וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממבצר למסחר: כך תהפוך תחנת המנדט הבריטי למתחם שוקק

עודכן לאחרונה: 1.10.2021 / 0:17

מבנה הטיגארט ההיסטורי בנס ציונה ששימש כתחנת משטרה בתקופת המנדט הבריטי יהפוך למתחם שוקק חיים ובו מסעדות, בתי קפה ומסחר, תוך שימור ערכיו ההיסטוריים. כך ייראה הקומפלקס העתידי

באגף החזיתי מוקמו החדרים ששימשו את פעילות המשטרה - יומנאי, נשקיה, חדרי מעצר, חדרי מפקחים, אלחוט, חדרי חקירה ועוד

ביוני 1938 הגיש סר צ'ארלס טגארט, מומחה לדיכוי מרידות ולמלחמה בטרור מטעם המשטרה הבריטית, את המלצתו להקים תחנות משטרה כפריות, שייבנו כמצודות ויאגדו בתוכן את זרועות השלטון. זאת, על רקע המרד הערבי שהתקיים כאן שנתיים קודם לכן. המוטיב העיקרי שאפיין את מבני מצודות היה ההיבט הפונקציונלי, הצורך בבניה מהירה וסימולטנית של התחנות הכתיב תבנית קבועה של מבנה בעל פרטים קבועים בשינויים קלים על פי דרישה. התבנית שנבחרה הייתה של מבנה מבוצר בעל חצר פנימית וכניסות ספורות שניתן להגן עליהן. בכל מבצר שכזה מוקמו שני מגדלי שמירה בפינות נגדיות שחולשות כל אחת על שני צידי המבנה. בשל הצורך לאכסן צוות קבוע נבנו אגפי מגורים לחיילים רווקים (בהם חדרי אוכל, מטבחים, קנטינות ועוד) ועבור הקצינים הנשואים תוכננו דירות מגורים שכללו חדר שינה, חדר אוכל, חדר מגורים, הול כניסה, מטבח, חדר רחצה, חדר שירותים ומחסן.

באגף החזיתי מוקמו החדרים ששימשו את פעילות המשטרה - יומנאי, נשקיה, חדרי מעצר, חדרי מפקחים, אלחוט, חדרי חקירה ועוד. באגף המרוחק מהחזית הראשית מוקמו אורוות, מכבסה, וסדנאות שירות. בין האזור הראשי לאזור השירות חצץ מוסך לרכב המשטרה. בחצר הקרובה לחזית הראשית היה גן נוי לרווחת השוטרים ששכנו בתחנה.

טיגארט נס ציונה. יחצ,
כך זה נראה היום. המבנה בנס ציונה/יחצ

עדות לתכנון הממסדי הבריטי

62 המבנים שסווגו בחמש קטגוריות עיקריות, לפי גודלם וייעודם, תוכננו על ידי צוות מתכננים של המחלקה התכנונית של מע"צ הבריטית, שנעזרו באדריכלי הישוב. הם הוקמו על ידי חברות בניה מקומיות, רובם בידי חברת "סולל בונה". 55 מתוכם הוקמו בתוך שנה וחצי במבצע חסר תקדים בתולדות המקום. משטרת נס ציונה שייכת לקבוצת המבנים הגדולים שהוקמו.

במשרד האדריכלים V5 הוקם צוות אדריכלים בהובלת אדריכל בני אנקשטיין - שותף אשר קידם את תכנוטן המבנים ואת תכנית הבינוי של המתחם כולו. הצוות חילק את העבודה להתמחויות וקידם את התכנון - כל אחד בתחומו. אדריכלית טלי דראל, שותפה עמיתה במשרד V5 אדריכלים, מסבירה: "לאתר חשיבות היסטורית, בהיותו עדות לקורות ארץ ישראל בחלק הראשון של המאה ה-20, אז ניסו הבריטים לבסס את שלטונם, לנוכח המתח בין היהודים לערבים, באמצעות מפעל הבניה הגדול של מבצרי הטיגארט. לאחר הקמת מדינת ישראל שימשו תחנות המשטרה את צה"ל וכוחות הבטחון כמבני צבא ומשטרה של המדינה הצעירה והיוו חלק מהתשתית הביטחונית שלה".

למבנה ערך אדריכלי בהיותו עדות לתכנון הממסדי הבריטי בארץ ישראל. המבנה כולל פרטי בניה אופייניים למבנים הביטחוניים - חרכי ירי, סורגי ברזל, מגדלי בטחון וכו'. בנוסף, יש במבנה הדים להתפתחות הסגנון המודרניסטי - הפרופורציה האופקית, גגוני הבטון הארוכים אשר מבליטים את אורכיות המבנה, מסות הטיח הגדולות ופרטי הבניה הנקיים והפשוטים.

טיגארט נס ציונה אחרי. א. סטודיו הדמיות,
תחושה של חדש. כך ייראה הקומפלקס/א. סטודיו הדמיות

"ערך אורבני מוסף"

"אחד השינויים המרכזיים הוא הריסת חללים קטנים ששימשו כחללי שירות באגפי המגורים ודירות הקצינים. כמו כן נהרסה כליל חלוקת הפנים של אגף האורוות"

"למבנה יוקנה ערך אורבני מוסף במסגרת התכנון הכללי של שכונת המגורים החדשה הסמוכה, על הציר ההיסטורי בין נס ציונה לבין ראשון לציון", מוסיף אדריכל בני פרי שותף במשרד V5 אדריכלים, "הוא טומן בחובו גם ערך חברתי: מראשית הקמתו תוכנן לשמש כמבנה בטחוני וכמבנה שרות ממשלתי. בהמשך, בתקופתו הישראלית, שימש המבנה את פיקוד העורף, זרוע צבאית המקיימת קשרים רצופים עם האוכלוסייה. אגב, ניתן לראות כי הדים לסגנון האופייני של מבצרי טיגארט, אשר נגזר מתפקודן של תחנות המשטרה, מופיע גם במבנים אחרים שתכנן השלטון הבריטי בארץ ישראל. ניתן לומר כי הפונקציה והצורך של מבצרי טיגארט סייעו לניסוח מעין 'אוצר מילים' אדריכלי, המבטא צורך בתחושת מוגנות מחד, ופרשנות של ה'גניוס לוקי' המקומי, מאידך, בהקשר התרבותי וההיסטורי של התקופה".

פרי מציין עוד כי לאורך השנים שונתה חלוקת הפנים של הטיגארט פעמים רבות: "אחד השינויים המרכזיים הוא הריסת חללים קטנים ששימשו כחללי שירות באגפי המגורים ודירות הקצינים. כמו כן נהרסה כליל חלוקת הפנים של אגף האורוות. במהלך השנים קורו החצרות הפנימיות בקירוי אסבסט ובנוסף הוקם מבנה קל על גג המבנה ונוספו גגונים ומעקות ברזל. כמו כן נסגרו מספר חלונות ודלתות, בעיקר במסדרונות הפתוחים. אנחנו סילקנו תוספות והרחבות שבוצעו עם השנים והחזרנו ערכים אדריכליים מקוריים לקדמותם".

טיגארט נס ציונה. הדמיה א. סטודיו הדמיות,
הירוק ישתלב עם הבטון/הדמיה א. סטודיו הדמיות

מסעדות, בתי קפה ומסחר

בתכנית החדשה עתיד המבנה ההיסטורי, המיועד לשימור, להפוך למתחם שוקק חיים ובו מסעדות, בתי קפה ומסחר, תוך שימור ערכיו ההיסטוריים. האחראיים על תכנונו ושימורו הם אדריכלי המשרד V5 אדריכלים, שבשיתוף פעולה עם אדריכל השימור משה שפירא ועם המועצה לשימור אתרים הציעו התערבות עדינה בחזיתות פנים המבנה ליצירת כניסות ומעברים חדשים לכיוון החצר הפנימית, תוך שימור מחמיר של חזיתות המבנה כלפי חוץ.

מבנה הטיגארט (ששטחו הוא כ-3600 מ"ר) הוא חלק ממתחם שפיר שנמצא בשלבי תכנון ושטחו הכולל הוא כ-35 דונם. V5 אדריכלים מתכננים בו גם בניין משרדים בן 9 קומות (9,000 מ"ר עיקרי), וגם מבנה בן שלוש מחלקות סיעודיות (כ-6,000 מ"ר עיקרי+ שירות) שישרתו מרכז דיור מוגן, המתוכנן ע"י אדריכלית אלה ברנד ממשרד ברנד אדריכלים, וכן פארק לשימוש באי המתחם ותושבי שכונת מגורים שעתידה להיבנות מדרום לו. מתחת למגרשים מתוכננים חניון תת קרקעי וחצר משק בשטח כולל 14,000 מ"ר. בנוסף, בסמוך לטיגארט מוקצים כ- 7,600 מ"ר עבור חניה עילית. קומות הקרקע של כל הבניינים מכילות חזיתות מסחריות שיחיו את המתחם וישרתו את תושבי המתחם וסביבתו.

דראל מסכמת: "עם תחילת תהליך שימור ותכנון המבנה ניצב בפני צוות התכנון אתגר כפול: טיגארט הוא מבנה משטרה בעל חצר פנימית כך שאתגר הראשון והמרכזי עמו התמודדנו היה כיצד מסבים מבנה דמוי מצודה, מאסיבי ומסוגר, עם צריחים, פתחים מינימליים וחרכי ירי, למבנה מסחר ותעסוקה מזמין, פתוח ושוקק חיים. האתגר השני היה לשלב באופן מוצלח בין שימור מחמיר של מבנה, על כל המשתמע מכך, לתכנון חדשני, אטרקטיבי שמותאם לצרכי הזמן. התכנון מנצל את הערכים האדריכליים הקיימים במבנה, ומפנה חנויות, מסעדות ובתי קפה אל החצר הפנימית הנעימה שלו". אנו מבקשים לשמר את חזיתות המבנה במתכונתם המקורית ולייצר כניסות ומעברים חדשים אל החצר ואל החנויות והמסעדות שמתוכננות בהיקף קומת הקרקע. פנים המבנה מתוכנן באופן שונה בתכלית מהמקור, הרעיון הוא לשלב בין ישן לחדש ובתוך כך לשמר את ערכיו ההיסטוריים של המבנה ולספר את סיפורו".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully