וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסון הבא מעבר לפינה

עודכן לאחרונה: 7.6.2021 / 8:41

בשל חוסר מודעות לתקנים ולתקנות, שריפות עלולות לצאת משליטה למרות מערכות הספרינקלרים המותקנות במקומות רבים ולגרום לנזק אדיר לחיי אדם ולרכוש. מה אפשר לעשות?

אחרי אסון מירון ואסון הטריבונה שקרסה, האסון הבטיחותי הבא הוא רק עניין של זמן. חברות רבות מאחסנות כיום סחורות לגובה רב ובכמות רבה והן מסתמכות על מערכות הספרינקלרים. אולם, בשל חוסר מודעות לתקנים ולתקנות, השריפות עלולות לצאת משליטה למרות מערכות הספרינקלרים המותקנות ולגרום לנזק אדיר לחיי אדם ולרכוש. כדי להימנע מכך, יש להכיר היטב את המערכות הללו ולהתעדכן בתקנים כדי למזער נזקים ולהשתלט על האש.

בשנים האחרונות מוקמים מרכזים לוגיסטיים גדולים ברחבי ישראל, אשר מחייבים הן את הבעלים והן את השוכרים ללמוד היטב את תחום הבטיחות באש והתקנים, שמתעדכנים אחת לשלוש שנים. אלא שבישראל אין גורם מוסמך שמעביר את המידע והעדכונים ולכן יש צורך בכך על מנת למנוע אסון ואגב כך גם לחסוך לא מעט כסף. למשל: מערכת ספרינקלרים המיועדת למחסן לוגיסטי, דורשת בנוסף התקנת משאבה ומאגר מים גדולים מאוד. הבנה ושליטה בתקנים המעודכנים ביותר תאפשר לתכנן באופן מושכל ויעיל ובכך לחסוך כסף רב.

עם השנים התקנים הולכים ומשתכללים ופותחים עוד ועוד אפשרויות שלא היו קיימות בעבר. למשל, כיום ניתן לתכנן באופן יעיל הגורם לחיסכון בעלויות המשאבה ומאגר המים. הקטנת נפח המאגר תגרום לחיסכון בשטח יקר, שיכול להיות מנוצל לטובת משהו אחר הודות להכרת התקנים.

שריפה במושב כלנית 28.5.21. דוברות כב"ה
להימנע מהמראות הללו/דוברות כב"ה

מעת לעת פורצות שריפות במחסנים או במרכזי אחסון לוגיסטיים. למרבה המזל, מרבית המקרים הסתיימו עד עתה ללא פגיעה בנפש. אולם, נזק כבד הנאמד במיליוני שקלים, נגרם לרכוש ולסחורה. מקרים אלה, של שריפות שיצאו מכלל שליטה, עלולים לקרות בשל כשל תכנוני או היעדר ידע בנושא תחזוקה או התקנת ספרינקלרים מתאימים, או בשל אחסנה ותפעול המחסן באופן החורג מן התכנון המקורי אליו יועדו מערכות הכיבוי האוטומטיות.

הסכנה הגדולה טמונה בפלסטיק, שהוא חומר בעל מטען אש גדול, אשר נמצא כמעט בכל מוצר כיום ובאחוזים ניכרים, מה שהופך את האחסנה בגובה למטען אש עצום בעת דליקה. לכן, בעל עסק או בעל מחסן חייבים להכיר את המוצרים המאוחסנים ולעדכן את יועץ הבטיחות על כל שינוי בסוג הסחורה או באופן האחסון החורג ממה שאושר בעת הקמת המערכת.

הסיבה לכך היא שכל שינוי מהתכנון המקורי של המערכת עלול לגרום למערכת כיבוי האש להפוך ללא רלוונטית, משום שהיא לא תצליח להשיג שליטה על השריפה בשלבים המוקדמים של ההתלקחות. חשוב לציין שעם הזמן מתבצעים עוד ועוד ניסויים על המערכות הללו והתקנים משתנים ומשתכללים, מאפשרים הגנה אוטומטית על צורות אחסנה נוספות שלא אושרו בעבר למשל, אחסנה רובוטית או אחסנה לגובה רב.

יצחק אוביץ. אריאל זנדברג,
יצחק אוביץ/אריאל זנדברג

החידושים בתחום פותחים מגוון אפשרויות חדשות לאחסנה- אם בעבר הייתה הגבלת גובה רצינית באחסנה, הרי שהיום התקינה המודרנית מאפשרת אחסון לגובה כמעט בלתי מוגבל עבור מוצרים רבים. בנוסף, מוצרים וחומרים מסוימים היו בעבר מחוץ לתחום ההגנה במסגרת התקן ולכן דרשו הגנה עם מערכות אלטרנטיביות, כגון מערכות קצף. כיום מוצרים אלו נכללים במסגרת התקן וניתן להגן באמצעות מערכות ספרינקלרים.

יזמים או מנהלי מחסנים עלולים בקלות ובשוגג לחרוג ממגבלות האחסנה המתוכננות ובאופן לא מודע לגרום לנזק שהם יישאו באחריותו ושתוצאותיו יהיו הרות אסון. ידע הוא כוח לצמיחה כלכלית, אך גם לשמירה על חיי אדם ויפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא יצחק אוביץ, בודק מערכות כיבוי אש, הנדסאי טכנולוגיות מים ב"מעבדות איזוטסט"

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully