וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו לפני רעידת אדמה. יש להסב משרדים לדירות"

7.12.2020 / 14:03

בכירי ענף הבניה והנדל"ן התכנסו בפורום השנתי של דן אנד ברדסטריט ולא היו אופטימיים. אפרת שגב: "ירידה בנגישות למקורות מימון, עליה בכמות הצ'קים החוזרים". ירון זליכה: "המדיניות יצרה דור אבוד". רוני מזרחי: "להוריד ארנונה מהמשרדים ולהסב לדירות קטנות"

בווידאו: פרופ' לוי אומר שנשקלות הגבלות נוספות מעבר לסגר בחנוכה/צילום: לע"מ

בכירי ענף הבניה והנדל"ן התכנסו הבוקר (שני) בפורום השנתי של דן אנד ברדסטריט ודנו בהשפעות הקורונה על הענף, עליית מחירי הדיור, מחסור בקרקעות ועוד. במסגרת הפורום עלו התבטאויות קשות בנוגע להתנהלות הממשלה והיעדר פתרונות.

אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנליזה בחברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט: "שנת 2020 אופיינה בירידה משמעותית בפעילות בקרב מוסדות התכנון, בפרט במהלך הסגר הראשון, שהביאה ברמה השנתית לירידה באישור תוכניות חדשות במתן היתרי בנייה לפרויקטים חדשים. כמו כן, חלה התארכות במשך הפרויקטים אשר גרמה לעיכובים של כ- 4 חודשים בממוצע, ירידה בנגישות למקורות מימון ועליה בכמות הצ'קים החוזרים בענף. על פי נתוני דן אנד ברדסטריט, בשנת 2020 חלה עליה בכמות הצ'קים שלא כובדו מסיבת אין כיסוי מספיק בשיעור של כ- 15% בהשוואה לשנת 2019.

בשנת 2020, תחת השפעת משבר הקורונה על פעילות הענף, למעלה מ- 2,000 חברות בתחום הבניה, תשתיות ויזמות נקלעו לכשל פיננסי - עליה של כ- 100% בהשוואה לשנה שעברה. במבט קדימה לשנת 2021, שוררת אי-וודאות רבה, כאשר ברקע טרם גובשו תוכניות חלופיות ברורות ל'מחיר למשתכן' ולתמ"א 38, לצד אי-וודאות פוליטית (קיומן של בחירות בפתח), וכתוצאה היעדר מדיניות ברורה לאופן ניהול הענף, וזאת בצל משבר הקורונה. במידה ומגמות אלה תימשכנה עמוק לתוך שנת 2021, כמות הכשלים הגבוהה שאפיינה את הענף בשנת 2020 עלולה להימשך בשנת 2021".

אפרת שגב. ניב קנטור,
אי ודאות רבה. אפרת שגב/ניב קנטור

ירון זליכה, החשב הכללי לשעבר, הוסיף: "מחירי הדיור בישראל עלו וכיום זקוקים ל-150 משכורות לרכישת דירה עקב ירידה בקצב הצמיחה במשק. בקצב הזה הדור של הילדים של היום יצטרכו לשלם משכנתא עד גיל 60 והם לא יצליחו לחסוך לילדים שלהם. המדיניות החזירית הקפיטליסטית של היום, יצרה דור אבוד, ובעתיד דור של עניים. אם אנחנו רוצים לשנות את המצב האבסורדי ולהגיע למצב של 40 משכורות, ולא מצב של עבדות מודרנית עם 150 משכורות צריך לחזור למדיניות של 2003, הפחתות מיסים מסיביות, לבטל חוק עידוד השקעות הון".

ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר חברה לבניה: "יש בעיה בתחום ההיצע, בין אם לרכישה ובין אם להשכרה, והתוצאה היא לחץ ועליית מחירים. עד שלא יטופל צד ההיצע באזורי הביקוש, הלחץ יביא לעליית מחירים. בשנה האחרונה ראינו תנודתיות במכירות, בתחילת הקורונה לא הגיעו אנשים למשרדי המכירות ולא היו עסקאות. לאחר הסגר הייתה חזרה מסיבית למשרדי המכירות וכנ"ל אחרי הסגר השני".

רוני מזרחי יו"ר קבוצת מזרחי ובניו, הטיל נבואת זעם: "אנחנו לפני רעידת אדמה, האוכלוסייה גדלה, הצרכים נשארו וממשלת ישראל החובבנית לא העבירה שום פתרון. הבעיה זועקת לשמים. הותמ"ל בקושי אישרו 10% ממה שאישרו בשנה שעבר, רמ"י הוציאו פחות קרקעות, וזה חמור. צריך להוציא הודעת שעה שהרשויות יהיו חייבות לאשר קרקעות שמוציא המנהל במכרזים. בנוסף, צריכה לצאת הכרזת ממשלה שבכל בנייני המשרדים אפשר יהיה לשלב דירות קטנות, לא יהיה מה לעשות עם כל המשרדים. אפשר להוריד מעט את הארנונה מהמשרדים ולהסב לדירות קטנות, אבל הבעיה שכולם רוצים ליהנות מחזירות הארנונה הגבוהה על משרדים".

עו"ד לוי אמיתי הצטרף לקריאה: "דיור להשכרה הולך ותופס תאוצה. אני לא חושב שזוג צעיר שמתחתן בארה"ב חושב אחרי נישואיו לרכוש דירה. אנשים מבינים שלהשתעבד לרכישת דירה בלבד זה לא הדבר הנכון. השילוב הנכון הוא בין היצע דירות למכירה והיצע דירות להשכרה עם תנאים מיטיבים שרואים גם את היזם וגם את הדייר (הטבות מיסוי וכו'), עם אפשרות ניצול בהוראת שעה של משרדים לטובת דיור".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully