וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטן ופונקציונלי: כך מתכננים מטבח במציאות הישראלית

עודכן לאחרונה: 27.6.2021 / 16:31

המחסור בעתודות קרקע, ציפוף התושבים במרכזי האוכלוסין ועליה עקבית במחירי הדירות גורמים לרבים לזנוח את חלום הדירות המרווחות ולרכוש דירות קטנות של 2-3 חדרים שמצריכות תכנון שונה, יעיל ואפקטיבי, בפרט בחלל המטבח שנתפס גם בהן כפונקציה החשובה והשמישה ביותר

מחקר שפרסם מרכז טאוב (בעריכת פרופ' אלכס וינרב) צופה כי בשנת 2040 תמנה אוכלוסיית ישראל למעלה מ-13 מיליון תושבים. עתודות הקרקע מוגבלות ולא בכדי המדינה, הרשויות והיזמים מתחילים להבין שאין מנוס מלפתח דרכים יעילות להפוך את הציפוף מחיסרון ליתרון. בתוך כך, גובר הביקוש לדירות 2 ו-3 חדרים- נתוני הלמ"ס אף מראים כי בשנים האחרונות חלה ירידה מתונה בהתחלות בניה של דירות 3 חדרים ועליה בביקוש לדירות 2 חדרים, עליהן מסתערים סטודנטים, זוגות צעירים בתחילת דרכם ובני הגיל השלישי שמבקשים לחיות בקרבת נכדיהם או להנות מכל מה שיש למרכזי הערים להציע.

מדובר בדירות קטנות ששיטחן נע בין 50-75 מ"ר. על מנת שיוכלו לאכלס את כלל הפונקציות נדרשים המתכננים להפגין תכנון מחוץ לקופסה בפרט של חלל המטבח, שבדומה לבתים ולדירות גדולות בהרבה, מהווה גם בהן ציר חשוב, פעיל ומרכזי.

תכנון ועיצוב אדריכלית מרינה רכטר. בריאן שולמן,
תכנון ועיצוב אדריכלית מרינה רכטר רובינשטיין/בריאן שולמן

לדברי האדריכלית מרינה רכטר רובינשטיין, בעלת המשרד ReMa אדריכלים, "מטבחים לא גדולים יכולים להוות יתרון גדול, בפרט בהיבטי התחזוקה והניקיון. הדבר החשוב ביותר הוא לתכנן אותה בצורה מדויקת על מנת לנצל את השטח בקפידה. החשוב ביותר הוא לשמור על המשולש הקדוש- מקרר כיור כירים. כך למשל מקרר ברוחב של 60 ס"מ הוא מצויין, במידה ואתם לא אגרני סירים. לידו חשוב לתכנן משטח הנחה עליו מפשירים פרודוקטים או מניחים את קרטון החלב כשמכינים קפה.

"השטח המינימלי של המשטח צריך להיות 30 ס"מ ובכל מקרה לא יותר מ-90. אחריו מגיע הכיור וגם כאן מומלץ לזכור שכיור גדול הוא מתכון לאגור כלים. מספיק כיור של 40/60 ס"מ מספיק בהחלט ונכנס בו גם סיר גדול. מיד אחריו משטח עבודה באורך מינימלי של 80 ס"מ שהוא נוח מאוד. אחריו הכיריים שדווקא כאן, אם אתם בשלנים גדולים שאוהבים להעמיד מספר סירים במקביל, מומלץ לבחור בכיריים גדולים מהסטנדרט ברוחב של 70 או אפילו 75 ס"מ. מיד אחרי הכירים נדרש משטח הנחה נוסף של 20 ס"מ לפחות שמשמש כמקום לצלחת השניצלים או להניח את המצקת כשמבשלים. בחישוב מהיר, לא צריך יותר מ-3.2 מ' רץ למטבח. קטן, קומפקטי אך יעיל".

עיצוב אריאלה עזריה ברקוביץ'. אלעד גונן,
לא צריך מטראז' רב מדי למטבח. עיצוב אריאלה עזריה ברקוביץ'/אלעד גונן

לדברי מעצבת הפנים אריאלה עזריה ברקוביץ, "בתפיסת התכנון הישראלית לשנת 2021, ברוב הבתים זוכה המטבח למטראז' רב אבל זה ממש לא חייב להיות המצב. אפשר בשטח קטן יחסית, ובעזרת תכנון נכון, ליצור חלל מתפקד שיש בו מקום אחסון להכל. כך למשל בדירה בשטח של 45 מ"ר שתכננתי בתל-אביב: בכניסה לדירה אנו פוגשים מצד ימין את המטבח, שממוקם לאורך כל הפרוזדור וממולו ארון בגדים המשולב עם הספרייה הפינתית, כאלמנט נגרות אחד. הבחירה במיקום המטבח בכניסה הייתה על מנת לנצל במקסימום את שטח הדירה. בסוף המטבח ממוקם בר, עם מראה עצומה שמשקיפה למרפסת ובהיקף מוקמו מראות נוספות שמטרתן להגדיל את החלל. הבר משמש כפינת אוכל מוגבהת ל 4 אנשים.

עיצוב נורית מור יוסף, באדיבות מטבחי זיו. עידן גור,
עיצוב נורית מור יוסף, באדיבות מטבחי זיו/עידן גור

גיא נתן, מנהל השיווק של חברת מטבחי זיו, מסכם: "מטראז' הדירות בישראל הולך ומצטמצם וכפועל יוצא גם המטבחים. גודל הדירה משפיע באופן גורף על תפיסת המגורים המודרנית- יש פחות שטח להתנהל בו, פחות מקומות אחסנה ופחות מקום לשילוב פונקציות שבעבר נראו לנו טריוויאליות, כך גם במטבח.

"החשיבה על תכנון החללים והאלמנטים הקבועים היא קריטית כדי להצליח ליצור סביבת עבודה אפקטיבית ונוחה. בחלק גדול מהדירות המטבח תופס ציר אחד בלבד מה שמצריך תכנון מדויק וארגונומי של היחידה ובנוסף, אנחנו רואים פינות האוכל הולכות ונעלמות או ממוקמות בציר אקראי בין הפרוזדור למטבח. מרבית מקהל היעד אינו משתמש בהן גם כך על בסיס יומי. את מקומן תופסים פתרונות פירזול שמאפשרים שליפת משטחים מגוף הארון או עמדות אוכל קטנות שממשיכות ישירות מהמשטח".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully