וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרויקט המושלם: כך מונעים טעויות בתכנון

18.1.2021 / 13:29

גם אם הכול צריך להיות מדויק, ארכיטקטורה היא לא מתמטיקה ויש יותר מפיתרון אחד, אבל איך מגיעים לפיתרון נכון? אדריכלי צמרת נותנים את הטייק שלהם כך שהדירה החדשה שלכם תצא מושלמת

פרויקט דונש ברמת גן. יחצ,
פרויקט דונש ברמת גן בהשתתפותה של טלי דראל. כך עושים זאת נכון (הדמיה: V5 אדריכלים)/יחצ

אדריכלית טלי דראל, שותפה במשרד V5 אדריכלים, חברה המתמחה בתכנון סביבות מגורים, משרדים ושטחי מסחר, מספרת על פרויקט בשכונת הדר יוסף בצפון ת"א, שבו משרדה נדרש לטפל בששה מבנים, לחזק אותם ולהוסיף קומות לבניינים. ההיגיון הבריא ביקש להפנות את הסוויטות וחדרי השינה לעבר האיזור השקט, ואילו את חדרי המגורים והמרפסות לכיוון השכונה, השקטה ממילא.

"הגיע היזם ואמר שאנחנו טועים, ושאת ההפניות של הבניין כדאי להפוך. את האיזורים הפרטיים לכיוון האיזורים הצפופים, ודווקא את המרפסות לעבר איזור הגינה השקט", אומרת דראל, "היפה בתפקיד הזה הוא להבין שהאכיטקטורה היא לא מתמטיקה. לפעמים בטוחים שמשהו הוא הדבר הנכון, ובא יזם או דייר או מישהו חיצוני אחר, שמבקשים להפוך את הכל ולהסתכל אחרת. אני גאה בכך שהראש של פתוח לבדוק דברים אחרים. זה היופי במקצוע".

דראל מציינת שכמובן ישנם דברים קבועים כמו חוק התכנון, תוכניות בינוי עיר שאסור לטעות בהן, הנחיות מרחביות ועוד - שלא נותנים מרחב לטעויות, אבל לרוב ישנם הרבה איזורים אפורים שאינם נחשבים בהכרח לטעויות. "הרבה מהדברים הם אינדיבידואליים", היא מסבירה.

אין אמת אחת

מבחינתה, אחד האלמנטים שמשרדה אוהב לשנות ולפתוח, הם המפתחים: "אנחנו אוהבים לשלב המון חלונות, אוהבים לפתוח ולהכניס אור ואוויר. תאורה טבעית משמעה פחות בזבוז של חשמל, ויש לה השלכות בריאותיות וכלכליות כאחד. יחד עם זאת, אנחנו משתדלים, ברוב המקרים לתת אופציה לחוות דעת מצד היזם או הדייר, ואם הדרישה להפחית בכמות החלונות לטובת מקומות אחסון - כמובן שנעשה זאת".

עניין נוסף שדראל מציינת, בעקבות הגדלת המפתחים, הוא ש"אין אמת אחת". מצד אחד יש צורך בחימום הבית, ככל שיש יותר פתחים, ובנוסף יש לדאוג לבעיות אקוסטיות שעלולות להיגרם טכנית, בשל הויטרינות הגדולות, או בעיות קונסטורקטיביות ו"איבוד" הקיר לטובת החלונות.

נקודה נוספת שדראל מעלה היא מסדרון הבית. "דבר מאוד בזבזני בעיניי", היא מציינת. "אם אפשר לעשות שינוי גיאומטרי לטובת צמצום המסדרון, כמובן שנעדיף זאת. אבל אם המגרש צר וארוך ואין ברירה, ננסה לנקוט בטקטיקות לטשטוש אורכיות המסדרון באמצעים שונים, כמו תאורה. פעמים רבות מבינים שהמסדרון לוקח כמעט חדר שלם בבית, אז אמנם לפעמים אין ברירה, אבל אנחנו נתכנן ונעשה את המקסימום כדי לייעל ולמקסם את הקיים".

עיצוב אריאלה עזריה ברקוביץ'. אלעד גונן,
לנצל את האור הטבעי. דירה בעיצוב אריאלה עזריה ברקוביץ'/אלעד גונן

המעצבת אריאלה עזריה ברקוביץ' מסכימה. "הרבה בתים לא מנצלים את האור הטבעי, ויוצא שתאורה מלאכותית פועלת יותר בבית, במקום ליהנות מתנאים של אוורור ואור בריא מבחוץ", היא אומרת. "לאלמנטים הללו חשיבות מכרעת תמיד, אבל עוד יותר על רקע התקופה הנוכחית. אוויר לנשימה הוא לא משהו שכדאי לוותר עליו, גם אם אתם מתגוררים בעיר שוקקת. דבר נוסף הוא הנמכות גבס עבור מערכות מיזוג, במקום להטמיע אותן בתוך קירות הבית. אפשר לחולל פלאים מבלי לפגוע בגובה החלל. ממש כמו שמטמיעים מערכות בידור שלמות בקירות הבית, כך אפשר גם לתכנן בקפידה את מערכות המיזוג".

עזריה ברקוביץ' מציינת את המטבח הביתי כמוקד מרכזי לטעויות תכנון. "חשוב להגדיר את הצרכים, ורק אז לתכנן בהתאם לזאת. בחירה בין מרחב לבישול, שיכיל את העזרים ואפשר יהיה לנקות אותו בקלות ולהסתיר את הבלגן, או חלל פתוח שמתאים גם למפגש, ונראה אסתטי בכל עת".

אדריכלות בועז שניר. ולרי זיוז,
לחשוב על כל ההשלכות. דירה בעיצוב בועז שניר/ולרי זיוז

בועז שניר, אדריכל, מעצב פנים ושותף בחברת איניבו לבנייה ירוקה, מציין אף הוא העדפות של אסתטיקה עיצובית על פני פרקטיקה, אשר פוגמות בתוצאה הרצויה. שניר מציין לקוחות רבים שנאלצו להתקין מחדש מעקות בגרמי מדרגות, כי בחרו באופציה של פסים אופקיים במקום פסים אנכיים, וגילו בטופס 4 שהמעקה אינו תקני, כי הוא עלול לשמש כסולם. "גם במטבחים מעוצבים אנשים משקיעים הרבה כסף ומעצבים אי שבו כיריים או כיור, אבל לא תמיד חושבים על ההשלכות המשניות בדמות שמן משפריץ, לכלוך, הצטברות כלים שלא נראית טוב במרכז החלל ועוד", הוא מציין, "זה לא אומר שהדבר לא ניתן לביצוע, אלא שצריך לחשוב לעומק ולתכנן נכון, בהתחשב בתרחישים שונים ומגוונים ככל האפשר".

שניר מצביע גם על טעויות רבות שנעשות באיזור חדרי הרחצה. "כשמתכננים את אביזרי הסניטריה עוד לפני שהריצוף מותקן, אז מגלים הרבה בעיות, כמו לדוגמה אמבטיה בגובה שאינו תקני, מה שגורם לבעיות גב. מכיוון שעבודות אינסטלציה הן אחד הדברים שעושים בהתחלה, לא תמיד מתמקדים בתוצאה הסופית, ורואים את הטעויות רק אחרי ההתקנות. כדי להימנע מזה, צריך לפקח וללוות, לוודא מול הקבלן את הגובה הסופי, לקחת בחשבון את תושבת האמבטיה ועוד".

שניר מציין טעויות נפוצות נוספות בדמות כיורים וברזים שאינם מותאמים בגודלם. "לפעמים לא מחשבים נכון את המרחק בין הברז לכיור המעוצב, ואז מים משפריצים החוצה מהכיור". ואם כבר עוסקים בחדרי הרחצה, הרי שגם עניין הדלתות הוא מושא לטעויות רבות. "במיוחד בחדרים קטנים כמו תאי שירותים, הרבה פעמים מגלים שברגע שפותחים את הדלת אי אפשר ממש לזוז בחלל", מוסיף שניר. "מצוקת מקום דורשת לתת תשומת לב מירבית ולדרוש מהמתקין שהדלת תיפתח החוצה במקום פנימה, או לשלם מעט יותר על דלת כיס או הזזה. שינוי אופן פתיחת הדלת, לעומת זאת, הוא דבר פשוט לביצוע ולא עולה יותר".

טכנולוגיה חברת דגם. יחצ,
טכנולוגיית תלת ממד של DEGEM/יחצ

חברת DEGEM שפיתחה מדפסות תלת ממד איכותיות, מהירות שתוצרתם זולה בהרבה להפקה מזו של מדפסות אחרות בשוק, הצליחה לסייע במיזעור טעויות תכנוניות בעזרת המחשה תלת ממדית של הפרויקטים השונים. התוצרים האדריכליים המופקים במדפסות החברה מסייעים לאדריכלים, קבלנים, יזמי בנייה וללקוחות פרטיים, שאינם שוברים קיר אחד מבלי לראות כיצד תיראה התוצאה הסופית. מאור אברג'יל, מנהל הפיתוח בחברת DEGEM מציין כי המודלים בתלת ממד מאפשרים הצצה אמיתית לפנים הבית. "אפשר לחזות בפינות, מעברים, פרופורציות ותנועה בתוך החלל, והרבה יותר קל לוודא שהכל מתוכנן כמו שצריך, כשזה הופך למוחשי", הוא מסכם. "הרבה פעמים לקוחות מקבלים את המודל ושמים לב למשהו שמציק להם בתכנון. בדיוק בשביל זה נועד המודל. לאפשר להם, רגע לפני הביצוע, לשנות ולדייק את החלל עבורם".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully