וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לרכוש דירה? לכו על חנייה בטאבו

ניר שמול, טור אורח

עודכן לאחרונה: 25.10.2021 / 13:54

במרכזי הערים חניה היא מצרך מבוקש, ובשנים האחרונות הפכה לנדל"ן מניב. ניר שמול מסביר מדוע עכשיו יותר מתמיד כדאי לכם לדאוג לאחת כזאת

החלטת ועדת הכלכלה בנושא ביטול תעריף המקסימום לעיריות עבור חנייה בכחול לבן היא עוד אחת בשרשרת של החלטות, שחלקן מופיעות בחוק ההסדרים הקרוב, במטרה לעודד תחבורה ציבורית (תקציב למטרו), להקטין את כמות הנכנסים ברכבים למרכזי הערים הגדולות (אגרת גודש) , הרחבת נתיבי התחבורה הציבורית על חשבון מסלולי נסיעה ועוד. ההחלטה תשפיע באופן ישיר ומיידי על מחירי החניות במרכזי הערים, שכיום מתומחרות בטווח של 600-150 אלף שקל למקום חנייה, תלוי במיקום הספציפי.

שרשרת חניון. ShutterStock
כמה שאתם צריכים את זה, ולא בגלל המקום לרכב/ShutterStock

ככל שהמדינה והרשויות המקומיות פועלות במטרה לעודד תחבורה ציבורית על חשבון התחבורה הפרטית, נושא החנייה מקבל התייחסות נדל"נית נפרדת ולעיתים משמעותית מאוד מול מחיר הדירה.

עלות בנייה של חנייה תת קרקעית היא כ-4,000-3,000 שקל למטר מרובע ומקום חנייה דורש בממוצע 60-40 מ"ר לחנייה בודדת (תלוי בגבולות המגרש, בגיאומטריה של המגרש, רמפה וכו' ). העלות של היזם למקום חנייה היא בין 250-120 אלף שקל לכל מקום חנייה. חניות אלו נמכרות לרוב במחיר כפול עד משולש על ידי יזמים באזורי הביקוש.

ההחלטות האחרונות מצטרפות להחלטה קודמת של עיריית תל אביב, שהיא הסמן הימני לשאר העיריות. הן לרוב לאחר תקופה מסוימת מיישמות את ההחלטות שנקבעו בתל אביב לשאר הערים. על פי החלטה זו, במרכז העיר יהיה תקן החנייה שהוא מקום חנייה אחד לכל שתי דירות שיבנו. בדרך זו מתבצע צמצום מסיבי של מקומות החנייה לרכבים פרטיים במרכז העיר. החלטה קודמת הביאה כבר לייקור מכירן של חניות וכמובן מחירי ההשכרה של החניות לצד עלייה במחירי עלות שעת החניה בחניונים באזור.

חניון קניון הזהב, ראשון לציון, 11 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
מקומות החניה יצומצמו עוד יותר/ראובן קסטרו

כיום למרבית המשפחות באזורי הביקוש ישנם שני רכבים, ועל פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ישנם כיום בישראל ( נכון לסוף שנת 2020 ) 3,689,300 מיליון רכבים, מתוכם 3,173,300 פרטיים. בממוצע, מדובר ב-1.3 כלי רכב למשפחה. נתון זה מעיד על הביקוש ועל הצורך הגבוה בחנייה, ולכן אנו רואים שמחירי החניות מאמירים משנה לשנה והפכו להיות כיום לנכס נדל"ני מניב לצד הדירה.

בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר חברות נדל"ן אשר נכנסות לעסקאות בתחום החניונים, לאור הביקוש הגבוה לחנייה במרכזי הערים. פעילות זו מובילה לעלייה במחירי החנייה השעתיים בחניונים, לצד השכרה של חניות במחיר ממוצע של 1500-1000 שקל למקום חנייה בודד במקום מרכזי בעיר, לעומת מחירים של 600-500 שקל לחודש למקום חנייה לפני 8-5 שנים.

במאמר מוסגר, מדובר בשינוי מדיניות אדיר מול דרישת הרשויות בעבר לשני מקומות חנייה לכל דירה, דרישה שהובילה להתייקרות במחירי הדירות בעיקר באזורי הביקוש לאור עלויות הבנייה הגבוהות של חניות תת קרקעיות. שינוי זה של הקטנת כמות מקומות החניה, יוביל כאמור לעלייה במחירי החניות, עלייה במחירי השכירות של חנייה וכמובן עלייה במחירים השעתיים בחניונים.

הבעיה המרכזית היא שעדיין אין בישראל לא מטרו, לא רכבת קלה באזור המרכז שפועלת, נתיבי התחבורה הציבוריים מאוד מצומצמים ותנועת הרכבות והאוטובוסים מוגבלת מאוד אל מול מדינות העולם המפותחות, ועל כן החלטה זו לגבי ייוקר תעריפי החנייה בכחול לבן, כאשר אין בנמצא פתרונות איכותיים של מערכת הסעת המונים זמינה וזולה, מצטרפת לשרשרת טעויות בשוק הנדל"ן שכבר למעלה מ-15 שנה מובילה לעליית מחירים בלתי פוסקת בכל אזורי הארץ בדגש על אזורי הביקוש.

הכותב הוא מנכ"ל חברת שניר והחברה לפיתוח והתחדשות עירונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully