וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסעיף הנדל"ני שמדגים את הכשל של חוק ההסדרים

10.7.2020 / 0:35

סעיף אחד בחוק ההסדרים המסב בניית משרדים לבניית דירות מגורים מדגים את חוסר ההיגיון שעומד בבסיס המחשבה שמאחורי החוק. במקום לדאוג למה שחשוב, החוק רב העוצמה מנוצל לצרכים לא ברורים

זווית

(בווידאו: כך הופכים משרדים לירוקים)

קל מאוד למצוא מילה אחת שתגדיר את טיוטת חוק ההסדרים שהוצגה השבוע: מאכזב. חוק ההסדרים נועד לאפשר לממשלה להעביר את הדברים שבדרך כלל כמעט בלתי אפשרי להעביר. בימים האלה, כשחלק לא קטן מהאוכלוסייה מדרדר באופן מהיר לכיוון קו העוני ופערי ההכנסות גדלים לרמות שלא ביו מביישות את ארה"ב, אפשר היה לקוות שהממשלה תשתמש בחוק ההסדרים כדי לעשות קצת סדר. למשל, תעשה סדר בפנסיות של אנשי הקבע שפורשים לפני גיל 50 ומקבלים פנסיות שאף אחד אחר במשק לא מקבל גם אם הוא ממשיך לעבוד עד הרבה אחרי גיל 67.

במקום, קיבלנו חוק שהולך לגרום נזק במקום להועיל. למשל, מתברר שמה שמטריד את הממשלה בימים אלה זה ששטחים שאושרו לבניית משרדים יוסבו לבניית דירות. הסתכלתי כמה פעמים על הסעיף הזה, ואני עדיין מתקשה למצוא את ההיגיון. לפי מי שניסח את הסעיף, הסיבה שיש צורך לעשות את זה היא שעכשיו הביקוש למשרדים הוא נמוך, ולכן צריך לסייע לקבלנים על ידי כך שיאשרו להם לבנות על השטחים האלה דירות.

למה לעיריות לוותר על הכנסות?

גם אם הקבלנים ירצו להפוך חלק מהשטחים שיועדו למשרדים לאזורי מגורים, הרשויות הולכות למשוך אותם כמה שיותר זמן

עם הטיעון הזה יש שתי בעיות. ראשית, לפני שקבלנים יתחילו לבנות דירות, הם צריכים לדעת שיש ביקוש לדירות האלו. במדינה שבה אין ביקוש למשרדים, גם אין ביקוש לעובדים. אם אין ביקוש לעובדים, מי יכול להרשות לעצמו לקנות דירה למגורים? גם משקיעים לא הולכים לרוץ לקנות את הדירות, כי לפי התוכנית של שר השיכון החדש, משקיעים שירכשו דירה במרכז הארץ ימשיכו לשלם מס רכישה גבוה. אז חוק ההסדרים יכול לאפשר לקבלנים לבנות דירות במקום משרדים, אבל כל עוד המצב הכלכלי לא ישתפר, אני לא רואה את הקבלנים עומדים בתור לקבל היתרי בניה. וכשהמצב הכלכלי ישתפר, לקבלנים שוב יהיה עדיף לבנות משרדים ולא דירות למגורים. לכן, לא משנה מה כתוב בחוק ההסדרים, בסוף יבנו מה שישתלם לקבלנים.

שנית, מכיוון שאת הארנונה קובע שר הפנים ולא הרשויות, התוצאה היא שרשויות מפסידות כסף על דיירים ומרוויחות כסף על עסקים. כדי שעירייה תישאר מאוזנת, היא צריכה שרוב ההכנסות שלה יגיעו מעסקים. כשהמדינה אומרת לרשויות שיעודדו בניית דירות למגורים במקום משרדים, היא בעצם מעודדת את העיריות לפשוט את הרגל. מכיוון שרוב ראשי הרשויות הם לא מטומטמים, הם לא ייתנו אישורי בניה. לכן גם אם הקבלנים ירצו להפוך חלק מהשטחים שיועדו למשרדים לאזורי מגורים, הרשויות הולכות למשוך אותם כמה שיותר זמן, כך שאת הדירות האלו לא נראה במהרה בימינו.

ואם עוד הייתה איזו רשות במרכז שאולי בכל זאת הייתה מוכנה לאשר הסבה של משרדים לדירות, הממשלה הכניסה לחוק ההסדרים עוד עז אחת: ההכנסות מהיטלי השבחה על קרקעות ובתים שנמצאים קרוב לתוואי הרכבת הקלה ילכו לממשלה ולא לרשויות. כלומר, המדינה מצפה מהרשויות שהן גם יאשרו בניה למגורים שגורמת להן הפסדים, גם יוותרו על בנייה של משרדים למרות שזה רווחי עבורן, וגם יוותרו על ההכנסות מהיטלי השבחה על הפרויקט הכי גדול שנבנה במרכז כבר הרבה מאוד שנים.

כמו שאמרתי. את ההיגיון לא מצאתי.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully