וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בית צמוד קרקע הופך לחלום רחוק?

17.2.2021 / 14:35

החלום הישראלי הוא בית עם חצר, אבל הבנייה לגובה וההיצע הנמוך הופכות אותו לרחוק מתמיד. מה הסיכוי למצוא בכל זאת בית כזה ומה תשיגו במחיר של דירה בתל אביב?

לעיתים נדמה שהחלום האולטימטיבי לבית הוא צמוד קרקע עם דשא וילדים רצים בחצר עם כלב. ישראלי שירצה להגשים את החלום הזה בשנים הקרובות יגלה שזה יותר קשה מבעבר. הקורונה אמנם העלתה את הביקוש לבתים צמודי קרקע עם גינה כדי להרגיש קצת מרחב מחוץ לבית, אך מנגד נכנסים פחות בתים לשוק.

מניתוח נתוני הלמ"ס עולה כי בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 החלה בנייתם של פחות מ-6,000 בתים פרטיים, ירידה של כ-30% בהתחלות הבנייה והנתון הנמוך ביותר מזה כעשור. מדובר ב-5,775 בתים צמודי קרקע שבנייתם החלה, כאשר בחמש השנים האחרונות נבנו כ- 12,400 צמודי קרקע בכל שנה בממוצע. שיעור התחלות הבנייה של צמודי קרקע בשנה החולפת הגיע ל-17% בלבד מסך התחלות הבנייה בישראל - הנתון הנמוך ביותר מאז שנת 1995.

לשם השוואה, בשנים 2018 ו-2019 החלה בנייתם של 10,718 ו-10,803 בתים צמודי קרקע בהתאמה - שיעור כ-22% מכלל התחלות הבנייה. עוד עולה מהנתונים כי ב-2017 החלה בנייתם של 11,674 צמודי קרקע - שיעור של 23% מכלל התחלות הבנייה. בין 2010 ל-2016 החלה בנייתם של יותר מ-15 אלף צמודי קרקע מדי שנה - שיעור שנע בין 27% ל-40% מכלל התחלות הבנייה, כאשר השיא היה ב-2007 עם שיעור של 48% בהתחלות בנייה של בתים פרטיים.

בית בזכרון יעקב. ShutterStock
נעלמים מהשוק. בית צמוד קרקע בזכרון יעקב/ShutterStock

רביד אלימלך, מנכ"לית "דרים האוס", המתמחה במתן שירותי ייעוץ בקניה ומכירה של נכסי יוקרה בכל הארץ, אומרת כי מדובר בתופעה חדשה שהתחדדה בקורונה: "הקורונה הביא עימה גל הפוך. אם בשנים האחרונות ראינו תופעה של מעבר לדירות יוקרה במגדלים עם שומר בכניסה ובריכה הרי שהקורונה הוציאה את האנשים החוצה לעבר החלום האמריקאי - בית עם דשא ואיכות חיים שאפשר לנשום. הקורונה חידדה את התחלואות של העולם החדש, את הווירוס שתוקף ופתאום דווקא מגורים בבניין עם עוד עשרות אנשים נראה פחות אטרקטיבי מול מגורים בשטח משלך. בנוסף, כפי שגם הנתונים מראים המדינה החלה לבנות לגובה. יותר ויותר שטחים מופקעים לטובת בניית בניינים. זו תופעה שלא ייחודית רק לישראל אלא אנו רואים אותה בכל העולם. בישראל יש כיום 9 מיליון איש ועוד ועוד אנשים מהגרים אליה והאוכלוסייה גדלה ולכן זה ייצור מחסור בקרקעות. מגמה נוספת להעדפת הנדל"ן באה לידי ביטוי במצב הכלכלי. אנשים רבים מעדיפים לרכוש בימים אלה נדל"ן שאינו מתכלה וערכו עולה מאשר לשמור את הכסף בבנק. בבנק אתה לא יודע מה יהיה ערכו של הכסף בעוד שנה, למשל".

רביד אלימלך. יחצ,
עדיף לרכוש נדל"ן שאינו מתכלה. רביד אלימלך/יחצ

הנתונים האלה משפיעים על ציבור הרוכשים שמצידו משקיע יותר כדי להשיג נכס צמוד קרקע. מאיר וידר, מנכ"ל "וידר משכנתאות" אומר כי "אנשים מותחים את היכולת הפיננסית שלהם עד לקצה כדי להצליח להניח יד על נכס צמוד קרקע. לעיתים אותם אנשים ימתחו את המשכנתא גם על פני 30 שנה ובלבד שיצליחו לרכוש את הנכס". ועדיין, אומר וידר, דומה שרוב הישראלים לא פונים לצמודי קרקע בשל המחיר הגבוה, יחסית, הנדרש מהם: "בשל ההיצע הנמוך בשוק כך גם כמות האנשים המעוניינים בהם. מניתוח של נוטלי המשכנתאות ברמה חודשית אצלנו מדובר על אחוז שנע בין 14-18% מסך הלקוחות. מתיחת המשכנתא לשנים ארוכות באה מתוך מטרה להצליח לרכוש את נכס היות וכל נכס מסוג זה שמוצע למכירה כיד שנייה - נמכר מהר מאוד".

מאיר וידר. יחצ,
נכס כזה כיד שנייה נמכר מהר מאוד/יחצ

מה השיקולים של הקונים בקניית צמוד קרקע? אלימלך אומרת כי אין תשובה אחת נכונה וכי כל החלטה תלויה באדם: "אני מייעצת ללקוח תמיד להבין מה חשוב לו - חינוך? גנים איכותיים? בתי כנסת? צריך לדעת האם קהל היעד תואם את מה שהלקוח מחפש".

"אין ספק", אומרת אלימלך, "שכשמסתכלים על דירת יוקרה של 4 חדרים בת"א שעולה 4-7 מיליון שקל, מקבלים בסכום הזה צמוד קרקע על 600 מ"ר ו -300 מ"ר בנוי. וכמובן, כשהיום כבר מקובל לעבוד מהבית ואלמנט הקרבה למרכז פחות דרמטי אין ספק שהבחירה בצמוד קרקע היא קלה יותר".

  • עוד באותו נושא:
  • וילה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully