וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצאת גדול בשטח קטן: כך תתכננו את הדירות שלכם

עודכן לאחרונה: 29.6.2021 / 16:45

תוחלת החיים וגידול מתמיד בקצב האוכלוסייה מובילים למחסור בעתודות קרקע לבניה ציפוף התושבים בשטח נתון ושינוי דרמטי בתכנון ובבינוי. אי לכך ובהתאם לזאת, תתכוננו - בקרוב הדירות הגדולות תהיינה לגמרי OUT והדירות הקטנות והקומפקטיות IN. כך תתכננו אותן נכון

אם לא תשתנה המגמה, בתוך פחות מ-20 שנה בישראל הקטנה יחיו למעלה מ-13 מיליון תושבים. עתודות הקרקע המדוללות הובילה עד כה את מקבלי ההחלטות לשנות את תפיסת התכנון והבינוי ולהתרכז בתכנון אורבני קומפקטי ויעיל שעתיד להפוך את אתגר הצפיפות מחיסרון ליתרון.

על פי נתוני הלמ"ס מאשתקד, מתקיימת האטה מתונה אך מתמדת בהתחלות הבניה של דירות 3 חדרים ומאידך, עליה בביקוש לדירות 2 חדרים. בפועל, כבר עתה אנו עדים לבעלי משפחות שזונחים את חלום הדירה המרווחת ומסתפקים בדירות קטנות בהרבה. הבשורות הטובות הן שבמידה והן מתוכננות בקפידה הן יכולות בהחלט, על אף האתגר, לכלול את כל הפונקציות המהותיות שצריך בבית ובד בבד לשדר רווחה.

תכנון ועיצוב אדריכל בועז שניר. ולרי זויז,
להשתמש בפינות ואזורים לא מנוצלים. תכנון ועיצוב של בועז שניר/ולרי זויז

רבים חושבים שהפתרון לכך טמון בקנייה או ייצור של רהיטים מודולריים, כאלה הנגלים רק בשעת הצורך, אך על פי גורמים בענף, הדבר הנכון לעשות הוא לתכנן פונקציות קבועות, יעילות והמשכית שתיצורנה סדר וארגון בחלל. כך למשל בדירות בהן חלל ציבורי עם קיר ארוך ומשותף לסלון ולמטבח ניתן לעגן את הפונקציות וליצור עבורן רהיט ארגונומי - פונקציונלי אחיד שממשיך לכל אורכו של הקיר וישמש גם כרהיט המטבח וגם כרהיט המולטימדיה. לא מדובר במוצר מדף זול וסביר שעלות הייצור שלו תגיע לעשרות אלפי שקלים אבל זאת בהחלט דרך יעילה למקסם את החלל- ליצור מראה הומוגני ולהרוויח שפע של מקומות אחסון.

האדריכל בועז שניר ממליץ להשתמש בפינות ואזורים לא מנוצלים על מנת לתת תחושה של מרחב: "ניצול חכם של כל נישה, פינה חשופה או גומחה לצרכי אחסון ו/ או תצוגה", הוא מסביר. "במידה ורכשתם דירה "על הנייר" מומלץ לתכנן מול מחלקת שינויי הדיירים גומחות ייעודיות עבור מכונת הכביסה וארון השירות שתיטמע מבעד לנגרות בגוון הקיר. מומלץ ליצור חלוקות בין הפונקציות, כאלה שתהיינה כמה שיותר מינימליות ומרומזות. בדירות ממש קטנות אפשר להחליט לייצר אפילו רק חציצה אחת בנויה שתפריד בין החלל לחדר הרחצה ובשאר האזורים במחיצות אווריריות מברזל למשל שמעגנת ומייצרת הפרדה בין האגפים האחרים. למחיצות הללו יש תפקיד נוסף והן יכולות לשמש גם לאחסון מוצרי מטבח, בר משקאות וכן הלאה. בתוך כך, אמנות האשליה היא אופציה טובה בדירות הללו. כך למשל שימוש בפריטים בפרופורציות הנכונות, ברהיטים נמוכים מהרגיל או כאלה שתופסים פחות נפח, שימוש במראות שמכפילות לכאורה את השטח הנתון ומכניסות את החוץ פנימה. אם שטח הדירה מאתגר וקשה לתמרן בתוכו אפשר לשלב רהיטים ניידים שקל לשנע בעת הצורך".

תכנון ועיצוב יפרח בן צבי. שי אפגין,
לנצל שטחים מתים. תכנון ועיצוב יפרח בן צבי/שי אפגין

מעצב הרהיטים יפרח בן צבי מצטרף לדעתו של שניר. לשיטתו, במידה ובעלי הדירות ישכילו לנצל את הפינות והשטחים "המתים" בדירה, הם יזכו בתחושת מרחב גם אם בפועל הוא אינו גדול במיוחד: "אלה מסוג הדירות שחשוב לנצל בהן כל גומחה, נישה או פינה חשופה לטובת אחסון, תצוגת פרטי נוי וכו'. בנישות בעומק של 30 ס"מ אפשר לתכנן ספריה שימושית, לשלב בה מדפי עץ או ברזל ועל גבם ספרים אהובים, פסלים, תמונות משפחתיות ומזכרות שאספנו בחו"ל. ארונות אחסון שממוקמים באזורים אסטרטגיים מומלץ לתכנן בקווים ישרים ומינימליסטים שלא יבלטו בחלל אלא ייטמעו בו. שימוש בחומרים כמו עץ צבוע בתנור ומתכות מדוקקות יגרמו לחלל להראות גדול והמשכי".

  • עוד באותו נושא:
  • דירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully