וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משביחים דירה? כך תשפצו ותישארו בחיים

עודכן לאחרונה: 11.5.2021 / 0:34

שיפוץ הבית מסתמן כאחד האתגרים המשמעותיים בחיים. מדובר בהליך לוגיסטי מורכב, שיכול להוציא גם את קרי המזג מכליהם. אז איך אפשר להפוך את החוויה המטלטלת - עבור הנכס ועבורכם - לטובה? הנה כמה טיפים מנצחים שיובילו לתיקון

הידיעה שאין מנוס מלשפץ גורמת לרבים לחשוב שוב, אולי כדאי בכלל לעבור דירה. האסוציאציות המקושרות להליך הזה, שבו הבית מופקע מדייריו, ושבו, פעמים רבות, נכנסים לתהליך שאין יודעים כיצד יסתיים- הן רק מקצתן של הסיבות שגורמות לנו לדחות את הקץ. ובכל זאת, הרצון לטפח את הסביבה הביתית, לערוך התאמות לצרכים חדשים, או לחדש ולרענן חללים שמעולם לא שופצו, חזק מהכול.

מכיוון שתהליך השיפוץ יכול להיות מאוד אמוציונלי, חשוב לפשט אותו ככל האפשר, להבין את רמת המורכבות, לתאם ציפיות ולקבל מענה הולם לכל עניין ועניין. מעצבת הפנים שלומית זלדמן סבורה שבראש ובראשונה חשוב להבין שמכיוון שמעורבים בתהליך אנשים, קרוב לוודאי שיעשו טעויות. לכן חשוב לוודא שעובדים עם אנשי מקצוע הגונים, שיסייעו לפתור כל אתגר או בעיה על הצד הטוב ביותר.

גולדשטיין גלרי טפט. יחצ,
שיפוץ זה כיף, אבל מה המחיר. קיר מעוצב של גולדשטיין גלרי טפט/יחצ

המלצות מקדימות

זלדמן מציעה "לעשות שיעורי בית" ולקבל המלצות ריאליות מאנשים שביתם שופץ, לפני שלוקחים איש מקצוע או קבלן למלאכת השיפוץ. "חשוב שאלה יהיו לקוחות אובייקטיבים, כדי להימנע מ"המלצות" מדודים, אחיות וכדומה". זלדמן מוסיפה כי חשוב לא פחות לבדוק את איכות השיפוץ והעבודה בבית הלקוח, והכי טוב - אחרי שנה או שנתיים, ולא מיד בתום השיפוץ. כדאי לברר מול הלקוחות כיצד התמודד הקבלן עם בעיות שצצו, שכן אלה תמיד צצות, ואיזה מענה נתן להם.

אנשי מקצוע

זלדמן ממליצה לבדוק עם הקבלן עם אלו בעלי מקצוע הוא עובד. האם יש לו צוות פועלים שעושה הכל, או שהוא שוכר קבלני משנה, שלכל אחד יש את ההתמחות שלו? לדבריה, חשוב לשכור אנשי מקצוע שמתמחים בתחומם, כמו חשמלאי מוסמך, בנאי, טייח, וכך להבטיח את איכות העבודה. קבלני משנה שעובדים עם הקבלן לאורך שנים יעידו על קבלן עם רמה מקצועית גבוהה, וללא פשרות.

זלדמן מציינת מקרה שקרה לה, שבו הקבלן לקח על עצמו כמה פרויקטים, והביא אינסטלטור שאינו מכיר, וגם זנח את הפיקוח עליו. זלדמן, שפקפקה בעבודתו אל מול התקנים הנדרשים התריעה על כך בפני הלקוחות, והמליצה להם לשכור את שירותיו של יועץ אינסטלציה, שהמליץ לפרק את הצנרת, וכך נגרמה עוגמת נפש לכל המעורבים. בהמשך לזאת, היא ממליצה לחתום על חוזה שיבטיח אחריות על מערכות חשמל, אינסטלציה, איטום, או לפחות להעלות דרישה כזו בפני הקבלן ולראות מהי תגובתו להצעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
עיצוב שלומית זלדמן. עמית גושר,
תמיד לקחת בחשבון לוחות זמנים. דירה בעיצוב שלומית זלדמן/עמית גושר

לוחות זמנים

הבנת שלבי העבודה וצפי זמני העבודה יכולים לחסוך הרבה כאבי ראש. קחו בחשבון שקבלן או מתכנן שיפקחו על התהליך וייקחו את המושכות לידיים, יוכלו לחסוך לכם כאבי ראש נוספים ובזבוז זמן יקר. לכן, חשוב לתאם ציפיות ולהבין מי מרכז את העבודה מול אנשי המקצוע. זלדמן מציעה לבדוק האם הקבלן "מג'נגל" בין פרויקטים ולא יוכל לפקח מקרוב או להיות בשטח, והאם, בשל כך, יוכל להקצות מנהלי פרויקטים שיהיו בשטח במקומו ויפקחו על ביצוע העבודה. זלדמן ממליצה, במעמד חתימת ההסכם, לעגן גם את לוחות הזמנים, ולבדוק מראש מה עושים במקרים של בלת"מים, של עיכובים שאינם מתוכננים.

מעצבת הפנים קרן גנס מסכימה ומוסיפה שכדאי, במקביל לקביעת לוח הזמנים, שהקבלן יכין גאנט מסודר, ובו פירוט רצף העבודות. לדוגמה, בשבוע הראשון מגיע הרצף ומתקין את האריחים, וכן הלאה. כך אפשר יהיה לשלוט בתהליך היטב ולעקוב אחר התקדמות השיפוץ.

עיצוב פנים לימור אורן השטיח האדום. אורית ארנון,
תמיד להבין מה כלול במחיר. השטיח האדום, דירה בעיצוב לימור אורן/אורית ארנון

מתכנן לפני קבלן

גנס סבורה שעוד לפני שסוגרים עם קבלן, כדאי לשקול היטב העסקה של מתכנן. "אדריכל או מעצב פנים עובדים בהתאם לתוכניות מסודרות. לא 'מדברים תוך כדי', משרטטים בצורה ידנית או מסמנים בערך מה הולך להיות". גנס מאמינה שמתכנן טוב יידע להפיק מהחלל הרבה יותר מ"שיפוץ נקודתי" ושהוא יידע מה לבקש או להשיג. לדבריה, הדבר החשוב הוא אנשי המקצוע שהמעצבים עצמם מכירים, ושיש להם ניסיון רב מולם.

"מתכנן יכול להמליץ על בעל מקצוע טוב שהוא מכיר את 'הפינישים' שלו. גם בעל המקצוע מצדו, מכיר את המעצב, יודע מה הדרישות שלו, והוא יימנע מלעשות 'פוילע שטיק', מתוך רצון להמשיך ולעבוד ביחד, להבדיל מלקוח נקודתי, אולי". לדבריה של גנס, נקודה נוספת לטובת המעצב והמתכנן הוא הורדת הלחץ והתמודדות עם מטלות שחורות, כמו לדוגמה התשלום. "מעצב לא ימהר 'לשחרר' תשלום לעובד, אלא על פי התקדמות העבודה. הלקוחות שלי יודעים. אפילו כשאני מזמינה מודד אני לא משלמת לו עד שאני לא עוברת ורואה שהעבודה בוצעה כמו שצריך".

כתב כמויות

גנס מציינת כי נוכחות של מעצב ומתכנן בתהליך השיפוץ חשובה גם עבור כתב כמויות מסודר, הכולל את רשימת העבודות וחומרי הגמר, דוגמת חיפויים, פרזול, סניטריה ועוד. מומלץ לקבל את כל הפירוט והמחירים בכתב, ולכלול את כל מה שמתוכנן לשיפוץ. באופן כזה אפשר יהיה להשוות את בין עלויות, לעשות סקר שוק ולדאוג לסדרי עדיפויות. חשוב לפרט עד כמה שניתן את סעיפי העבודה של הקבלן, ולדאוג לקבל תמחור מדויק על כלל הסעיפים, כדי לאמוד עלויות נוספות תוך כדי עבודה.

בנוסף, חשוב גם להבין מה כלול במחיר ומה לא, למה דואג הקבלן ולמה אתם אמורים לדאוג ולרכוש, כדי למנוע הפתעות לא נעימות. כך אפשר גם לבחור ולהיערך מראש לרכוש אותם מבעוד מועד, בכדי לא לעכב את העבודות המתוכננות. קחו בחשבון שישנם חומרים מיובאים, אשר זמן אספקתם אינו מיידי.

עיצוב פנים קרן גנס. אסף פינצ'וק,
לקחת בחשבון תוספת של 20 אחוז לעלות השיפוץ. דירה בעיצוב פנים קרן גנס/אסף פינצ'וק

ניהול התקציב

לאחר שאספתם את כל הנתונים והעלויות המשוערות כדאי להכין טבלת הוצאות באקסל, שתוכלו לעקוב אחריה ולעשות סדר בעניינים. בטבלה תוכלו לסכם את עלויות החומרים, אנשי המקצוע, ולכלול גם את שכר הדירה החלופית לזמן השיפוצים. יש לקחת בחשבון תוספת ממוצעת של כ-20 אחוזים מעלות השיפוץ, להוצאות בלתי צפויות. גנס מוסיפה שחשוב להבין שתמיד ישנן בעיות. "תמיד יהיו דברים בלתי צפויים ותמיד יש טעויות. השאלה אם ישנה נכונות לפתור אותם כמו שצריך. אם יש מתכנן ושיפוצניק טובים - הבעיות ייפתרו.

  • עוד באותו נושא:
  • שיפוצים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully