ירושלים

בית הדואר הישן ירושלים. ארכיון,
כך זה נראה אז. בית משכן הדואר/ארכיון
פסוט ירושלים. בן רוטשטיין והדר דפלוט,
וזה היום. פוסט הוסטל ירושלים/בן רוטשטיין והדר דפלוט

מבית הדואר של פלשתינה למלון

פוסט הוסטל ירושלים נמצא במבנה של משכן בית הדואר והטלפון של פלשתינה, יחד עם מרכזיית הטלפונים העירונית ובית הדואר העירוני. המבנה הוקם בתקופת המנדט הבריטי כחלק מארבעה בנייני ממשל ייצוגיים שנבנו באזור זה (יחד עם בניין עיריית ירושלים ההיסטורי, בניין בנק אנגלו-פלשתינה ובניין ג'נרלי). משא ומתן על רכישת המגרש נמשך במשך זמן מה במהלך שנות ה-20. הבניין נבנה בשנת 1934-1938 בתכנונו של האדריכל הראשי של מחלקת העבודות הציבוריות של המנדט הבריטי, אוסטן סיינט בארב הריסון,טקס חנוכת הבניין התקיים ב18 ביוני 1938, בנוכחות הנציב העליון ומאות מוזמנים. שתי הקומות העליונות של המבנה שימשו את משרדי ההנהלה של הדואר. המתכנן ניצל את הפרשי הגבהים בין רחוב יפו לרחוב כורש, וברחוב כורש מצויה קומה נוספת למבנה (קומת מרתף) אשר שימשה את שירותי חלוקת הדואר.

חזית הבית בנויה בסגנון ייצוגי שקט. אף שהמבנה מצופה אבן מסותתת (כמתחייב על פי חוקי התכנון והבנייה המנדטוריים), החזית בנויה בסגנון הבינלאומי (למעט הקשתות שהן מאפיין מסורתי ירושלמי). צבע חזית האבן לבן, למעט חמשת הנדבכים הראשונים של המבנה המצופים אבן בזלת שחורה שהובאה מרמת הגולן. בחלקו האחורי של המבנה ציפוי האבן הוא לסירוגין אבן לבנה ואבן שחורה, כרמז לאבלק של הסגנון האדריכלי הממלוכים האופייני לירושלים.

בחלקו החיצוני של המבנה ניכרות השפעות ממגוון תקופות ותרבויות, וניתן לראות שבע קשתות לאורך הכניסה הראשית. חלקן שימשו במקור אשנבים למכירת בולים. הכיתובים באנגלית, בעברית ובערבית, המופיעים לאורך האשנבים, מצביעים על כך שהמקום המיוחד הזה הוא נקודת מפגש של תרבויות ודתות שונות. ההוסטל "The Post" הוקם תוך התחשבות במבנה הקיים ומתן דגש לחשיבות ההיסטורית והארכיטקטונית של הבניין. במהלך קילוף עדין של שכבותיו חשף התהליך קירות, רצפות ותקרות של המבנה המקורי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מבנה הפילהרמונית הראשון, 1933: ספוט הוסטל TLV

הקונצרט הראשון של הפילהרמונית. יחצ,
הקונצרט הראשון בפילהרמונית/יחצ
ספוט הוסטל תל אביב. בן רוטשטיין והדר דפלוט,
מנגינה אחרת. ספוט הוסטל תל אביב/בן רוטשטיין והדר דפלוט

ספוט הוסטל TLV שוכן במבנה הראשון של הפילהרמונית אשר הוקם 1933. לקונצרט הפתיחה, הראשון של התזמורת הסימפונית (הפילהרמונית) הארץ הישראלית שנערך במבנה ב-26 בדצמבר 1936, הזמין הוברמן את גדול מנצחי הדור, ארתורו טוסקניני, לנצח על התזמורת אשר זנח למספר שבועות את תזמורת ה-אן' בי' סי המהוללת שלו כדי "להעניק טיפול אבהי לרך הנולד". המאסטרו הדגול, שברח קודם לכן ממולדתו איטליה בגלל עליית הפאשיזם, אמר, "אני עושה זאת למען האנושות".

מגדל שלום, 1965: מתחם חללי העבודה המשותפים Urban Place

מגדל שלום לאחר פתיחתו. ארכיון,
מגדל שלום לאחר פתיחתו/ארכיון

מ"הבורג' ח'ליפה" של ישראל - לחלל עבודה

מגדל שלום היה "הבורג' ח'ליפה" של זמנו, בישראל של שנת 1965. הוא נישא לגובה 123 מטרים ונחשב למגדל הגבוה ביותר באסיה, זאת עד לשנת 1968 עם השלמת "בניין קסומיגסקי" בטוקיו, יפן. כמו כן החזיק המגדל בתואר "המגדל הגבוה ביותר במזרח התיכון" עד לשנת 1979 עם השלמת בניין "מרכז הסחר העולמי" בדובאי. הבניין החזיק בתואר גורד השחקים הגבוה בישראל למשך כ-34 שנים, עד לחנוכת מגדל עזריאלי העגול בשנת 1999. עד העשור השני של המאה ה-21 אכלס הבניין משרדי ממשלה רבים. בקומה השלישית פעלה ספרייה עירונית. במרתף המגדל היה מתחם באולינג.

ב-30 במאי 1975 על הגג הפתוח התחתון של המגדל הוקם פארק שעשועים קטן בשם "מאירלנד". הפארק היה פעיל עד 1994. ב-7 ביוני 1973 הוקם במגדל "מוזיאון השעווה הישראלי" על ידי רפאל (רפי) ברוך. במוזיאון, שהיה מוזיאון השעווה היחיד בישראל, היו כמאה בובות שעווה. הוא נסגר בשנת 1995. לאחר סגירת המוזיאון הוצבו בקומה הראשונה של המגדל, ליד הכניסה המערבית, בובות של חיים נחמן ביאליק, לאה גולדברג, נתן אלתרמן, אלכסנדר פן, אברהם שלונסקי וחנה רובינא, שעיצב מיכאל רפופורט. סרטי הקולנוע "עליזה מזרחי" (1967) ו"סיפורי תל אביב" (1992) צולמו במגדל, והם מנציחים את המקומות שהיו בו: חנות הכל-בו, מוזיאון השעווה, פארק השעשועים והמצפה.

סניף אורבן פלייס מגדל שלום. ניסים סילם,
מתחם החללים המשותפים של אורבן פלייס/ניסים סילם

המבנה בנוי בסגנון מודרני. הוא מלבני בתוכניתו, מורכב משורות חלונות אופקיים, ומחופה אריחי פסיפס איטלקיים בגוון בז'. גישה אל קומת הביניים אפשרית רק לאחר עלייה במדרגות הנעות שם ממוקם כיום מתחם חללי העבודה המשותפים Urban Place. מתחם Urban Place מגדל שלום, מתאים למי שמחפש חלל עבודה בוטיקי בלב תל אביב, הנמצא באזור העסקי של תל אביב הסמוך למסעדות ולברים ברוטשילד.

המתחם, שפתוח 24/7 וידידותי לכלבים, מתפרס על פני 1,000 מ"ר הכוללים שתי קומות ומרפסת, אופן ספייס עם עמדות קבועות, משרדים פרטיים מאובזרים ומרווחים ל 1-7 אנשים, חדרי ישיבות במגוון גדלים, מספר לאונג'ים, שולחנות אוכל ובר. המתחם עוצב תוך מחשבה על הפן הטכני (כדוגמת קירות אוטמי קול), ועל העיצוב הביתי והנעים של המקום. ל-Urban Place היה חשוב שחללי העבודה שלהם ישדרו אווירה בוטיקית, ביתית ושקטה בשילוב עם אווירה של עבודה, ואכן הצבעים החמים במתחם תורמים לכך.

רומן לוי, מנכ"ל ומייסד שותף ברשת מתחמי העבודה המשותפים Urban Place, עשה עלייה לישראל בבגרותו, רואה במיקום של אורבן פלייס מגדל שלום, החלטה ציונית: "מגדל שלום נחשב לבשורה בישראל בהקמתו, לגאווה לאומית. יש מהמגדל נוף מדהים המשקיף לים התיכון והנוף של תל אביב כולה ובו בזמן, עיצבנו מתחם חללי עבודה בעיצוב רך של בית, עם אקוסטיקה אטומה המאפשרת ריכוז - בלב ליבו של המרכז האורבני של תל אביב. לכם רק נותר לבוא ולהתאהב בחיבור בין המבנה ההיסטורי לאנשים".

בניין מתקופת הטמפלרים: מוקד טלפוני, בזק אונליין

מוקד בזק אונליין במבנה טמפלרים בחיפה מהמאה ה-19. יחצ,
כאן יושב המוקד של בזק אונליין/יחצ

בזק אונליין בלב המושבה הטמפלרית

בתוך מבנה לשימור בלב המושבה הטמפלרית של חיפה הקימה חברת בזק אונליין את האתר החדש המיועד למקצועני שירות דוברי ערבית ועברית. האתר החדש ממוקם ברחוב בן גוריון 19 בחיפה. סביבת העבודה של המוקד נבנתה תוך שימור צורת המבנה בעל אכסדרת כניסה עם קשתות ותכולתו. המבנים בשדרות בן גוריון מבטאים את עברה המפואר של המושבה הגרמנית שהייתה קיימת באיזור. המושבה הטמפלרית הייתה עיירה גרמנית מודרנית - ישות יוצאת דופן בתוך סביבה שהייתה אזור שומם יחסית בקצה האימפריה העות'מאנית.

המושבה הגרמנית הוקמה ב-1869 על ידי אגודת הטמפלרים הגרמנית. כריסטיאן הופמן קיבץ כמה שנים קודם לכן עדת מאמינים בדרום גרמניה שצייתו לעיקרי תורתו - תיקון אורחות חייהם, תוך שיבה אל ערכי הנצרות הבסיסיים ויצירת חברה חדשה ומתוקנת שתקרב את המשיח, הגואל בארץ ישראל, הארץ הנבחרת. המושבה בחיפה היתה אחת מ-7 מושבות שהקים יחד עם מאמיניו בארץ. חיפה נבחרה בשל הנמל,האקלים הנוח, הנגישות לגליל ולעמקים ושיתוף פעולה עם המוסלמים באותם הימים. מושבת הטמפלרים בחיפה שגשגה בסוף ימי שלטון הטורקים, ואורח חיי תושביה הפך למודל לחיקוי באזור.

אבי אטיאס מנכל בזק אונליין: "בחרנו להקים את המוקד במבנה בלב המושבה הגרמנית, כיוון שהסיפור ההיסטורי של המקום והמבנה היה מאוד ייחודי והמבנה התאים לצרכינו. הערך ההיסטורי והתרבותי שאנו מביאים לעובדינו הוא מבחינתנו ערך מוסף המחבר אותם למקום ולזמן".

מלון מטיילים מטולה

מלון מטיילים. יחצ,
מלון מטיילים מטולה/יחצ
לובי מלון מטיילים. יחצ,
הלובי המודרני/יחצ

נכון שפה לא מדובר במקרה קלאסי של הסבה, אבל למלון מטיילים היסטוריה ארוכה שהחלה בשנת 1938 ע"י קלרה ומשה גולדברג, מוותיקי מטולה.

המלון, שהוא הצפוני ביותר במדינת ישראל, אירח מבקרים רבים שבאו ליהנות מהאוויר הנקי ומהנוף הפסטורלי של מטולה. המלון נקרא בעבר - "המבריא", והדגיש את סגולותיו הייחודיות של האזור. סיפורים רבים קשורים במלון ושזורים בהיסטוריה של מדינת ישראל, חלקם חסויים עד היום, בין אורחיו היו מרגלים
סוכני חרש, כשהמפורסם ביניהם הוא אלי כהן ז"ל.

לאורך השנים הורחב המלון פעמיים, כאשר בכל פעם נבנתה קומה נוספת. גרם המדרגות המוביל לקומה השנייה והשלישית נשמר בצורתו המקורית וניתן לראות עליו את תוספות הבנייה לאורך השנים. בשנת 2013 עבר המלון לניהול רשת מלונות מטיילים. היות והמבנה לשימור, כל 27 החדרים, כולל מתחם הלובי וחדר האוכל, נשארו בגודלם המקורי, אך שופצו ועוצבו מחדש תוך מתן נופך מודרני ועכשווי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully