וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פארק הפרפרים הראשון בישראל בדרך לפתיחה

עודכן לאחרונה: 8.6.2021 / 15:27

בימים אלו מסתיימת הקמת פארק הפרפרים הפתוח הראשון בישראל במתחם קליל בכרמיאל. פארק הפרפרים משתרע על שטח של 15 דונם ובהקמתו השקיעו כ- 2 מיליון שקל

פארק אגם הפרפרים. אילן גרין סויסה,
פארק אגם הפרפרים/אילן גרין סויסה

פארק הפרפרים הראשון בישראל - "אגם הפרפרים", בדרך להשלמה בשטח מפעל קליל. הפארק משתרע על שטח של כ-15 דונמים שכולל 2 אגמים, אחד קבוע ושני עונתי - שיצבור מי גשם שיורדים בשטח. פארק הפרפרים מתוכנן להיפתח בסוף שנת 2021 (הפתיחה התעכבה בגלל מגפת הקורונה).

הפארק פתוח ולא כחממה סגורה ויאפשר לפרפרים באזור לשהות ולהתרבות. הפארק יכלול ביוטופים טבעיים כולל חורש פתוח, שיחים וצמחים רב-שנתיים וחד-שנתיים, רחבות של פרחי בר וצמחי תבלין, המותאמים לצרכי הפרפרים באזור. הביקורים אפשריים לקבוצות בתאום מראש.

הפרפרים הולכים ונעלמים מעולמנו בגלל מצוקה סביבתית מעשה ידי האדם - הנובעים מזיהום אוויר ומים שימוש בחומרי הדברה בחקלאות ובבית שהורגים גם את הפרפרים. פארק הפרפרים ישמש מקלט למינים השונים, כשבפארק הם יוכלו לחיות ולהתרבות ולאזן במקצת את תהליך היעלמותם מסביבת חיינו.

דנאית הדורה. אילן גרין סויסה,
דנאית הדורה/אילן גרין סויסה
מימין לשמאל ראש העיר כרמיאל משה קונינסקי וצורי דבוש יור קליל. מורג ביטן,
מימין לשמאל ראש העיר כרמיאל משה קונינסקי וצורי דבוש יור קליל/מורג ביטן

הפארק ממוקם ביוזמת חברת קליל בשיתוף עיריית כרמיאל ודובי בנימיני, מומחה עולמי לפרפרים. בתהליך התכנון נעשה סקר חי וצומח בשטח המיועד לפארק מיתוך כוונה לשחזר את הטבע המקומי ודובי בנימיני משמש כמומחה מלווה לפארק "אגם הפרפרים" של קליל, במסגרת תפקידו עשה סקרי פרפרים לפני הקמת הפארק ויעשה לאחר פתיחתו. הסקר נעשה בסטנדרטים בין לאומיים ויוכיח את אפקטיביות הפארק באופן מדעי בהגדלת אוכלוסיית הפרפרים באזור, תוך הנחיות איזה צמחים ישתלו כצמחי פונדקאות לפרפרים השונים ואיזה לצורך צוף. בעתיד יוקם במפעל קליל מרכז מבקרים שיהיה חלק ממסלול הביקור. באזור הפארק (בקעת כרמיאל) נמצאים כ- 42 מיני פרפרים.

צורי דבוש יו"ר קליל : "לאחר תכנון מדוקדק, שהחל ב-2013, הקמת פארק הפרפרים היא הגשמת חזון שמתחבר ליעוד של קליל 'לגרום לסביבותינו לחייך ולהיות גאים במעשינו' ומביא לידי ביטוי את מחויבותנו לא רק לשמור על הטבע אלא להחזיר לטבע".

פרדי אבוקרט, מנכ"ל קליל : "אני גאה להיות חלק מחברת קליל שלוקחת על עצמה פרויקט שכל מטרתו חיבור עם הטבע והסביבה וחיבור לרוח האדם. הפרפר מסמל את ערכי קליל; יופי, קלילות, חיוביות המזכירה את רוח החברה ומוצרי קליל".

עובדות לא ידועות על פרפרים

  • הפרפרים נחשבים לאינדיקטורים האקולוגיים הטובים בעולם החי בגלל רגישותם הגבוהה ותגובתם המהירה לשינויים סביבתיים. לכן באזורים עם זיהום סביבתי של אוויר ומים - הפרפרים לא יהיו.
  • ישראל עשירה במיני פרפרים בגלל מיקומה בצומת אזורי אקלים: יש לנו כמאה וחמישים מיני פרפרים כולל החרמון בעוד בכל אירופה שגדולה מאיתנו פי כחמש מאות יש "רק" כארבע מאות וחמישים מינים.
  • קשה לשמור על המגוון הגדול של פרפרינו בגלל הצטמצמות השטחים הפתוחים שנדרשים לפיתוח תעשייתי, סלילת כבישים מהירים ומחלפים ובניית שכונות חדשות למגורים. כך השטחים האלה, שהכרחיים לשרידות רוב הפרפרים, הולכים ונעלמים וכשליש מפרפרי ישראל סובלים מסטרס - עקה קיומית והם בסכנת הכחדה מיידית.
  • הפרפרים חיים בממוצע כשלושה שבועות, אך המינים הנודדים ואלה שעוברים תקופות ממושכות של שינה בחורף (למשל לימונית האשחר) או בקיץ (מיני סטיריות) חיים מספר חודשים.
  • פרפר יכול להריח את צמחי הפארק ממרחק של מספר קילומטרים תלוי ברוחב ואיכות שביל הריח של צמחי הפרפרים (מקורות צוף לבוגרים ופונדקאים לזחלים שלהם) ככל שיש יותר צמחים כך טווח הריח גדול יותר.
  • בנדידה, פרפר מסוגל לעוף במהירות של 30-40 קמ"ש במשך שעות רבות ומספר ימים (הם אינם עפים בדרך כלל בלילה) וכך לעבור מרחקים של מאות ואלפי קילומטרים מעל יבשה ומעל ימים ואגמים.
  • בתקופת האביב חולפות לעיתים מעל ישראל להקות בנות מיליוני פרפרים ובדרכם צפונה חולפות מעל חלקו המזרחי של הים התיכון לקפריסין ולדרום אירופה.
  • עונות השיא של פעילות הפרפרים השנתית הן באביב ובסתיו.
  • לפרפרים תחום ראיית צבעים הטוב בעולם החי מתחום אורך גל קצר (אולטרא סגול) לתחום אינפרא אדום ארוך בצידה השני של הקשת. זה משמש אותם לתיקשורת ראיה באיתור בני הזוג.
  • רוב פרפרי היום אינם שומעים, למעט משפחת הסטיריות שזקוקים לשמיעה כדי לשרוד כי רבים מהם שוכנים בגומחות ומערות וכשאויב מתקרב עליהם לשמוע את צעדיו ולהימלט החוצה וכך להינצל. לעומת זאת, השמיעה מפותחת מאד בפרפרי הלילה, העשים, כי האויבים העיקריים שלהם באוויר הם העטלפים שמשמיעים קולות בתדרים על-קוליים (מעין סונר) וכשהפרפרים שומעים עטלף מתקרב הם צונחים לקרקע למצוא מפלט.
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully