וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בכנסת בועטים בתחום התכנון והבנייה ללא רחם"

עודכן לאחרונה: 12.1.2022 / 10:03

כנס מהנדסי הערים נפתח בסערה, במושב חירום במסגרתו תקפו יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס וראשי איגוד מהנדסי הערים את מינהל התכנון, הפקידות הממשלתית והתאחדות הקבלנים: "מזהים זרעים של פאשיזם תכנוני"

כנס מהנדסי הערים 2021 נפתח אתמול (שני) בסערה, במושב חירום שכלל את יו"ר המרכז לשלטון מקומי, חיים ביבס, יו"ר איגוד מהנדסי הערים צחי כץ והיו"ר היוצא אבנר אקרמן. במושב תקפו הדוברים את מקבלי ההחלטות בממשלה, את היזמים ואת התאחדות הקבלנים, כמי שמובילים לפגיעה מסוכנת בערים ובאיכות החיים בהן, בהחלטות חפוזות ואינטרסנטיות, וללא התייעצות עם אנשי השטח ברשויות המקומיות. זעם מהנדסי הערים מגיע גם על רקע האשמות של גורמים שונים, ובהם התאחדות בוני הארץ, לפיהם הרשויות המקומיות ומהנדסי הערים מעכבים את תהליכי הבנייה ובכך מביאים לעלייה במחירי הדיור.

ביבס היה ראשון הדוברים ובישר על 3 שינויי חוק במסגרת חוק ההסדרים שהצליח לסכל בנוגע לתכנון ובנייה ב-24 השעות האחרונות. ביטול שילוב מגורים בתעסוקה במבנים קיימים, ביטול בניית תשתיות בידי משרד השיכון ללא תיאום עם הרשויות, וביטול הקמת גני ילדים לגילאי 3 עד 6 בדירות מגורים ללא רישוי הוועדה המקומית. "לא נהיה תלויים בפקידים שנכשלו ויגידו לנו מה לעשות - לא יקום ולא יהיה", תקף ביבס. "היחידים שיודעים לעשות את הדברים כמו שצריך זה הועדות המקומיות ומהנדסי הערים וצריך לתת להם קרדיט. היה ניסיון של מחטפי סוף עונה - בואו נחסל הכל - אז אני אומר - אנחנו נעמוד על הכל".

צחי כץ. אודי פורטל,
יו"ר איגוד מהנדסי הערים צחי כץ/אודי פורטל

ביבס האשים את פקידי הממשלה בניתוק. "מנסים להאשים את השלטון המקומי ואת מהנדסי הערים כמי שאחראים למחירי הדיור הגבוהים. אין לכך שום חיבור למציאות" הוא אמר. "ההנחתות התכנוניות שניתנות מלמעלה מוכיחות שבממשלה ובפקידות הממשלתית יש ניתוק מוחלט של האנשים, שלא יודעיןם מה קורה למטה. כבר לפני שנה התרענו שבלי ראשי ערים ומהנדסי ערים כשותפים בתכנון לא ניתן להצליח. פתרונות הדיור שמציעה הממשלה הן תלאי על תלאי. אומרים שרוצים להוריד מחירים, אבל רמ"י צריכים להרוויח, מינהל התכנון צריך להרוויח והקבלנים צריכים להרוויח. כשכולם רוצים להוריד מחירים וכולם רוצים גם להרוויח זה לא עובד. לשני גורמים יש אינטרס שהמחירים לא יירדו: למשרד האוצר וליזמים. אני אומר יזמים כי קבלנים שבונים כבר אין. וכשכולם יזמים אין מנוס מלהביא עובדים זרים. סינים, טורקים וכל מה שצריף. כשרוצים לייצר 70-80 אלף יח"ד בשנה אין מנוס - רק ככה נוריד מחירים".

יו"ר איגוד מהנדסי הערים, צחי כץ, התייחס גם הוא לחוק ההסדרים. "בשלושת השבועות האחרונים מתחולל בוועדות הכנסת מחול שדים", הוא אמר. "בועטים בתחום התכנון והבנייה ללא רחם, תוך פגיעה באיכות החיים בערים ןבתושבי המדינה. נעשה שימוש ציני בחוק שהוא כלכלי במהותו, לצורך ריצוי של קבוצות בעלי ענייו, לצורך גריפת רווחים פוליטיים מהירים, ללא מחשבה על תכנון העיר וההשלכות הקשות על חיי התושבים. התאחדות בוני הארץ היא אחת מקבוצות הלחץ המרכזיות, המנסות להשפיע על החקיקה ועל העולם התכנון וזאת משיקולי כדאיות ולא משיקולי איכות. הקבלנים, הנהנים הגדולים ביותר ממחירי הדיור, זורעים פאניקה ובהלה בקרוב אנשי הממשלה, כדי שיקבלו החלטות שלכאורה יתנו מענה בטווח הקצר. אנחנו הרי יודעים שזה לא עובד. אפשר לייעל תהליכי תכנון, אבל לא באמצעות סירוס מהנדסי הערים והרשויות המקומיות. החקיקה החפוזה מסוכנת.

תפקידה של חקיקה הוא לאפשר תכנון, לייצר כלי עבודה. כעצת מקודמת חקיקה עוקפת תכון. אנו חווים לראשונה זרעים של פאשיזם תכנוני בחסות החוק. אנו מתריעים מפני האקלים הפופוליסי שנוצר ותופס תאוצה בשנים האחרונות בתחום התכנון והבנייה. שינויים חפוזים של תלאי על תלאי, כאוס וכשל תכנוני. אנו דורשים חשיבה לטווח ארוך וכתיבת חוק התכנון והבנייה מחדש. כזה שיצמצם רגולציה ויותאם לרוח התקופה".

היו"ר לשעבר של האיגוד, אבנר אקרמן, אמר בקצרה: "נוצר מצב מסוכן במדינת ישראל - עוקף תכנון. קצב החקיקה והפופוליזם לא מאפשרים לנו לעכל את השינויים. זה מצב שחייב להשתנות".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully