וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן? לא בטוח

עודכן לאחרונה: 27.5.2021 / 16:57

שוק הנדל"ן הגיע לנקודת רתיחה ולהערכת המומחים, מחירי הנכסים עשויים לזנק בעשרות ואפילו מאות אלפי שקלים. לצד השפעת הנתונים על הרוכשים הפרטיים, נשאלת השאלה כיצד משפיע הביקוש הרב על ציבור המשקיעים. התוצאות מפתיעות

איך משפיע הביקוש הרב בשוק הנדל"ן על משקיעים? לדברי האדריכל רון שפיגל, אנו רואים בבירור כיצד משבר הקורונה הוביל לביקוש רב מבעבר לבתים צמודי קרקע, דירות גן ודירות עם מרפסות גדולות (לעיתים על חשבון השטח העיקרי בדירה). הביקוש סחף גם את המשקיעים לכיוונים הללו. בתוך כך, אזורי הביקוש לנכסים להשקעה גדלו והם לא מתנקזים רק במרכז. זוהי תוצאה ישירה של מגמה הולכת ורווחת בה רוכשים מוכנים לצאת את גבולות המרכז לטבעת רחבה יותר על מנת לגור בבית צמוד קרקע עם גינה. כך למשל יש לנו משקיעים במרכז שפירא (אזור קריית גת) ובאריאל שרכשו מגרשים ממכרז המנהל ומתעקשים לתכנן עבור הבתים בריכות שחיה מתוך הבנה שרוכשים פוטנציאלים ישלמו יותר עבור הנכס הודות לה.

לדברי שפיגל, "אחוז גבוה מהמשקעים הם אנשים עם עבודות "רגילות" וההשקעה היא עסק נוסף שהם מנהלים בד בבד".

עיצוב פנים קרן גנס. אסף פינצ'וק,
מחפשים את אותם נכסים ברדיוס נרחב יותר. עיצוב פנים קרן גנס/אסף פינצ'וק

לשיטתה של מעצבת הפנים קרן גנס, אלה שלא יכולים להרשות לעצמם בשל הביקוש הרב נכס במרכז מחפשים את אותם נכסים ברדיוס נרחב יותר אך עדיין, המשקיעים מסתערים בעיקר על נכסים באזור המרכז מכמה סיבות- ראשית, פרויקטי תמ"א והתחדשות עירונית שיכולים להניב להם שורות רווח נאות ומרוכזים בעיקר במרכז, שנית אין בפועל התבזרות משמעותית במקומות עבודה והשירותים בפריפריה אינם מקיפים דיו. בתוך כך, יותר ויותר משקיעים בוחרים להשקיע בדירות על הנייר תוך ידיעה שגם אם ימתינו מספר שנים עד שהנכס יבנה הם עדיין יזכו לתשואה נאה. כן נכון יהיה לומר שהם בוחרים במודע ביזמים מוכרים עם רזומה וגב פיננסי על מנת להבטיח שהבניה לא תיעצר ותתנהל כסדרה.

חלל מעוצב עם קמין חשמלי בעיצוב 'הלל אדריכלות'. עודד סמדר,
עיצוב שירה מוסקל, הלל אדריכלות ועיצוב פנים/עודד סמדר

לדברי אדריכלית שירה מוסקל, מבעלות המשרד הלל אדריכלות ועיצוב פנים, גם עכשיו, כששוק הנדל"ן רותח, ההשקעה הכספית והמחשבתית בנכסים להשקעה לא יורדת. בדומה לרוכשים הפוטנציאלים, גם המשקיעים מכירים בערך המוסף של חווית המגורים, בכך שבית או דירה הם לא קופסה ונדרשת התעמקות בתוכן. עם זאת, ניכר כי יש נהירה לפרויקטים יותר סולידיים מבחינת מטראז', מרביתם באזור תל-אביב והמרכז, שם מרוכזים מרבית המשקיעים. הם יודעים שאת ההחזרה על ההשקעה הם יראו היטב בשורת הרווח בין אם ישכירות את הנכס ובין אם ימכרו אותו. היא אף פעם לא יורדת לטמיון.

אדריכל בועז שניר. ולרי זויז,
מגרשים קרובים לים. אדריכלות של בועז שניר/ולרי זויז

לדברי אדריכל בועז שניר, בעת הזאת רואים בבירור חיפוש אחר מגרשים קרובים לים, מגרשים צמודים שניתן לאחד למגרש אחד ועליו לבנות בית ראשי ובית משני וביקוש למגרשים גבוהים מהם רואים את הנוף. יש ביקוש מצד המשקיעים למגרשים שכבר הוצאו להם היתרי בניה, דירות שניתן לפצל אותן, דירות בקומה אחרונה שיש עליהן תכניות הרחבה או כל נכס שלא מקסמו בו את זכויות הבניה. רוב הרוכשים הפוטנציאלים לא מעוניינים לעבור את תהליכי הרישוי והבניה שהם מסורבלים, מלחיצים ורוויים בבירוקרטיה ומוכנים לשלם נתח נאה כתוספת על העבודה הקשה של המשקיעים.

פרויקט שירלי דן. איתי סיקולסקי,
ההשקעה נותרת בעינה. פרויקט של שירלי דן/איתי סיקולסקי

לדברי שירלי דן, בעלת סטודיו לתכנון ועיצוב נכסי יוקרה, ההשקעה נותרת בעינה ומשתנה בהיקפה בהתאם ללוקיישן- באזורים היוקרתיים הציפיות הן גם כך לסטנדרט גבוה והביקוש לא משפיע כך או כך, באזורים פחות יוקרתיים פריסת התקציב נותרת בעינה אך משתנה בהתאם לדברים החשובים.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully