וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארץ קשוחה: המכשולים שיכול להציב נכס חדש

עודכן לאחרונה: 2.11.2021 / 14:20

הטופוגרפיה במגרש שקניתם הררית או סלעית? התקרה בנכס גבוהה מדי ולחדר אין חלון? בתחום הבניין יש לעתים לא מעט מכשולים. איך מתמודדים איתם ומוציאים מוצר מנצח?

כבר בעת התכנון של בית בחדרה, היה ברור לאדריכל רון שפיגל שניצב מולו אתגר משמעותי. השטח הנתון לבית היה 490 מ"ר שעליו היו אמורים להיבנות 260 מ"ר, וכולם במגרש צר מאוד וארוך שדורש חשיבה רבה על מנת למקסם את הפוטנציאל של השטח. " הלקוחות ביקשו לבנות את בית חלומותיהם, בית מפנק לבני הזוג ולארבעת הילדים", אומר שפיגל, "לאור העובדה שמדובר במגרש צר מאוד וארוך, שקווי הבניין שבו משאירים מעט מאוד שטח לבניה, הפתרון בבנייה על השטח נמצא באמצעות תכנון קיר עיוור ללא פתחים שנבנה במטבח ולכל אורך גובה הבית. בעזרת אישור מיוחד ניתן היה לחרוג מגבולות קווי הבניין בכ-30 אחוזים ולא רק ב-10 אחוזים באישור רגיל. הקיר נבנה מבטון חשוף, שהפך בעצם למוטיב מרכזי בולט ועיצובי בבית. החלונות תוכננו בצידי המטבח כך שהם לא פונים אל השכן וכולם שומרים על הפרטיות שלהם בבית".

אדריכלות רון שפיגל. רגב כלף,
מגרש צר וארוך שדורש חשיבה יכול להפוך גם לזה. אדריכל רון שפיגל/רגב כלף

הקושי שמתאר שפיגל הוא רק אחד מני רבים בתחום האדריכלות ועיצוב הפנים. למשל, בשנים האחרונות ניתן לראות בבניינים חדשים לובי מפואר עם תקרה גבוהה שיכולה להגיע גם לשישה מטרים, התקרה הזו משפיעה, למעשה, גם על דירות הגן. מעצב הפנים דניאל מיכאלי מסביר: "דירת הגן מקבלת חלל ציבורי עם תקרה גבוהה ויפה שניתן לנצל עם תאורה מרשימה, אך בחלל הפרטי ובחדרי השינה העניין פחות נוח לתפעול. לכן, במקרים כאלו אני ממליץ להנמיך את התקרה החדרי השינה לגובה שעדיין יישאר מרשים אך יהיה פונקציונלי לשימוש, בעזרת הנמכת גבס פשוטה ניתן להוריד את התקרה לגובה של 3 מטרים וכך ניתן לתת גם פתרון לתאורה ולמיזוג החדר.

"ניתן להשקיע תאורה מדליקה עם פסי לד לאורך או לרוחב החדר או להעמיד גוף תאורה מרכזי מדליק. ניתן גם להשקיע גם במאוורר תקרה, אם אוהבים, וכמובן לשלב מזגן עם יציאות יפות בתקרת הגבס שאנו מתכננים. אפשר לנצל את התקרה הגבוהה לשימוש שונים ומדליקים שלא אפשריים בכל בית אחר - לדוגמה, בדירת גן עם תקרה בגובה 6.5 מטרים, חתכתי את הבית לחצי, ובגובה של 3 מטרים יצרתי גלריה שמובילות אליה מדרגות צפות - בגלריה העמדנו פינת זולה מדליקה עם משחקי פלייסטיישן, מגרש משחקים וצעצועים לילדים. חשוב לזכור שפינה כזו מצריכה אישור של קונסטרוקטור ושל הרשויות".

תקרה גבוהה שהפכה ללופט - דניאל מיכאלי. יחצ,
תקרה גבוהה שהפכה ללופט - אדריכל דניאל מיכאלי/יחצ

בפרויקט שנבנה בהוד השרון היה מגרש ברוחב של 10 מטרים בלבד. האדריכל אייל אפל ומעצבת הפנים אלונה אפל גויסו לטובת תכנון הבית ומציאת הפתרונות. "תכננתי עבור הלקוחות גרם מדרגות אוורירי שנמתח לאורך המבנה", אומר אפל, "המדרגות נותנות מענה ופתרון לעליה לקומה השנייה במגרש הצר כך שהן גם לא 'מבזבזות' מקום יקר שיועד לאלמנטים נוספים".

בני הזוג ביקשו למקם להם גם בריכה בבית ואותה מיקמו זוג המתכננים בקצה המגרש כך שזו תאזן במראה של הבית. "הבריכה חופתה באבן טבעית אפורה, שמדמה את הריצוף של הבית ובעצם מהווה סוג של המשכיות, שמטשטש בין הפנים לחוץ ובדרך זו, נוצר רושם של בריכה גדולה יותר", אומרת אפל.

אדריכלות ינון בן דוד. שי אפשטיין,
אדריכלות ינון בן דוד/שי אפשטיין

בצפון ובדרום הארץ טופוגרפיה שונה מזו שבמרכז. המתכננים באזורים אלה נתקלים לא מעט בצורך "להזיז הרים". האדריכל ינון בן דוד תכנן לזוג עם שלושה ילדים בית בקיבוץ עם נוף לעמק החולה ועד לחרמון, כאשר הבית יושב על מגרש משופע מאוד והקומה התחתונה נטועה בתוך האדמה.

"הדרישה של בעלי הבית הייתה לייצר קומה אחת בה יוכלו להתנהל בנוחות עם שלושת הילדים", מספר בן דוד, "חצי מהקומה הזו קבורה בתוך האדמה, אך למרות זאת הצלחנו לייצר חלון לכל חדר בעזרת חצרות אנגליות. הדיירים היו מאוד פתוחים לתכנון וזהו אחד הבתים שהסקיצה הראשונה שלו הייתה הכי קרובה לביצוע בפועל. אני אוהב את העובדה שהצלחנו לשלב את הבית בתוך הטופוגרפיה הנוכחית והבעייתית, לא יישרנו את השטח והמפלסים שבנינו משתלבים עם הגבעה ומרגישים מהם את הגובה והסביבה".

מטבח ללא חלון של מטבחי זיו. סוזי לוינסון,
מטבח ללא חלון - מטבחי זיו, עיצוב הילה רימשון/סוזי לוינסון

ומה עם חדרים ללא חלונות? והמסובך מכולם, מטבח ללא חלון? גיא נתן, סמנכ"ל השיווק במטבחי זיו: "מטבח ללא חלון הוא כמובן מצב לא אידאלי אך ישנם מגוון פתרונות מעניינים. חשוב למקם את המטבח ללא החלון בחלל גדול, אם צריך, רצוי אפילו לשבור קירות כדי ליצר תחושת מרחב. אם התקרה במטבח גבוהה זה יכול לשרת אתכם נהדר ליצירת מרחב. כדאי לוותר על ארונות מטבח עליונים כדי לא לחסום את החלל.

"האוורור הוא חלק חשוב במטבח, בטח בכזה ללא חלון, קיימים היום לא מעט פתרונות לקולטי אדים שחלקם אף משלימים את הנראות והעיצוב של המטבח. ניתן כאופציה לעשות ארובה חיצונית ואם לא ניתן ישנם קולטי אדים עם פילטרים שיודעים לסנן את האויר מריחות ושומנים. במטבח ללא חלון עדיף לבחור בצבעים שקטים שיתנו הרגשה של מרחב כמו לבן על גווניו".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully