וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירות קטנות הן להיט נדל"ני. הנה כמה טריקים שיעזרו להשביח אותן בדרך לאקזיט

וואלה! נדל"ן

עודכן לאחרונה: 10.9.2021 / 11:23

משקיעי נדל"ן מתים על דירות קומפקטיות מהרבה סיבות. מה עושים כדי שהנכס הקטן יהפוך לפנינה גדולה, ועל מה דווקא במקרה הזה יש בקרב אנשי המקצוע קונצנזוס

" אוכלוסייה פחות חזקה תעבור לגור בשכירות ויש לכך השלכות. לכן הסיפור של דירות קטנות לא כזה פשוט ומובהק לכאן או לכאן, הכול עניין של מינון"

תוחלת החיים וקצב גידול האוכלוסייה מובילים לשינויים דרמטיים במרחבים האורבניים בישראל. המחסור בעתודות קרקע, ציפוף התושבים במרכזי האוכלוסין ועליה עקבית במחירי הדירות, גורמים לרבים לזנוח את חלום הדירות המרווחות ולרכוש דירות קטנות שמצריכות תכנון שונה, ויעיל, כזה שיצליח לאכלס את הפונקציות החשובות וייצר אשליה של מרחב גדול בהרבה.

"דירות קטנות באזורים מבוקשים זה WIN WIN", אומרת אדריכלית טלי דראל מ-V5 אדריכלים, "יזמים מקבלים ערך מקסימאלי והעירייה מרוצה מכך שהדירות המיועדות לרווקים, או זוגות ללא ילדים (בדרך כלל גם ללא חניה) לא מצריכות תשתיות יקרות מצידה כמו גנים ובתי ספר. יחד עם זאת, קיים חשש שריבוי דירות קטנות בפרויקטים עם תחזוקה יהפכו למפגע. אוכלוסייה פחות חזקה תעבור לגור בשכירות ויש לכך השלכות. לכן הסיפור של דירות קטנות לא כזה פשוט ומובהק לכאן או לכאן, הכול עניין של מינון מבחינת כמות הדירות הקטנות והלוקיישן".

דירת 65 מ"ר בשוק הפשפשים ביפו. ראובן קסטרו
לדירה קטנה יש קסם משלה/ראובן קסטרו

המדינה מתחילה להפנים

"אם נתכנן נכון, נגלה שככל שמתחמי המגורים יהיו צפופים יותר כך תגדל רווחת התושבים משום שהם יעמדו בספי הכניסה של שירותים ברמה הגבוהה ביותר"

עם זאת, עתודות הקרקע מוגבלות ולא בכדי המדינה, הרשויות והיזמים מתחילים להבין שאין מנוס מלפתח דרכים יעילות להפוך את הציפוף מחיסרון ליתרון. לדברי האדריכל ובונה בני פרי, שותף במשרד V5 אדריכלים, המגמה שרק מוסיפה לצבור תאוצה מצריכה את מקבלי ההחלטות לפעול בהתאם: "הצפיפות שנכפית בשל גידול האוכלוסין והמחסור בקרקעות מחייבת לנקוט בגישה יצירתית ולשבור את תקרת הזכוכית של הפרדיגמות הישנות. אם נתכנן נכון, נגלה שככל שמתחמי המגורים יהיו צפופים יותר כך תגדל רווחת התושבים משום שהם יעמדו בספי הכניסה של שירותים ברמה הגבוהה ביותר. נכון יהיה לפתח יותר מתחמי עירוב שימושים שישלבו בין פונקציות של דיור, תעסוקה ומסחר".

לדברי מעצבת הפנים קרן גנס, "הביקוש לדירות קטנות נמצא בעליה מתמדת, לנוכח העובדה שמחירי הדיור מרקיעים שחקים, לצד המשפחה שמשתנה - רווקים, חד הוריים, וכו', שיכולים להסתפק בדירות קטנות. קיימת עלייה בביקוש לדירות שני חדרים, עליהן מסתערים לא רק סטודנטים ויזמים שמסבים אותן ליחידות נופש, אלא גם זוגות צעירים בתחילת דרכם ובני הגיל השלישי שמבקשים לחיות בקרבת נכדיהם או להנות מכל מה שיש למרכזי הערים להציע".

עיצוב נורית מור יוסף. עידן גור, באדיבות מטבחי זיו,
קטן, קומפקטי וכיפי. עיצוב: נורית מור יוסף/עידן גור, באדיבות מטבחי זיו

ניצול שטחים מתים

מדובר בדירות קטנות שמצריכות תכנון נכון ויעיל, שיצריך להכיל את כל הפונקציות הנדרשות בבית המודרני ועדיין להותיר אותן מרווחות ומאווררות. "הגיוני לחשוב שרהיטים מודולריים שנגלים על פי דרישה הם הפתרון, אבל הדבר שיותר נכון לעשות דווקא הוא לרכז מספר פונקציות. כך אנחנו מרוויחים שפע של מקומות אחסון. נכון יהיה להשתמש בפלטת צבעים מונוכרומטית בהירה שתוסיף חמימות לחלל".

מעצב הרהיטים יפרח בן צבי מסביר: "אם נשכיל לנצל את הפינות והשטחים 'המתים', בדירה נצליח לייצר תחושת מרחב. חשוב לדאוג כבר בשלבי התכנון לתכנן גומחה בה נטמיע את ארון השירות ומכונת הכביסה. בנישות בעומק של 30 ס"מ אפשר לתכנן ספריה שימושית, לשלב בה מדפי עץ או ברזל ולשלב ספרים, פסלים, תמונות משפחתיות וכו'. ארונות אחסון שממוקמים באזורים אסטרטגיים מומלץ לתכנן בקווים ישרים ומינימליסטים שלא יבלטו בחלל אלא ייטמעו בו. שימוש בחומרים כמו עץ צבוע בתנור ומתכות מדוקקות יגרמו לחלל להראות גדול והמשכי".

מחסני תאורה. יח"צ חו"ל,
גורם לחלל להיראות מרווח מכפי שהוא באמת. תאורה של מחסני תאורה/יח"צ חו"ל

אמנות האשליה

"בחללים שמתוכננת בהם הנמכת גבס ניתן לייצר פס ניתוק בין הקירות לתקרה ולשתול בקצוות פרופילי או סרטי לד שאלומת האור שלהם בוקעת מהרווח שנוצר. הקירות נראים לכאורה רחוקים מהתקרה ומרווחים את החלל"

ברברה ברזין, בעלת בית ספר לעיצוב פנים: "כדי לייצר תחושת מרחב בדירות קטנות חשוב להיעזר באמנות האשליה. אחד הכלים המרכזיים הוא לדייק את הרהיטים ולבחור בפריטים פרופורציונליים במידותיהם. מומלץ גם להשתמש ברהיטים נמוכים יחסית שתופסים פחות נפח ויוצרים אשליה ויזואלית של חלל מרווח יותר. גם מראות יעשו את העבודה. ויזואלית הן מכפילות את השטח הנתון ואפשר לרתום אותן להכניס את החוץ פנימה אם הן ממוקמות לכיוון המרפסת או החלונות. הגדרה וחידוד של הפונקציות במרחב הנתון היא גם פתרון ואולי ההמלצה הכי חשובה היא דווקא לא לפחד מצבעים עזים ודרמטיים. צביעה של כל קירות החלל (ובמקרים מסוימים גם התקרה) תטשטש את הגבולות תגרום לעין האנושית להתמקד בפריטים ובמכלול ולאו דווקא בממדי החלל".

חיים בן זקן, מנכ"ל חברת מחסני תאורה, מסביר: "בנייה של מערך תאורה נכון ומדויק יכולה לגרום לדירות הקטנות להראות מרווחות מכפי שהן באמת. אם רוצים להימנע מהנמכות תקרה מומלץ להשתמש בגופי תאורה מינימליסטיים צמודי תקרה, שאינם עוצרים על תחושת הזרימה בחלל. תאורת up light על הקיר, היא פתרון מצוין מכיוון שהיא מאירה כלפי מעלה, מדגישה את התקרה וגורמת לה להראות גבוהה ויוצרת אשליה של חלל מרווח. בחללים שמתוכננת בהם הנמכת גבס ניתן לייצר פס ניתוק בין הקירות לתקרה ולשתול בקצוות פרופילי או סרטי לד שאלומת האור שלהם בוקעת מהרווח שנוצר. הקירות נראים לכאורה רחוקים מהתקרה ומרווחים את החלל".

  • עוד באותו נושא:
  • דירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully