וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בונים בית חדש? כך תחסכו כסף וכאב ראש

עודכן לאחרונה: 1.7.2021 / 14:48

בניית בית משלכם היא תהליך מרתק ומרגש, אך באותה מידה גם מאתגר ומלא בלתמ"ים שיכולים לעלות לכם בזמן וכסף. איך תתכננו עם כמה שפחות טעויות ותחסכו הוצאות מיותרות ועצבים? מדריך שבהחלט מומלץ לגזור ולשמור

רכישת קרקע לבניה עצמית נמצאת עדיין ברשימת הצעדים החשובים והמשמעותיים בחייו של הישראלי הממוצע. מדובר בהחלטה בעלת משמעויות כלכליות ארוכות טווח, שמשפיעה על חייהם בני המשפחה כולה בהיבטים שונים ומגוונים. בשנים האחרונות נראה שיותר ויותר ישראלים בוחרים לעזוב את הדירות במרכזי הערים ולהגשים חלום - בית צמוד קרקע חדש, שמתוכנן במדויק לצרכיהם ולטעמם. לאורך התהליך הארוך והסבוך בעלי הנכסים נדרשים לקחת החלטות משמעותיות, שיכולות לעלות להם הרבה כסף, מהם הפרטים שחשוב לשים לב אליהם בכל שלב, מהתכנון ועד לקבלת המפתח.

תכנון שפיגל אדריכלים. רגב כלף,
לחסוך כסף כבר בזמן התכנון. אדריכל רון שפיגל/רגב כלף

לדברי האדריכל רון שפיגל, ניתן לחסוך כסף עוד בזמן תכנון הבית. "במהלך תהליך רישוי הבניה יש לשכור את שרותיו של מודד מוסמך שיבצע מדידה טופוגרפית של המגרש. בשלב תכנון הבית חשוב להבין מהן ההקלות המותרות. אמנם העדיפות היא לתכנן ללא הקלות, שכן הן מעכבות את הליך הרישוי במספר חודשים, ובנוסף ההליך כרוך בתשלום נוסף ובהיטלי השבחה שיכולים לנוע בין עשרות למאות אלפי שקלים תוספת, בהתאם למקרה. עם זאת, הקלות משמעותן הגדלת אחוזי הבניה שעשויים לסייע ביצירת תכנון מיטבי".

עוד מוסיף שפיגל: "הבסיס לכל הוא בחירה במתכנן שמתחברים אליו והנאה אמורה להיות חלק מתהליך הבניה של בית חדש. בניה נכונה של פרוגרמה מדויקת היא אקוטית גם לבניית התקציב. צריך לדעת שניתן יהיה לעמוד תקציבית במה שמתכננים ולשם כך לבצע תיעדוף ולבנות סדרי עדיפויות, איפה נכון להשקיע את הכסף ומה הדברים שחשובים לנו באמת. עם זאת, צריך לזכור שברגע שהבית בנוי, את הבסיס והתשתיות קשה מאוד לשנות ולתקן ומה שלא יעשו בעלי הבית בשלב הבניה, סביר שלא יעשו לעולם. לכן, אני ממליץ בחום לחשוב לטווח הרחוב ולתכנן הכנות לתשתיות עתידיות, בין אם זה תשתית לבית חכם, תריסים חשמליים, מערכות אודיו וידאו וכו'. בבתים עם ילדים קטנים חשוב מאוד לחשוב 10-15 שנה קדימה - איך ניתן למקסם את השטח הבנוי וגם במקרה הזה ליצור הכנות. כך למשל, אם מתכננים מרתף שבשנים הראשונות לא יהיה לו שימוש ספציפי, מומלץ מאוד לבצע תשתיות חשמל ואינסטלציה לטובת סוויטת שינה או חדרי מגורים למתבגרים".

עיצוב סיון יצחקי. אלעד גונן באדיבות MODY,
עיצוב סיון יצחקי/אלעד גונן באדיבות MODY

שלב תחילת הבניה מרגש רבים מהבונים, ולא בכדי. בשלב זה, ולרוב יחד עם האדריכל או המעצב המלווה, נבחרים חומרי הגמרים ובתוך כך הריצופים, החיפויים והכלים הסניטריים. לדברי עדי לביא, סמנכ"לית השיווק וקשרי האדריכלים של חברת MODY, "מכיוון שמירב ההיצע היום מקורו באירופה, חשוב להגיע לבחור את האלמנטים והפרטים בשלב כמה שיותר מוקדם, כבר בתחילת תהליך הבנייה. כך הם יסופקו בדיוק בזמן. יתרה מכך, הריצוף והחיפויים הם המצע להכול, הבסיס של הבית, ועל פיהם יבחרו בשלבים הבא הסגנון והגוונים של האלומיניום והמטבח, הרהיטים והאביזרים המשלימים. בתוך כך, זהו גם השלב בו יש לבחור את אלמנטים הפנימיים כמו ניאגרות סמויות ואינטרפוצים לדוגמה שמוטמעים בקירות כבר בשלב השלד ובנוסף, אלמנטים שדורשים הכנות. כל אלה דורשים סנכרון של התכניות".

בנוסף, מציינת לביא כי יש לקחת בחשבון תוספות ופעולות נלוות שידרשו עליהם עלות כספית נוספת בהתאם למוצרים שיבחרו על ידי בעלי הבית. "כך, למשל, הטיפול באריחים גדולים במיוחד (1.2/3 מ') הוא שונה בתכלית מאריחים בגדלים רגולריים. ככל שהאריח יותר גדול, עלות ההתקנה גבוהה יותר ונדרשת מיומנות רבה יותר. כל פעולה והחלטה בשלבים האלה גוררת אחריה עוד פעולות ולרוב גם עלויות וכל אלה צריכים להילקח בחשבון".

סטודיו רון שנקין, באדיבות כוכב אלומיניום. עמית גושר,
סטודיו רון שנקין, באדיבות כוכב אלומיניום/עמית גושר
עיצוב נורית גפן. עודד סמדר,
עיצוב נורית גפן, התמונה באדיבות MODY/עודד סמדר

נושא נוסף עליו נדרשים אדריכל או מעצב הפרויקט לתת עליו את הדעת הוא נושא הפתחים, שמהווים אלמנט חשוב ומהותי בפרט בבתים פרטיים עם גינה. לדברי גל ניסימוב, מנהלת השיווק בחברת כוכב-אלומיניום, מערכות האלומיניום נחשבות להוצאה השנייה בגודלה בתחום הבניה, אחרי השלד ועל כן, על סוג מערכות האלומיניום עבור הפתחים צריך להחליט כחודשיים לפני העלייה לקרקע ותחילת בניית השלד: "אנחנו פוגשים לא מעט בונים שאינם מודעים לסדר הפעולות באתר הבניה ומגיעים לבחור את המערכות כשהשלד כבר עומד. יש לכך חסרונות רבים מכיוון שלכל מערכת מפרט טכני שונה, שמשפיע אחרת על מידות ועוביים שנדרשים במעטפת. במידה ולא נלקחו מראש בחשבון היבטים כמו הצללות, כנפיים לפתיחה, או סוג המערכת, האופציות שעומדות לרשותם מצטמצמות, מה שמוביל לא פעם לאכזבה ולהוצאות נוספות, בעוד שהאופציות שעומדות לרשות אלה שמגיעים לפני העליה לקרקע הן רבות ומגוונות".

לאורך כל התהליך חשוב מאוד לבצע תמחור מקיף של עלויות הבניה, על מנת לדעת בדיוק מה תהיינה העלויות ולוודא שאכן עומדים בתקציב. טבלת עלויות תוכל גם להראות היכן נקודות התורפה בפרויקט - מהם הסעיפים שמייקרים את הבניה. חשוב לקבל מספר הצעות מחיר מספקים שונים ועם זאת לא להתפתות לאלה שמציעים את המחיר הזול. בפרויקטים מורכבים ורחבי היקף שכאלה מומלץ בחום לעשות עבודת שטח רחבת היקף ולבחור את בעלי המקצוע שקיבלתם עליהם המלצות חמות וכנות.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully