וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיסון לעלייה המטאורית במחירי הדירות

אדיר יונסי

18.2.2021 / 9:00

שכונות שלמות עם בניינים שלא מנוצלות בהן זכויות הבנייה, סחבת בירוקרטית אינסופית וחוסר עמידה ביעדי הבנייה - הפתרון? התחדשות עירונית

בניינים בבנייה בנתיבות. ראובן קסטרו
הרעיון: לממש את זכות הבנייה/ראובן קסטרו

בזמן שהשיח העיקרי במדינה נע סביב התחסנות האוכלוסייה והליכה קרבה לבחירות בפעם הרביעית בשנתיים האחרונות - כמעט אף אחד לא מדבר על חוסר עמידתה של המדינה ביעדי התחלות הבנייה על מנת להגדיל את היצע הדירות כפי שהוגדרו על ידי משרד השיכון. בחודש ספטמבר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים שהראו כי קיימת צניחה של 29% בהתחלות הבנייה ברבעון השני של השנה לעומת הרבעון הראשון ובמקביל לזאת כשמחירי הנדל"ן רק ממשיכים לעלות מאז שנת 2007 נראה כי המוצא היחידי ואף המיידי מגיע דרך ההתחדשות העירונית.

יש צורך ממשי בהגדלת עתודות הקרקע - דרך התחדשות עירונית. חוסר הודאות שקיים כיום בסאגה זאת מוביל לכך שהמנגנון הממשלתי הפך לתכנית להיחלשות עירונית שבה במקום להעניק לתושבים אופציית מגורים אידיאלית מלווה במערכות חינוך, תחבורה וכבישים מתקדמות - העיריות נמנעות מכך, וכיום כל אלו מתווספות להיטל השבחה שהיזם משלם. מטרת תשלום זה היא כיסוי הוצאות הוועדה המקומית העוסקת בתכנון ופיתוח אך השקעת הרשות המקומית לוקה בחסר ובינתיים ניתן לראות בגוש דן שכונות שלמות עם בניינים בני 3-4 קומות. כל אלו לא מנצלות את זכויות הבנייה הרלוונטית - והבניינים נותרים כזיכרון לחוסר מימוש הפוטנציאל הנדל"ני.

גידול האוכלוסייה ימשיך להיות בקצב של יותר מ- 2% בשנה וכפי שנראה בינתיים המחסור בהיצע הדירות בטווח הקצר יימשך גם הוא - אך ההתחדשות העירונית יכולה להיות הרבה יותר מפלסטר זמני. היא עשויה להוות חיסון לעתיד עולם הנדל"ן. חיסון לעלייה המטאורית של המחירים, חיסון לחוסר הודאות בייחוד בתקופה בה היציאה ההתחלתית ממשבר הקורונה נראית באופק.

אומנם כיום השיח על ההתחדשות העירונית והתוכניות העתידיות עוברות בפועל למצב השהייה אך כשתקוצר סחבת הבירוקרטיה בנושא, וכחלק בלתי נפרד מכך ייכנס הטיפול בדיירים סרבנים והעיירות יתוקצבו כראוי בשביל לפתח תשתיות ראויות בשכונות חדשות כפי שצריך להיות בהסכמי הגג - אלו יהיו גם על שכונות קיימות אשר עתידות להתפתח. אולי בצורה כזו כל הגורמים השונים יעבדו כמקשה אחת ונוכל להגיע לימים שבהם מדברים על גדילה בהיצע הדירות ולא על חוסר במנהיגות או תכניות שלא מתממשות ומציתות את עליית המחירים.

חוסר מודעות מגמתי למצב הקיים ובריחה נמרצת מהמציאות לא מהווים משהו חדש בענף אך עם זאת קשה להתרגל לכך או להתעלם מבלי לחוש את הצלקת שמסרבת להגליד לה מרוב מכות חוזרות ונשנות. תירוצים על מחסור חריף בקרקעות, חזרה לשגרה ותחשיבים כלכלים ימשיכו להיזרק לאוויר. יש צורך בבניית האמון מחדש וזו בסופו של יום צריכה להיות התרופה הראשונית למצב. הרי אם היבטים אחרים בתחום מוצגים בגאווה ומראים שהאופק עשוי להאיר לנו פנים - אז כשתהיינה בנייה מחדש מהבסיס של צמד המילים 'התחדשות עירונית' - דברים יראו אחרת.

אדיר יונסי הוא מנכ"ל משותף ב-YG השקעות

  • עוד באותו נושא:
  • דירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully