וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפור המעטפת: כך השתנו חזיתות הבתים בישראל

עודכן לאחרונה: 1.6.2021 / 14:45

הארכיטקטורה הישראלית התפתחה והשתנתה לאין ערוך במרוצת העשורים כשאחד השינויים הבולטים הן חזיתות הבתים הפרטיים שהפכו בעשור האחרון מגנריות ומשמימות למפגן אדריכלי מרשים. כך נראות החזיתות מודל 2021

ישראלביץ אדריכלים. עודד סמדר,
סביבת חוץ נוכחת יותר. ישראלביץ אדריכלים/עודד סמדר

ישראל הקטנה היא מדינה על סטרואידים- ב-73 השנים הראשונות להיווסדה היא הספיקה לעבור קילומטרז' שלא היה מבייש מדינות ותיקות בהרבה. בדומה לחברה הישראלית עצמה, זאת ששינתה את אופייה הסוציאליסטי לקפיטליסטי, השתנתה גם האדריכלות המקומית ומבתים פשוטים ורגילים למראה, הבניה בשנים האחרונות מתאפיינת בעיקר בחזיתות מונומנטליות שקשה לפספס למרחוק.

"באקלים התרבותי הישראלי, בו סביבת החוץ הפכה לנוכחת יותר ויותר בחיי הישראלים, חזית הבית מהווה קו תפר המקשר בין חוץ לפנים, דבר שמשפיע גם על הקשר בין הבית לרחוב ולישוב", מסבירה הילה ישראלביץ, מבעלות המשרד ישראלביץ אדריכלים. "בהרבה מהיישובים אפשר לראות שחזיתות הבתים החדשים משנות את הצביון. קשה לקטלג אותן לסגנון מסוים. אנחנו עדים להשפעות אדריכליות שלקוחות מתרבויות קרובות ורחוקות, שמשפיעות על התמהיל הוויזואלי באזור כולו. הרציונל הוא ליצר חזיתות שלא תיראנה כנטע זר, גם אם הן ארטיסטיות ושונות".

האדריכל דן ישראלביץ, גם הוא מבעלי 'ישראלביץ אדריכלים', סבור כי לא נכון להפריד בין מראה החזית למתרחש פנימה: "הרעיון היא ליצור חזיתות מאוזנות שיתאימו לקונספט של הבית. החלוקה למסות ולגושים היא נגזרת של תוואי השטח והמגרש וכן של הגדרת הפונקציות בבית, כל זה כשגם הסביבה נלקחת בחשבון. יש הרבה מאוד פרמטרים שכמתכננים אנחנו נדרשים להתייחס אליהם כדי לרצות את הנוגעים בדבר".

אדריכלות דן והילה ישראלביץ. עודד סמדר,
פטיו שמהווה מבואה חיצונית. ישראלביץ אדריכלים/עודד סמדר

נראה שהבניה הישראלית מושפעת מהשינויים במבנה החברה - המציאות האינטנסיבית והעובדה שרבים מהישובים נהיים צפופים גורמים לבעלי בתים רבים לשאוף לבית שמשלב אלמנטים פתוחים ואווריריים עם אחרים, אטומים ומסוגרים- מראה מסקרן ואפוף מסתורין שאינו חושף את המתרחש בבית כלפי חוץ ומאפשר ליושביו השוהים בפנים לחוש תחושת מרחב ופתיחות. לדברי ישראלביץ, לתכנון החזיתות תפקיד חשוב בכך: "בפרויקטים רבים קדמת המגרש משמשת ליצירת פטיו שמהווה מעין מבואה חיצונית ומהווה חוצץ בין המרחב הציבורי לחללים הפנימיים והאינטימיים. מדובר בתמה המגוננת על השוהים בבית ומאידך מייצר דרמה ועניין בקרב אלה הבאים מבחוץ. בנוסף, תכנון שכזה מאפשר לנו ליצור מעין אתנחתא בין הכניסה מהרחוב לחלל הציבורי ומאפשר לחשוף את החללים עם הזמן ובשלבים מתוזמנים היטב".

החזית הבנויה היא רק חלק מסיפור המעטפת של האופן בו הבית מתקיים בסביבתו. כך למשל, תנאי מזג האוויר הקיצוניים בארץ משפיעים על אופיין ומראן של החזיתות: "כל חזית מגיבה אחרת לזווית קרינת השמש בהתאם לכיוון שאליו היא פונה", מסבירה הילה ישראלביץ. "האופן בו הצל נופל על החזית, הניגוד שנוצר בין האזורים הבוהקים והמוארים לעומת אלה שנמצאים בצל והתנועה של הצללים במשך היום מוסיפים ממד דינמי שמשנה את החזית שעומדת סטטית. גם לתאורת החוץ יש תפקיד מרכזי-היא יוצרת קונטרסט ומדגישה אלמנטים בחזית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
למינם. יחצ,
בין ויזואליה לפרקטיקה. עיצוב של Laminam/יחצ

יישום אלמנטים שלקוחים מהאדריכלות המדברית המסורתית באינטרפרטציה עדכנית רווח גם הוא בתכנון העכשווי. לדברי ישראלביץ, "השאיפה היא ליצור מעטפת חיצונית שלא מתעלמת מהאקלים הים תיכוני ורותמת אותו ליצירת אדפטציות של הצללות וקירור טבעי של המבנה. המשרביות (סבכות) שלקוחות מהבניה המדברית משרתות אותנו ליצור את האפקט הזה. הן מאפשרות חשיפה מאוזנת של אור השמש וסירקולציה של אוויר טבעי שמכניס משב רוח ומקרר במעט את חללי הפנים. המשרביות יכולות להופיע בתצורה ורטיקליות- לינאריות ולשמש כקיר, או לחלופין לבוא לידי ביטוי כאלמנט חזרתי בתקרה בנויה המשמשת כפרגולה. אופן יישומן הוא פועל יוצא של שקלול האקלים באיזור וכיווני האוויר ביחס לתכנון החצר והפנים".

החזיתות המודרניות נתפסות ככלי להעברת מסרים והן מתפקדות כחלון ראווה המשקף את אופיים של בעלי הבית והתנופה הרבה בפיתוח חומרים מתועשים לצד חומרים אקולוגים או שימוש בחומרים טבעיים בהחלט מסייעת בכך. לצד מתכות ופלדה, אלומיניום ועץ טיק השימוש בחומרים מתועשים עמידים במיוחד המדמים כמעט במדויק מחצבים, מתכות ועצים ומהווים פתרון אידיאלי ברמה הפרקטית בפרט במדינה כמו ישראל שידועה באקלים קיצוני.

למינם. יחצ,
יותר ויותר שימוש בחומרים שזולגים מחללי הפנים החוצה להפך. Laminam/יחצ

לדברי איל שימן, יבואן משטחי גרניט הפורצלן LAMINAM איטליה לישראל, "כיום, כשעיצוב פרקטי ומהוקצע הוא חלק בלתי נפרד מתפיסת התכנון של חזיתות הבתים בישראל, אדריכלים ומעצבים מחפשים חומרים שמשלבים בין וויזואליות לתכונות פרקטיות שיאפשרו את עמידותם לאורך זמן ובמינימום תחזוקה. אנחנו רואים יותר ויותר שימוש בחומרים שזולגים מחללי הפנים החוצה ולהפך, חומרים שמאפשרים למזג ולאחד בין שתי הזירות, בהם משטחי גרניט הפורצלן, ובפרט אלה של LAMINAM , שידועים כעמידים במיוחד- הם אינם נשרטים, אינם סופחים ולכן הם 100% אנטיבקטריאליים ויתרון נוסף בהיבט של חזיתות מבנים, הם מגיעים ביחידות גדולות במיוחד של 3.2/1.6 מ'. ככאלה, הם מתאימים לחללי חוץ שם המסה והמרחב גדולים יותר, במינימום חיבורים למראה המשכי. טכנולוגיות הייצור המתקדמות מאפשרות לייצר את המשטחים הללו באינספור וורסיות שמדמות באופן נפלא חומרים טבעיים, ככאלה הם משמשים גם לריצוף האור החיצוני כחומר ממנו ניתן לייצר רהיטי חוץ ולחפות אלמנטים סמוכים לחזית".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully