וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה הצעת החוק של שרת הפנים להארכת פעילות הותמ"ל

עודכן לאחרונה: 19.7.2021 / 18:42

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק של שרת הפנים, איילת שקד להארכת חוק הותמ"ל ב-4 שנים נוספות תוך מיקוד של פעילות הועדה בתכניות פינוי בינוי, מתחמים סביב תחנות מטרו וביישובי חברה ערבית וחרדית

וועדת השרים לענייניחקיקה אישרה היום את הצעתה של שרת הפנים, איילת שקד, לתכנית שנועדה להביא להגברת היקף הבנייה למגורים בתחומים הרשויות המקומיות.

שקד: "בתקופה בה מחירי הדיור מזנקים וישנו צורך ממשי בקידום תוכניות איכותיות למגורים ברחבי המדינה, חוק הותמ"ל נחוץ מאי פעם ובעל חשיבות ראשונה במעלה. חוק הותמ"ל מייצר תחרות לועדות המחוזיות וכתוצאה מכך הן מתייעלות, החזרת פעילותו לסדר היום הציבורי הינו צעד חשוב והכרחי. הותמ"ל יפעל תוך מינימום פגיעה בשטחים חקלאיים ותוכניות שלא פוגעות בחקלאות יקבלו עדיפות".

איילת שקד מציגה את החלופה לתמא 2. יוני קלברמן,
אושרה הצעת החוק של שרת הפנים להארכת פעילות הותמ"ל/יוני קלברמן

הוועדה אישרה למעלה מ-261 אלף יח"ד

הוועדה שהוקמה מכוח החוק לקידום הבניה במתחמים מועדפים לדיור (חוק הותמ"ל), שנכנס לתוקפו במחצית השנייה של שנת 2014, הצליחה להגדיל את היצע יח"ד באופן חסר תקדים.

עד כה אישרה הוועדה 261 אלף יחידות דיור ב-88 תכניות וזאת בפרק זמן ממוצע של פחות משנה, באזורי ביקוש וכן בפריסה ארצית רחבה, הן עבור החברה הכללית, ביישובי חברה ערבית, חברה חרדית ובתכניות הכוללות התחדשות עירונית.

התחדשות עירונית - אורבך אדריכלים. יחצ,
פרוייקטים למגורים בשילוב מסחר ותעסוקה/יחצ

הגדלת היצע המגורים תוך התייחסות לתשתיות

הותמ"ל, מהווה כיום מרכיב משמעותי בפעילות הממשלתית להגדלת היצע המגורים.

עד כה, מיום הקמתה אישרה הועדה תכניות בכל רחבי הארץ, תוך הקפדה מקצועית על תהליכי תכנון איכותיים, שיאפשרו סביבת חיים ראויה ובת קיימא, התייחסות לפתרונות תשתית, דיור בהישג יד, ובשילוב מגורים עם מסחר ותעסוקה.

כבר כיום ניתן לצפות בתכניות רבות של הוועדה אשר מיושמות בשטח כאשר בתכניות הכוללות למעלה מ-60,000 יח"ד החלו עבודות פיתוח והכשרת הקרקע, ועשרות אלפי יחידות דיור נמצאות בתהליך יציאה לשיווק.

אתר בנייה. ShutterStock
המטרה: הזרמה של יותר יחידות דיור חדשות לשוק והורדת מחיריהן/ShutterStock

מיקוד הועדה בתכנון פנים הערים

הצעת החוק כוללת מספר שינויים, בראש ובראשונה מיקוד של פעילות הועדה בתכנון בפנים הערים: ייעול המסלול של ההתחדשות העירונית, מסלול חדש של פיתוח מתחמים בסמוך למערכת הסעת המונים (מטרו) ובנוסף על מסלול קידום תכניות בחברה הערבית מוצע מסלול חדש עבור תכנון לאוכלוסייה החרדית.

בנוסף, דוייק מסלול המתחמים המועדפים לדיור למתחמים עם סף כניסה של 1050 יח"ד, למתחמים בעלי חשיבות לאומית לקידום בוועדה, תוך קביעה כי מספר המתחמים שיאושרו במסלול האמור לא יעלה על 15 מתחמים בשנה.

התייחסות מטעם התאחדות הקבלנים בוני הארץ

יהודה כתב, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "אנו שמחים על קידום החוק לטובת כל תושבי המדינה (גם חרדים וערבים)".

"הותמ"ל הוכיח את עצמו כגוף תיכנוני, מקצועי וראוי, שבין היתר מהווה תחרות לוועדות המחוזיות ובזכותו מתייעלות גם עבודתן. אם אופן הפעילות והעבודה המקצועית והאינטנסיבית בותמ"ל תימשך אנו נזכה לראות קידום בהליך האישורים הסטטוטוריים לתוכניות גדולות של מאות יחידות דיור עם דגש על אורבניות, עירוב שימושים ומענה למבני ציבור גם בצמוד למתחמי המטרו".

"הנוסח שקידמה השרה שקד, נותן דגש מיוחד על תוכניות להתחדשות עירונית במרכזי הערים. הותמ"ל ימשיך לספק פתרונות תכנוניים הוליסטיים לצרכי העיר ותושביה מתוך ראייה אורבנית רחבה. כולי תקווה שהכנסת תאשר במהרה את הצעת ועדת השרים לענייני חקיקה ולא תתחלנה מלחמות פוליטיות על גבם של אזרחי המדינה. נושא הדיור צריך להיות בראש סדר העדיפויות הלאומי של כלל המחוקקים. מחירי הדירות הגיעו לשיאים חדשים המהווים סכנה קיומית למדינה".

עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה: "בעיקרון ראוי היה לייעד את פעולות הותמ"ל לתכניות שמתפרסות על שטחים שמשלבים מחוזות שונים וועדות שונות על מנת לקדם, כמו שהות"ל המקביל לה יכול לפעול לתשתיות לאומיות ואלמלא גוף זה תכניות הרק"ל והמטרו לא היו מתאשרות לעולם עקב מחלוקות בין כל ועדה מקומית ומחוזית".

"היה צורך בגוף עליון על מנת לחסוך ולדלג מעל זה, ואולם, במקום בו מדובר ברשות אחרת ובמחוז אחד המשמעות של העברת התכנית למועצה הארצית מהווה חוסר אמון ביכולת של המקומית והמחוזית לאשר תכניות, בדומה לכך שעקב אי אמון בבתי המשפט השלום והמחוזי היו דנים ישר בבית המשפט העליון. המסקנה שיש תכניות שראוי אכן לתכנן במועצה הארצית, אבל מאחר ולמעשה אין זכות ערעור אמיתית על גוף זה והבירור הינו רק בבתי המשפט ובמישור המנהלי, אזי יש לחזק ועדות אלו ולהעביר למעלה רק סוג מסוים של תכניות מורכבות וכאמור מתייחסות מספר מחוזות וערים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully