וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים: עלייה של 7.3% במחירי הדירות ב-2022

עודכן לאחרונה: 25.10.2021 / 13:53

סקר שנערך בקרב קבלנים ברחבי הארץ, מעלה כי בשנת 2021 חל שיפור משמעותי ברווחיות קבלני הביצוע, עם רווח נקי של 10.6% לעומת 8.5% אשתקד. הבשורה הפחות נעימה: 90% מהקבלנים צופים עלייה של כ-7.3% במחירי הדירות בשנה הבאה

מנתוני סקר מיוחד בקרב 170 קבלנים ברחבי הארץ שביצעה חברת המידע העסקי Coface Bdi לקראת כנס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב, עולה כי בשנת 2021 חל שיפור משמעותי ברווחיות קבלני הביצוע, עם שיעור רווח נקי של 10.6% בקרב קבלני הבנייה הגדולים, לעומת 8.5% אשתקד.

עם הפנים לשנת 2022, נראה כי היקף פעילות ענף הבנייה ימשיך לצמוח: 77% מהקבלנים צופים גידול בהיקף הפעילות בענף בשנה הקרובה, ו-87% צופים גידול בהיקף פעילות החברה. 70% מהקבלנים צופים גידול בהיקף הפעילות בענף עוד השנה, ו-72% צופים גידול בהיקף פעילות החברה עוד השנה.

הבשורה הפחות נעימ, שעולה מן הסקר: 90% מהקבלנים צופים עלייה של כ-7.3% במחירי הדירות בשנה הבאה.

פועל באתר בנייה. ShutterStock
פועל באתר בנייה/ShutterStock

"עודפי הביקוש רק הולכים וגדלים"

לדברי אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת המידע העסקי Coface Bdi, אשר יציג את הנתונים בכנס: "שיעור הרווחיות של הקבלנים נמצא בעלייה בעוד ששיעור הכשלים הולך ויורד, היקף המכירות גבוה, עודפי הביקוש הולכים וגדלים, מבנה ההון של החברות בענף נותר יציב, כמו גם מוסר התשלומים בענף, המשכנתאות החדשות כמעט הוכפלו בשנתיים בלבד".

"זהו מצב שוק שלא הכרנו שנים רבות והוא ממשיך לצמוח עוד ועוד. הנתונים ללא ספק מראים כי מצב ענף הבנייה בישראל הוא טוב מאוד ומשתפר בצורה עקבית".

כמו כן, במדד תשומות הבנייה נרשמה עלייה קלה ביותר בשנתיים האחרונות של כ-3%, בעוד שמחירי הדיור עלו בתקופה הזו ביותר מ-10%. לדברי ינאי, המשמעות היא שיפור ברווחיות הקבלנים.

אייל ינאי. עודד קרני,
אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת המידע העסקי Coface Bdi/עודד קרני

מגמת ירידה במספר הקבלנים

גם השנה המשיכה הירידה במספר הקבלנים הפעילים: קרוב ל- 300 חברות נגרעו מהענף בתשעת החודשים הראשונים של 2021, וסך הכול בשש השנים האחרונות נגרעו כ- 1,000 חברות מהענף. "הירידה היא לא בגלל קשיים", מסביר ינאי, "הסיבות העיקריות הן: קבלנים קטנים שיצאו מהענף או מוזגו לתוך חברות יותר גדולות, והעובדה שחלק מהביצוע נלקח על ידי היזמים שהקימו גם חברות ביצוע".

מהנדס בניין. ShutterStock
מגמת ירידה במספר הקבלנים הפעילים, 1000 חברות בנייה חדלו להתקיים ב-6 השנים האחרונות/ShutterStock

עליית מחיר משמעותית גם ב-2022

בהתאמה להיקף הפעילות של החברות ושל הענף שצפוי לצמוח, יחד עם ביקוש הולך וגובר, הקבלנים צופים גם עלייה דרמטית במחירי הדירות.

90% מהקבלנים צופים עלייה של כ- 7.3% במחירי הדירות, בעוד ששנה שעברה רק 65% מהקבלנים צפו עלייה במחירי הדירות, ורק 49% ב-2019.

חיזוק נוסף בענף הבנייה נרשם גם בתחום האשראי. 58% מהקבלנים השיבו שחלה עלייה ביכולת להשיג אשראי למימון פרויקטים בשנה החולפת, לעומת 17% בלבד בשנה הקודמת ו-37% לפני שנתיים.

אדריכל מתכנן בניית בית פרטי. ShutterStock
מחירי הדירות ימשיכו לעלות: כך צופים 90% מהקבלנים בישראל/ShutterStock

מעריכים כי הממשלה תכביד על משקיעים

"כשמסתכלים על כלל הנתונים ומעבדים אותם, ומתוך הכרות עם חוקי הכלכלה - הציפיות מגשימות את עצמן", מסביר ינאי. "העוצמה הצפויה בעליית המחירים היא גדולה. בשנה שעברה, עמד הצפי לעליית מחירים על 3.5% ובפועל - עלה ביותר מכפול".

"בשנתיים האחרונות אנו רואים כי המחירים עלו יותר ממה שהקבלנים אפילו צפו. לאור זאת, אני מאמין כי אם בחצי השנה הראשונה של 2021 נרשמה עלייה של 5 אחוזים מהמחירים - בעוד שנה מהיום תירשם עלייה של יותר מ-10 אחוז".

יחד עם זאת, 69% מהקבלנים השיבו כי להערכתם הממשלה תכביד על המשקיעים ברכישת דירות ותעלה את מס הרכישה על משקיעים. מתוכם, 58% מעריכים שצעד כזה צפוי לבלום במידה מועטה את עליית מחירי הדירות.

יהודה כתב יור ארגון הקבלנים תל אביב והמרכז סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ. יח"צ,
יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ/יח"צ

"המחירים עולים כי ההיצע לא פוגש את הביקוש"

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ מתייחס לנתוני הסקר ומציין כי "הקבלנים, שחיים את השוק ביום יום מעריכים שיהיו עליות מחירים נוספות - צודקים".

"כמות הקרקעות המשווקות על ידי הממשלה כמעט ולא עולה, אלא רק יש דיבורים סביב הנושא בפועל שום דבר לא מתקדם. בנוסף, כמות התחלות הבנייה נמצאת בירידה ומשך הבנייה הולך ומתארך לאור חוסר העובדים בענף ובמיוחד לעבודות הרטובות והחסם הבירוקרטי שהולך ומחמיר שכל קבלן נאלץ לעבור בכדי לקבל היתר בנייה".

כתב מסכם: "מצב בו ההיצע לא פוגש את הביקוש, המחירים עולים ולצערי מי שישלמו על כך הם בין היתר הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully