וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה לעשות כדי שלא נשב בסוכה גם אחרי החג?

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 22.9.2021 / 13:32

סוכות הוא חג המגורים הארעיים, אבל במציאות שבה קניית דירה הופכת לחלום עבור רבים, קיים חשש שנתקע בסוכה (או אצל ההורים) למשך שנים. פנינו למומחים כדי לנסות ולהבין מה יכולים חסרי הדיור שבינינו לעשות כדי להגיע אל הארץ המובטחת: דירה משלהם

סוכות הוא החג שמסמל את ההזדהות עם הדרך הארוכה שעשו אבותינו עד שהגיעו אל הארץ המובטחת, המנוחה והנחלה - והעובדה שבדרך אליה נאלצו להסתפק בפתרונות דיור ארעיים. אלפי שנים חלפו מאז הסיפור המקראי, אבל אפשר שגם היום יש ישראלים רבים שיזדהו עם דרך החתחתים שאנו נאלצים לעבור במרוץ לדירה.

מה עושים כדי שלא להיתקע בסוכה (או מה שסביר יותר: בדירת שותפים או בבית ההורים) למשך שנים ארוכות? פנינו לכמה מומחי נדל"ן, במספר תחומים - והנה התשובות שקיבלנו.

ענת שפכט. עידן מעוז,
ענת כהן שפכט: הנטייה של צעירים היא לחשוב לטווח קרוב/עידן מעוז

ענת כהן שפכט, מנהלת שותפה ב- Urbanipro, השקעות נדל"ן בארה"ב

"עם ישראל עזב את המדבר לפני אלפי שנים, אבל יש לא מעט ישראלים שגרים בסוכות מודרניות - אלה הן הדירות השכורות שכל כך הרבה ישראלים נודדים ביניהן מבלי להכות שורשים. עבור הרבה מאוד זוגות צעירים, היכולת לרכוש בית משלהם נראה כמו חלום שרק הולך ומתרחק עם התייקרות מחירי הדיור.

הנטייה הטבעית, בייחוד עבור צעירים, היא לחשוב לטווח הקרוב. כמה עשרות אלפי שקלים פנויים ישמשו קרוב לוודאי לרכישת מכונית חדשה, הגם שמדובר בנכס שמאבד מערכו מרגע הרכישה. הסיבה לכך היא לא רק שיותר קל לנו לחשוב על רכישה שתשרת אותנו כאן ועכשיו, אלא גם שלרוב אנו בכלל לא מעלים על דעתנו שהשקעות משמעותיות הן בכלל אפשריות.

כתוצאה מכך, צעירים רבים מעדיפים לשרוף את כספם על צריכה - כי מה הטעם לחסוך אם גם ככה לעולם לא נגיע לדירה?

אלא שזה לא נכון. גם זוגות צעירים בלי הון גדול יכולים להיכנס לתהליך שבסופו גם להם יהיה בית משלהם. סביר להניח שהדירה הראשונה שתקנו לא תהיה בגוש דן, ואולי אפילו לא בישראל.

סביר להניח שכדי לרכוש אותה תזדקקו לעזרה מבני משפחה או למשכנתא. אך מרגע שעשיתם זאת, הצלחתם לייצר נכס שמניב הכנסה קבועה ושבתוך מספר שנים תוכלו למכור ברווח משמעותי.

אין כאן נוסחת קסם. צריך ללמוד, לחקור ולהעמיק כדי לדעת היכן וכיצד כדאי להשקיע. תגלו שיותר ויותר אנשים סביבכם עושים זאת, ולא רק בעלי הון או בכירים בהייטק. המפתח הוא לא ההון שתבואו איתו, אלא היכולת להסתכל קדימה ולתכנן את חייכם בצורה יסודית".

שרונה פרטנרס, איתן פרדו רוקואס. יח"צ,
איתן פרדו רוקואס: אנשי מקצוע במקום פוליטיקאים/יח"צ

איתן פרדו-רוקואס, יזם ומנהל פיתוח עסקי בקבוצת שרונה פרטנרס

"מחירי הנדל''ן במדינת ישראל רק עולים וכך מרחיקים את הצעירים מהיכולת לרכוש בית. להבדיל מהנדל''ן בארה"ב לדוגמא, שבה זוג צעיר יכול בשלב מוקדם יחסית בחיים כבר לקנות דירה, או באזורים שונים באירופה.

מדינת ישראל מוכרחת להתעורר ולבנות תוכניות דיור לצעירים, לא מעניין אם הם נשואים, גרושים, עם ילדים או כל דבר אחר. מדינת ישראל צריכה לסייע לצעיר מעל גיל 25 לרכוש דירה, ע"י תוכניות מותאמות אישית וחטיבה בין משרדית עם ייצוג ממשרד הפנים, השיכון והאוצר שתתעסק רק בזה.

תוכניות שאינן תלויות שר ומצב רוח של משרד (מחיר מטרה, מחיר למשתכן וכו'), ושהמשרדים מחויבים אליהן, ללא יכולת לשנותן לפי אג'נדות וצרכים פוליטיים.

התוכנית שלנו מתחילה בחטיבה בין משרדית, שבה לוקחים חלק נציגים משלושה משרדים ממשלתיים רלוונטיים, משרד הפנים, משרד השיכון ומשרד האוצר.

הנציגים הינם אנשי מקצוע ולא מינויים פוליטיים. בדגש בתוכנית זו היא הניתוק בין הפוליטיקה לבין התוכנית, שומרים אותה מקצועית ובלתי תלויה.

החטיבה תעסוק בשני מישורים, המישור הראשון - מימון וערבות מדינה, והמישור השני - הרחבת היתרים למשתפי פעולה עם אג'נדת החטיבה.

בהיבט המימון, היעד הוא שכל צעיר יוכל עם 10% הון עצמי לקנות דירה (ולא 30% כמו שהבנקים דורשים). בהיבט השני של הרחבת היתרים למשתפי פעולה, המטרה היא להעניק לחברות נדל"ן היתר לבנות יותר דירות ממה שההיתר המקורימאשר, כאשר כנגד כל דירה שהוא מקבל, הוא מוסיף גם דירה שאותה הוא מחויב למכור במחיר עלות ללא רווח.

לדוגמא בניין דירות בהרצליה, קיבל היתר ל-12 דירות והוא מעוניין בהרחבה של ההיתר כדי לבנות עוד דירות. הוא יוכל לקבל היתר (לדוגמא) לעוד 3 דירות, אבל רק אם כנגדן יבנה עוד שלוש דירות, אותן הוא צריך למכור במחיר עלות. מה שיצא הוא שבסה''כ היזם בונה 18 דירות - ששלוש מיתוכן הוא מוכר במחיר עלות - ורק עבור צעירים".

אוריאל וגנר, סמנכ"ל שיווק סלע בינוי. יח"צ,
אוריאב וגנר: להגיע ליזם לפני תחילת השיווק/יח"צ

אוריאב וגנר, סמנכ"ל השיווק של חברת סלע בינוי

"כמי שחיים ונושמים את שוק הנדל"ן בשגרת היום יום, כחלק מחברה שמשווקת אלפי יחידות דיור בפריסה ארצית, אנו יכולים להצביע על מספר דרכים שיחסכו לזוגות הצעירים הרבה מאוד כסף בדרך לדירתם הראשונה. הפתרון היעיל ביותר הוא לרכוש דירה בתנאי "פריסייל".

כלומר, להגיע אל היזם באופן ישיר עם תחילת השיווק ואף קודם לכן, כדי ליהנות ממחירי פריצה לשוק שידועים כנמוכים בעשרות אלפי שקלים ביחס למחירים בהם יימכרו דירות אלו במהלך תקופת השיווק.
כדי ליהנות מהפריווילגיה הזו, אנו ממליצים לרוכשי הדירות להתעדכן מעת לעת דרך אתר רשות מקרקעי ישראל, בזהות החברות שזכו במכרזי קרקעות למגורים ועתידים לצאת לשיווק.

שנית, רכישת דירה בקומות נמוכות יכולה להוזיל לרוכשי הדירות עשרות אלפי שקלים, כשעל יתרון הנוף שמאפיין את הקומות הגבוהות יפצו יתרונות אחרים כגון נגישות רגלית קלה לקומת הכניסה במקום המתנה למעלית או אפשרות לרוכשי הדירות להשגיח מקרוב על ילדיהם כשהם משחקים בפארק הסמוך.

כמו כן, דירה ראשונה לזוג צעיר לא חייבת להיות בלב גוש דן. במרחק שעה נסיעה מאזורי הביקוש של מרכז הארץ נבנות שלל שכונות חדשות המותאמות לזוגות צעירים וכוללות מוסדות חינוך, פארקים, מרכזים מסחריים וחיי קהילה תוססים".

מיכל פרופדו. פלג דודוביץ',
פלג דודוביץ: המחירים לא יירדו/פלג דודוביץ'

פלג דודוביץ, מנכ"ל פרופדו - תחזיות בינה מלאכותית להתפתחות מחירי דירות

"על מנת לספק פתרונות חייבים קודם כל להבין את הבעיה. כדי להציע פתרונות חובה שמקבלי ההחלטות יתמקדו, תחילה, בהבנת הבעיה.

בישראל קיימים עודפי ביקוש על ההיצע באזורים רבים בשוק הדיור. הסיבות לכך נעוצות בשיעורי צמיחת אוכלוסייה משמעותיים (שרק יגדלו במרוצת עשרות השנים הבאות) וכן בעליית שכר כללית שמתורגמת לעלייה בהיקפי הצריכה (שמתבטאת באינפלציה רב שנתית) והגדלת הביקושים לשירותי דיור.

לכן, ישראל מאופיינת בביקושים חזקים בשוק הדיור. שוק הנדל"ן, ככל שוק, מושפע במישרין מביקוש והיצע - כאשר הביקוש וההיצע גדלים יחד המחירים לא יעלו. כאשר מי מהם עולה מהר יותר מן האחר, המחירים ישתנו.

בישראל עודפי הביקוש על ההיצע הנם משמעותיים. בעוד שהביקושים עוצמתיים ההיצע אינו "מדביק" את הקצב. זאת עקב בירוקרטיות, מגבלות על הפשרה למגורים וקבלת החלטות איטית בתחום הדיור. כך יוצא שמחירי הדירות עולים והם גם יוסיפו לעלות לאורך השנים הבאות.

כדי לפתור אותה נדרש להגדיל את ההיצע באמצעות הפשרת קרקעות לבניה למגורים, שינויי יעוד, בניה לגובה והתחדשות עירונית ואלו נדרשים להתבצע במהירות, בנחישות ובמלוא הרצינות. רק כך ניתן יהיה לשנות את המשוואה ולעצור את המשך בריחת המחירים כלפי מעלה".

ערן סיב. ינאי דיטש,
ערן סיב: הסבת משרדים לדירות/ינאי דיטש

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים

"הפתרון המיידי למען הזוגות הצעירים וכדי לפתור את משבר הדיור הוא ללא ספק הסבת משרדים לדירות. בישראל יש היום עשרות אלפי יחידות משרדים מפוזרות ברחבי המדינה. תהליך הסבת משרד לדירה הוא תהליך יחסית מהיר ויחסית זול.

מהלך שכזה עשוי להגדיל את היצע הדירות בזמן קצר מאוד כמעט וללא בירוקרטיה מיותרת. אם ניקח לדוגמה משרדים שגודלם הוא כ-40 מטר ומעלה, אפשר להסב את הדירות בשיפוץ קל, מהיר וזול. אם נכמת את הפרטים הללו לזמנים קונקרטיים, אני מעריך שבתקופה שלא תעלה על חצי שנה אפשר להוסיף קרוב ל-50,000 דירות רק מהסבה של משרדים.

חשוב לציין גם שההסבה לדירות מגורים אינה רק של משרדים עומדים, ניתן גם להסב מחסנים גדולים, חנויות רחוב, מרפאות וכן הלאה. כל מה שצריך לעשות זה תכנית רב שנתית עם קריטריונים ברורים מה ניתן להסב ומה בלתי אפשר להסב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully