וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממ"ד פרטי? אתם יכולים לבנות. כמה זה יעלה לכם?

וואלה! נדל"ן

עודכן לאחרונה: 25.8.2021 / 14:13

חובת הממ"ד בבניינים חדשים בתוקף כבר יותר מ-30 שנה, אבל מה עושים בעלי דירות ישנות? האם הם יכולים לבנות באופן פרטי? וכמה זה עולה? כדי שתהיו בטוחים, וואלה! נדל"ן עם הפרטים

המציאות מכבידה עלינו. עוד לפני מבצע "שומר החומות" ובמיוחד אחריו, יותר ויותר תושבים מבקשים לבנות ממ"ד באופן פרטי, ולא רוצים להסתפק בפתרונות שהמדינה מעניקה, אם היא מעניקה, כמו מרחבים מוגנים ציבוריים או מקלט בבניין שלרוב מלא בזוגות אופניים והשהיה בו אינה נעימה.

בשנת 1990 נכנסה תקנה חדשה לתקנות ההתגוננות האזרחית, ובה מפורטת החובה לבנות ממ"ד בכל בניין ובית חדש שייבנה. אך מה יעשו דיירים בבניינים שנבנו לפני כן ואין בהם ממ"ד?

ממד בבנייה, אדריכל בועז שניר. בועז שניר,
ככה נראה ממ"ד בבנייה/בועז שניר

הרישוי: בין שנה לשנה וחצי

בועז שניר: "לאחר חתימת הדיירים ניתן להתחיל בבדיקת התכנות בשטח יחד עם אדריכל וקונסטרוקטור מומחים, שיבדקו אם הקרקע והבניין יוכלו לעמוד בתוספת"

אדריכל בועז שניר מסביר: "ראשית, יש להבין כי ניתן להוסיף היום ממ"ד כמעט לכל דירה קיימת. חוק התכנון והבניה מפרט את האפשרויות: ניתן לבנות תוספת של ממ"ד של 12 מ"ר לדירה, לאחר הסכמה של 60 אחוז מדיירי הבניין, עם התחשבות בגבולות השטח של הבניין המשותף. לבניית ממ"ד יש ערך גבוה מאוד לבניין הישן, התוספת מוסיפה לו עמידות ומחזקת אותו גם נגד רעידות אדמה. בשונה מתוספות אחרות כמו מרפסות, בבניית ממ"דים ישנה אפשרות לצאת מחוץ לקווי הבניין וזה מקל מאוד על היכולת התכנונית כי ההגבלות פוחתות, אך עדיין תוספת של ממ"ד תאושר בדרך כלל בחלקים האחוריים של הבניין או בצדדים, ולא בחזית הפונה לרחוב.

"תהליך הרישוי לתוספת ממ"ד יכול לקחת בין שנה לשנה וחצי, ואז עוד שנה לתהליך הבניה בפועל. לאחר חתימת הדיירים ניתן להתחיל בבדיקת התכנות בשטח יחד עם אדריכל וקונסטרוקטור מומחים, שיבדקו אם הקרקע והבניין יוכלו לעמוד בתוספת. לאחר אישור זה יתחיל האדריכל בתכנון ראשוני של האופציות לתוספת הממ"ד לכל הדיירים שבתהליך. לאחר הסכמה על תכנון, ניתן להגיש לעירייה את התוכניות, מהם תקבלו תיק מידע תכנוני עם אישור ראשוני לבניית הממ"ד. לאחר קבלת אישור זה ניתן להמשיך בהליך רגיל של רישוי ובקשה להיתר. חשוב לציין כי לאחר סבב הלחימה האחרון ישנן עיריות שדוחפות את נושא תוספות הממ"דים לראש סדר העדיפויות, ועל כן הליך האישור אצלן ייקח כמה חודשים בודדים. תהליך הבניה עצמו ייקח בממוצע שנה, תלוי במורכבות השטח וכמות הממ"דים שיתווספו לבניין".

הלל אדריכלות ועיצוב פנים. לירן שמש,
יכול לשמש כחדר שינה קבוע. ממ"ד בתכנון ובעיצוב הלל אדריכלות/לירן שמש

כמה זה עולה לנו?

העלות הממוצעת לתוספת ממ"ד היא 100,000 שקל והיא כוללת בתוכה שלד ממ"ד - קירות מבטון מזויין, קירות בעובי 30 ס"מ וקירות פנים בעובי 20 ס"מ שעלותם נעה סביב 50,000-60,000 שקל, סט ממ"ד תקני - חלון דלת צינורות אויר שעלותם 10,000-12,000 שקל, עבודות צבע, שפכטל, טיח וריצוף בעלות ממוצעת של 20,000 שקל, נקודות חשמל מאור ותקשורת בעלות 2,500 שקל מכונת סינון אויר בעלות של 2,500 שקל ועבודות שבירה - פריצת הקירות לממ"ד מדירה קיימת בעלות 4,000-5,000 שקל. הכנה למזגן בממ"ד תעלה כ-1,000 שקל.

יש לחשב עוד אגרות בניה שהן כ-450 שקל למטר ושכר טרחה של המתכננים שעומד על כ-20,000 שקל. בנוסף, יש לקחת בחשבון היטלי השבחה שהם תלויי עיר ותלויים במיקום הממ"ד במגרשץ העלות תתחיל בכמה אלפים בודדים ויכולה להגיע למאות אלפי שקלים.

תכנון ועיצוב אדריכל בועז שניר. רן ארדה,
לעשות את זה מרווח. תכנון ועיצוב בועז שניר/רן ארדה

האדריכלית שירה מוסקל, מבעלות המשרד 'הלל אדריכלות ועיצוב פנים' ממליצה: "היום בעזרת עיצוב נכון, ניתן לתת לממ"ד מראה של חדר רגיל, כזה שלא יראו עליו בכלל שהוא ממ"ד. בממ"דים חדשים ניתן להתקין דלת רגילה בנוסף לדלת הממ"ד התקנית שתפתח כלפי פנים, חשוב לוודא שמותקן פרט עם משקוף מתאים כאשר אתם משפצים. בנוסף, ניתן לחפות את דלת הממ"ד בטפט בהתאם לקונספט העיצובי ולהוסיף וילון ארוך מתקרה עד רצפה ליד החלון, כך תקבלו חלל רך ונעים יותר.

"חשוב לזכור כי על פי תקנות פיקוד העורף אסור בתכלית לבצע כל שינוי בצנרת, ביכולות האטימה ומעל לכל, להותיר את הממ"ד כחלל שאכן בשעת חירום יוכל לשמש כמרחב מוגן לכל דבר. ההמלצה היא לרהט את הממ"ד בריהוט נמוך, כך שבמצב של פיצוץ לא יגרם נזק ליושבים בו. חשוב לא להעמיס ברהיטים ולהשאיר אותו מרווח ככל הניתן. במידה והממ"ד לא משמש כחדר שינה בדרך קבע, מומלץ למקם מול הדלת ספה נוחה ומרופדת כדי שהכניסה לחדר תהיה רגועה ותפתח את החלל. גם ספריה גדולה ומרשימה יכולה להתאים ולתת לחלל תחושה מאווררת. בכל פונקציה שתבחרו חשוב לוודא שהממ"ד נשאר מוכן וזמין גם לשעת חירום, ששום רהיט לא חוסם את הדלת או את החלום לסגירה בטוחה ומהירה".

  • עוד באותו נושא:
  • ממ"ד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully