וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא ללכת עם הראש בקיר: כך תרכשו דירה מקבלן

וואלה! נדל"ן

עודכן לאחרונה: 25.8.2021 / 14:11

בעידן של שוק רותח, קניית דירה היא החלטה משמעותית ובעלת ערך רב. מה חשוב לשים דגש כשקונים דירה מקבלן ומתי מעצב פנים הכרחי. וגם, מהי דירת מעטפת והאם נכון לקנות אותה. המדריך המלא

"הרבה אנשים לא יודעים שבדירת קבלן, כל שינוי שסוטה מהסטנדרט עולה כסף", אומרת מעצבת הפנים אריאלה עזריה ברקוביץ, "זה הדבר הראשון והחשוב ביותר. כל קיר שתרצו להזיז, כל נקודת אינסטלציה נוספת ובטח שעוד נקודת חשמל מעבר למה שחתמתם בחוזה יעלו לכם כסף. חשוב עוד במעמד סגירת החוזה לסגור עם היזם/קבלן תוספות שנקראות 'מתנות יזם' - תוספת של נקודות חשמל, הזזת קירות, הנמכות גבס, יציאות של מזגנים. ככל שתגיעו יותר מוכנים, כך תוכלו להתכוונן יותר על הצרכים שלכם. העלויות של התוספות האלו נקבעות בדרך כלל על פי מחירון דקל. יש קבלנים שיתמחרו את השינויים לפי מחירון דקל + 10-20 אחוזים או שיכינו לעצמם מחירון משלהם".

עיצוב אריאלה עזריה ברקוביץ. אלעד גונן,
פחות קירות - יותר רושם. דירה בעיצוב אריאלה עזריה ברקוביץ/אלעד גונן

דירה שמקבלים עירומה

אורון מילשטיין: "דירת מעטפת היא לא עניין פשוט ולא של מה בכך. היא תתאים יותר בדירות גדולות מעל 150 מ"ר, לאנשים עם ויז'ן עיצובי וכאלו שלא מפחדים מהרפתקאות"

עזריה ברקוביץ' מצביעה, כמובן, על התופעה שאופיינית בכל עסקת מכירה, ממוצרי חשמל ועד דירה - "האותיות הקטנות". היא מסבירה גם איך כדאי להתייחס אליהן. "תיק דייר והמסמכים שתקבלו בתוכו הם חלק חשוב בעסקה. לרוב אנשים רק מרפרפים ולא קוראים לעומק. הרבה אנשים רוצים תוספות, שוכרים אדריכל שמכין תוכניות וכאשר הקבלן או היזם מתחילים לתמחר את העלויות, הם מבינים שזה הולך לעלות להם הרבה כסף והם נסוגים אחורה. ברגע שקיבלתם תיק דייר תעברו על המסמכים היטב, תראו את המחירון שמצורף ועל פיו תתכננו את השינויים שאתם רוצים, או אלה שתרצו לדחות לאחר קבלת מפתח".

פיתרון נוסף לשינויים בדירה הוא קניית דירת מעטפת, מושג שפחות מוכר לרוב האנשים. "דירת מעטפת היא דירה שמקבלים עירומה - רק מעטפת, ללא קירות, עם תכנית חשמל ואינסטלציה בסיסית וזהו", מסבר מעצב הפנים אורון מילשטיין, "הכדאיות משתנה מפרויקט לפרויקט. צריך לבדוק מהו הסטנדרט שמציע הקבלן, לחשוב ולהתייעץ האם הוא מספק אתכם או לא. ישנם קבלנים שלא יאפשרו שינויים ותוספות בשלב הבניה שלכם, ולכן תצטרכו לחכות בסבלנות עד קבלת מפתח ומשם להתחיל.

"דירת מעטפת היא לא עניין פשוט ולא של מה בכך. היא תתאים יותר בדירות גדולות מעל 150 מ"ר, לאנשים עם ויז'ן עיצובי וכאלו שלא מפחדים מהרפתקאות. התהליך לא מורכב מאוד, אך מחייב ליווי של איש מקצוע, מעצב או אדריכל שידעו גם לתפעל את הבניה מול בעלי מקצוע נוספים, כמו יועצי מיזוג ויועצי תאורה וגם מול האישורים המיוחדים שיש לקבל, כמו אישור כיבוי אש, בטיחות, איטום ממ"ד ועוד. דירת מעטפת היא שלד ועליו מלבישים את כל הרצונות והחלומות. אין כאן עניין של חיסכון מול הקבלן, כיוון שהזיכוי שניתן הוא 1,000 שקל למ"ר בממוצע, זהו לא סכום אסטרונומי כשמדובר בדירת קבלן ולכן חשוב להקצות לשדרוג הבית סכום מספק".

עיצוב אורון מילשטיין. אלעד גונן,
הכדאיות משתנה מפרויקט לפרויקט. עיצוב אורון מילשטיין/אלעד גונן

מתי להתחיל את השדרוג

יוסי חיון: "אם הקבלן מאפשר להיכנס לפעילות עוד לפני קבלת מפתח מה טוב, אך האופציה השנייה היא התחלת עבודות שדרוג אחרי קבלת מפתח. התהליך בממוצע אורך עוד כשלושה חודשים"

מעצב הפנים יוסי חיון מוסיף: "במקרה שיש הגבלות רבות על שינויים מהקבלן, כדאי לסגור עם הקבלן על דירת מעטפת בלבד. כך תוכלו להימנע מעבודה כפולה ומעלויות כפולות, תוכלו לבחור בעצמכם את בעלי המקצוע איתם תרצו לעבוד. בעיני, גם איכות הביצוע תהיה טובה יותר. אם הקבלן מאפשר להיכנס לפעילות עוד לפני קבלת מפתח מה טוב, אך האופציה השנייה היא התחלת עבודות שדרוג אחרי קבלת מפתח. התהליך בממוצע אורך עוד כשלושה חודשים, כך שצריך לקחת בחשבון את תזמון הדירה הנוכחית שלכם.

"בפרויקטים סטנדרטיים לא תמיד יתנו את האופציה לדירת מעטפת, ועל כן ניתן לסגור עם הקבלן שיבנה לכם קירות ויכניס ריצוף. לאחר קבלת מפתח יתחילו כל השינויים. הלקוחות צריכים להיות מוכנים לתקופה אינטנסיבית, אך גם כיפית ויצירתית, כי בסופה תתקבל דירת החלומות באיכות טובה יותר, שירות ברמה טובה יותר וגם בעלויות יותר הגיוניות. קבלנים נוטים לקחת על כל תוספת ושינוי הרבה כסף".

נוה גן פתח תקווה 21 במאי 2017. ראובן קסטרו
עלות מנוף יכולה להגיע ל-60 אלף שקל. דירות גבוהות/ראובן קסטרו

עשו זאת בעצמכם? לא תמיד

האם אתם יכולים לעשות זאת בעצמכם? כמובן שכן, אבל זה לא בהכרח מומלץ. "כדי להבין אם כדאי לבחור במעטפת או להיכנס לשיפוץ מפתח צריך לבחון את הפרויקט לגופו, לראות מה מקבלים מהקבלן וכיצד וכמה עולה לשדרג", אומר חיון, "הגישה של הקבלנים היא סטנדרט עם הרבה הגבלות על שינויים, ולכן ככל שתרצו לעצב ולתכנן יותר את הדירה, כדאי לכם לא לבנות על הקבלן, לבחור מעצב פנים טוב וללכת עם כל החלומות שלכם".

עיצוב יוסי חיון, באדיבות MODY. רגב כלף,
ככל שתרצו לעצב ולתכנן יותר, עדיף לא לבנות על הקבלן. עיצוב יוסי חיון, באדיבות MODY/רגב כלף

עזריה ברקוביץ מסכמת: "דירות מעטפת בקומת הפנטהאוז של הבניין או במגדלים גבוהים מאוד הן פחות מומלצות, כיוון שאת כל החומרים הכבדים יהיה צורך להרים אל הדירה במנוף ולא במעליות הבניין. עלות שעת מנוף ממוצעת היא 20,000 שקל ובנוסף לעלות הגבוה תצטרכו להקים לוגיסטיקה מטורפת של תיאום כל הספקים למועד אחד. מניסיוני, עלות מנוף לפרויקט כזה יכולה להגיע גם ל-60 אלף שקל. במקרה כזה אני ממליצה כן לעבוד עם הקבלן ולעשות את השינויים יחד איתו, תוכלו לחסוך כסף וגם הרבה כאב ראש".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully