וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערוץ הקיבוץ: כל הסיבות לעבור להתגורר בקיבוצים

עודכן לאחרונה: 20.9.2021 / 9:36

מגרשים רחבים לבנייה, סביבה פסטורלית, חינוך טוב וקהילה תומכת, הם רק חלק מהגורמים למשפחות רבות לעזוב את העיר ולעבור לגור בקיבוץ. התהליך שנמשך כבר כמה שנים, הועצם מאוד במהלך הקורונה. יצאנו לבדוק: היכן אפשר לבנות וכמה זה יעלה?

תעצרו את העיר... הרבה אחרי שאיבדו את מעמדם כאליטה ההתיישבותית של החברה בישראל, זכו הקיבוצים לפריחה: עליית מחירי הדירות בערים וחיפוש של משפחות אחרי חיי קהילה, חינוך טוב ומרחבים ירוקים, הביאו לא מעט משפחות לחפש את עתידן בקיבוץ.

אם לא די בכך, הגיעה הקורונה והציפה שני פרמטרים חדשים שרק חיזקו את המגמה: ראשית, האפשרות לעבודה מרחוק, שרבים לא היו מודעים לה לפני שפרצה המגיפה.

העובדה שקיבוצים רבים ממומקים באזורי ספר, במרחק נסיעה לא קצר מרוב מרכזי התעסוקה, היא כבר פחות מפריעה בעידן שבו מקומות עבודה רבים, גם כאלה שלא עברו באופן מלא לעבודה-מרחוק, מאפשרים מודל היברידי.

הפרמטר השני הוא המרחבים הפתוחים, אלה שלא היו כפופים (כלומר, הלכה למעשה) לשום מגבלת קורונה: בעוד בעיר מדדו התושבים 100 מטר מביתם כדי לדעת האם יוכלו לשבת בחוץ על ספסל בגינה הציבורית הקרובה, הרי שביישובים הכפריים הנושא כלל לא עלה לדיון.

קיבוץ. ShutterStock
מרחבים ותחושת ביטחון לצד חינוך כל השנה/ShutterStock

מערכת חינוך פעילה גם בחופשים

לצד המעבר לבית צמוד קרקע, המעבר לקיבוץ מציע סביבה נהדרת לילדים, מרחבים פתוחים, ויתרון משמעותי נוסף - מערכת חינוך בלתי פורמלית שפועלת כל השנה, לאחר שעות הלימודים בחופשות, וגם בקיץ - מה שמקל מאד על ההורים העובדים, הן מבחינת שעות הפעילות וגם מבחינת החופשים (חופשת הקיץ של ילדי הגנים נמשכת בדרך כלל כשבוע).

אמא וילד יוצאים מהבית בבוקר. ShutterStock
מסגרות החינוך בקיבוצים פועלות לאורך כל השנה/ShutterStock

החברות מאפשרת עצמאות כלכלית

המצטרפים החדשים לקיבוצים מתקבלים לרוב במעמד של חברות מלאה הכוללת עצמאות כלכלית - מעמד שמאפשר למשפחות לבנות את ביתם בקיבוץ ולשמור על עצמאות כלכלית בכל הקשור להתנהלות הפיננסית המשפחתית.

בד בבד, על פי פרסומים בתקשורת הארצית, חלה בשנת 2020 ירידה בשיעור של 7.8% במתן היתרי בנייה בכל רחבי הארץ, ומגמה זאת עלולה אף להתגבר במהלך 2021 - לפיכך הביקוש לרכישת בית לבנייה עולה וצפוי גם להביא עמו לעליית מחירים. לכן, מעבר לבית בקיבוץ הינו פתרון אידאלי למשפחות, שכן גם מדובר באפשרות לחיות חיי קהילה איכותיים וגם לשלב עצמאות כלכלית.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא מה שהיה פעם - החברים מתקבלים לקיבוץ, אך שומרים על עצמאות כלכלית/ShutterStock

עסקה נדל"נית מצויינת שאינה כרוכה בהתנתקות

"כבר שנים שמעבר לקיבוץ אינו כרוך בהתנתקות. ראשית, מרבית הקיבוצים נמצאים במרחק נסיעה של דקות ספורות מהעיר, מאזורי תעסוקה ובילוי ומעורקי תחבורה ראשיים.

שנית, חיי הקהילה שבקיבוץ מספקים למשפחה חלק ניכר מהצרכים החברתיים בדמות מערכת חינוך בלתי פורמלית לילדים ושירותים בסיסיים של תרבות, פנאי, קניות ורפואה", מרחיב אופיר שטמרמן, מנכ"ל חברת תקומה שמנהלת את הבנייה בשכונת ההרחבה שבקיבוץ גונן ובקיבוץ יחיעם.

"שינוי צרכני נוסף שצבר תאוצה במהלך השנה האחרונה הוא עלייה חדה בהזמנה אונליין של קניות ומוצרי צריכה אחרים כך שגם בהיבט הזה מגורים בקיבוץ אינם מהווים חסם כלשהו".

"וגם בהיבט הנדל"ני המעבר לקיבוץ מהווה עסקה מצוינת. כמות הפרויקטים לבניית בתי קרקע ירדה משמעותית ברחבי הארץ ובאילו שכן קיימים השטחים קטנים מחצי דונם והצפיפות רבה. לעומת זאת בשכונות ההרחבה שבקיבוצים, לרוב השטחים המוצעים למכירה הינם גדולים.

קניות אונליין במחשב. ShutterStock
לא רק העבודה: בעידן שבו אפילו השופינג עובר לאונליין, המרחק ממרכזי הקניות ההומים במרכז הפך לפחות קריטי/ShutterStock

קיבוץ גונן - החיבור בין עמק החולה לרמת הגולן

בקיבוץ גונן שבגליל העליון מתגוררות כיום 120 משפחות המונות כ-400 נפשות. השכונה החדשה בקיבוץ גונן צפויה לקלוט 49 משפחות ועד כה נקלטו 26. קליטת המשפחות בשכונה מתבצעת במסלול קליטה לחברות מלאה בקיבוץ בעצמאות כלכלית. משפחות רבות החלו את בניית הבית, וחלק מהן כבר עברו להתגורר בשכונה.

המגרש בגודל כ-730 מטר וניתן לבנות בו מספר דגמים צומחים. הפרויקט, שנבנה בשיטת בנייה מרוכזת אל מול נופי רכס הרי נפתלי ועמק החולה, מציע גם חלופה של תכנון דגם עצמי עם אדריכל הפרויקט.

עלויות: 1.9-2.5 מיליון שקל. מחיר לדוגמא: בית בגודל של 162 מ"ר, 2 מפלסים, מגרש בגודל 700 מ"ר, 4 מרפסות (35 מ"ר) - בעלות 1.950 מיליון שקל.

חינוך: מתקיימת פעילות קהילתית ענפה ומערכת החינוך בקיבוץ כוללת פעוטון וגן בעוד שבתי הספר נמצאים ביישובים במועצה ויש מערך הסעות מסודר, שלוקח את הילדים באוטובוס הצהוב מהבית ועד בית הספר.

עוד בקיבוץ: בריכה, ספרייה, אלונית, מרפאה בית קפה, כפר נופש (נופי גונן).

חשוב לדעת: על רקע עלייה במחיר הקרקעות, הירידה בהתחלות הבנייה, והיצע יד שנייה שכמעט לא קיים ועלייה במדד הבנייה, צפויה על פי ההערכות עלייה במחירים בסדר גודל של 15 עד 20 אחוזים, כך שלצד השדרוג באיכות החיים בהחלט מדובר גם בהשקעה נדל"נית נבונה.

שכונת ההרחבה בקיבוץ גונן.. אופיר שטמרמן - תקומה,
שכונת ההרחבה בקיבוץ גונן/אופיר שטמרמן - תקומה

גליל מערבי: השכונה החדשה בקיבוץ יחיעם

הקליטה בקיבוץ יחיעם שבגליל המערבי החלה למעשה כבר בשנת 2010.

עד כה שווקו שלושה שלבים שבמסגרתם נקלטו מעל 100 משפחות צעירות. בקיבוץ גרים כיום כ-650 איש, מתוכם כ-200 ילדים.

בימים אלו משווק שלב ד' בפרויקט שבמסגרתו קולט הקיבוץ 26 משפחות בשני מתחמים - ד1', ד2'. עד כה נרשמו 18 משפחות לפרויקט שנמצאות בשלבי קבלה.

המגרש בגודל חצי דונם וניתן לבנות עליו בית צמוד קרקע חד-משפחתי מאחד משלושה דגמים, בגודל 128 מ"ר ועד 225 מ"ר.

עלויות: 2.3-3 מיליון שקל. מחיר לדוגמא: בית בגודל של 150 מ"ר, מפלס אחד, מגרש חצי דונם ושתי מרפסות (30 מ"ר) - עלות 2.3 מיליון שקל.

חינוך: מערכת החינוך בקיבוץ כוללת פעוטון וגנים. תלמידי היסודי לומדים בקיבוץ בית העמק (10 דקות נסיעה) ואילו תלמידי החטיבה והתיכון בקיבוץ עברון (20 דקות נסיעה). בנוסף, בקיבוץ פועלת מערכת חינוך בלתי פורמלית שפעילה בשנת הלימודים עם חזרת הילדים מבית הספר, ובכל החופשים.

עוד בקיבוץ: בריכה, מרפאה של קופת חולים כללית, מגרשי ספורט, ספרייה, מועדון נוער, תחנת דלק, מועדון חברים, בית סיעודי, מכינה קדם צבאית ועוד - אפילו מבשלת בירה מקומית כבר יש בו.

חשוב לדעת: קיבוץ יחיעם ממוקם קרוב מאוד לעורקי תחבורה ראשיים וכמובן לרכבת, מה שמאפשר ניידות גבוהה גם למי שעובד בחיפה או במרכז. בעתיד הלא רחוק גם ייפתח מקטע נוסף של כביש 6 בצומת כברי הסמוך, ויחבר אותו לכביש המהיר המרכזי במדינה.

מיקומו של הקיבוץ מספק לתושבים יתרון אסטרטגי ברור. הקרבה לכביש 6 תסייע בניידות לעבודה וצפויה לעלות את ערך הבית.

יחיעם מוכר גם כיישוב באזור עדיפות לאומית, ומתוקף כך נהנה מהקלות מס. הים מצוי במרחק של 10-15 דקות נסיעה.

שטח הפרויקט בקיבוץ יחיעם. יחסי ציבור,
שטח הפרויקט בקיבוץ יחיעם/יחסי ציבור

לחיות בקיבוץ ולגור במרכז: השכונה החדשה בקיבוץ העוגן

קיבוץ העוגן ממוקם במחוז מרכז במועצה אזורית עמק חפר.

בקיבוץ מתגוררות כיום כ-200 משפחות המונות כ- 524 נפשות והשכונה החדשה (שלב ב') בקיבוץ, המוקמת על ידי חברת אמפא ישראל, מתוכננת לקלוט עוד 26 משפחות מתוך עשרות רבות שנרשמו וביקשו להיות חלק מהרחבת הקיבוץ.

לפני מספר שנים אמפא ישראל הקימה את שכונת שלב א' עם תוספת של 34 יחידות דיור שהשתלבו היטב בקיבוץ, כאשר אחד הדיירים משמש כיום כיו"ר הקיבוץ.

המגרש בגודל 350 מ"ר וניתן לבנות עליו בתים צמודי קרקע, וילות של עד 2 קומות וקוטג'ים

חינוך: החינוך מופרט ובתי הילדים עד גיל בית ספר פתוחים עבור ילדי הסביבה. ילדי הקיבוץ לומדים בבית הספר הניסויי אביחיל ובתיכון רמות ים.

עוד בקיבוץ: אולפן הקלטות, סדנת קרמיקה ופיסול, בית קפה, קיר טיפוס, סטודיו לצילום ובריכה.
חשוב לדעת: כל יחידות הדיור בשכונה החדשה משויכות לבני המקום. הקיבוץ כיום נמצא בהפרטה כמעט מלאה.

קיבוץ העוגן - הרחבה שלב א'. יחסי ציבור,
קיבוץ העוגן - הרחבה שלב א'/יחסי ציבור

משבר הקורונה חיזק את הביקוש

אופיר שטמרמן, מנכ"ל חברת תקומה שמנהלת את הבנייה בשכונת ההרחבה שבקיבוץ גונן ובקיבוץ יחיעם: "משפחות צעירות מחליטות להעתיק את חייהן לקיבוץ בגלל הסביבה המוצעת להם. המרחבים הפתוחים שמעניקים תחושת ביטחון, חינוך מעולה, חיים בקרב קהילה חברית ותומכת וכן גם בית קרקע עם גינה גדולה בסביבה פסטורלית".

"משבר הקורונה רק חיזק את הביקושים למעבר מגורים לקיבוץ. הורים רבים עבור לעבוד במודל היברידי שמאפשר להם עבודה מרחוק. הילדים נהנים מחצר גדולה ובילוי בשטחים פתוחים נרחבים בסביבה בטוחה וקרובה לבית", מסכם שטמרמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully