וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחיות במרכז אחת הערים המבוקשות בישראל - סיפורם של רחוב אחוזה והעיר רעננה

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן

24.6.2020 / 14:21

מעטות הערים בישראל המאופיינות על ידי רחוב ראשי אחד החוצה אותן לכל אורכן, כמו רעננה ורחוב אחוזה, הציר המסחרי המרכזי של העיר. כיצד קיבל הרחוב את שמו? מה מאפיין את מגמת ההתחדשות העירונית ברחוב ובסביבתו? וכיצד לוקחת חברת "נאות המכבים" חלק מהעתיד של העיר?

רחוב אחוזה רעננה. יח"צ,
רחוב ייחודי. אחוזה ברעננה/יח"צ

רעננה מוגדרת בתור עיר כבר קרוב ל-40 שנה, אך שורשיה החלו אי שם ב-1912, אז הוקמה בניו יורק חברת "אחוזה א' ניו יורק", על ידי יהודים מהמעמד הבינוני, מתוך מטרה ליישב את ארץ ישראל.
ב-1921 החליטה החברה על הקמת יישוב חדש בישראל, בסמוך לכפר סבא, וב-1922 הוקמה המושבה החקלאית רעננה, שעסקה בגידולי טבק, רפת ובעיקר בתחום גידולי ההדר.

בשנותיה הראשונות שמה של המושבה היה "רענניה", על פי ההצעה של מייסדיה בארצות הברית. השכנים הערבים כינו אותה "אמריקייה", בעקבות תושביה דוברי האנגלית. לבסוף החליטו המתיישבים על גרסה עברית, "רעננה", בהשראת הפסוק משיר השירים "הנך יפה דודי אף נעים אף ערשנו רעננה".
רחוב אחוזה, הרחוב הראשי של העיר, אשר חוצה אותה לרוחבה, נקרא על שם חברת "אחוזה א' ניו יורק", אשר ייסדה את היישוב.

מאז הקמתה, צמחה המושבה וב-1982 הפכה לעיר. על פי נתוני הלמ"ס, נכון לשנת 2017 רעננה דורגה באשכול ה-8 מתוך 10 במדד החברתי-כלכלי. אחוז הזכאים לבגרות גבוה מהממוצע בישראל, וכך גם השכר הממוצע של תושבי העיר. בין היתר, זכתה רעננה בתור "העיר הירוקה בישראל" (אחרי שהיתה הראשונה באזור שפיתחה פארק עירוני גדול ומתקדם) ובאות "אביר איכות השלטון". ב-2005 הוכרזה רעננה בתור "קהילה בטוחה" על ידי ארגון הבריאות העולמי, ויהיתה העיר הראשונה בישראל (ובמזרח התיכון כולו) שזכתה לתואר. מצבה הפיננסי של עיריית רעננה נחשב איתן ויציב, וההשקעה של העירייה פר תושב גבוהה לעומת הממוצע בערים הגדולות.

התוצאה של איכות החיים הגבוהה, הניהול האיכותי, האוכלוסיות החזקות והמיקום הנוח, הובילו את רעננה להיות אחת מהערים המבוקשות ביותר בישראל בעשורים האחרונים.

אחוזה - רחוב שהוא פניה של עיר שלמה

בעקבות המבנה ואופי ההתפתחות של רעננה, היא צמחה סביב ציר מרכזי אחד, רחוב 'אחוזה' המפורסם. אחוזה מהווה ציר מרכזי בכיוון מזרח-מערב, והוא הרחוב המסחרי האורבני היחידי בעיר, למעשה. כיום ניתן למצוא מסחר, בילוי ופנאי באזור התעשייה של רעננה, בקצה המערבי של אחוזה ובמוקדים אחרים בעיר, אך אחוזה נותר הרחוב המרכזי, העורק הראשי שמהווה ציר תנועה ומוקד של מסחר, פנאי ותרבות בעיר הכפרית.

רחוב אחוזה רעננה. יח"צ,
מהערים הטובות בישראל. רעננה/יח"צ

התחדשות עירונית באחוזה והסביבה

בדומה לערים נוספות באזורי ביקוש בישראל, בעשור האחרון נרשמה עלייה של פרויקטי התחדשות עירונית (תמ"א 38), שנועדו להגדיל את היצע הדירות במרכזי הערים, להשביח את הבניינים הקיימים ולשפר את איכות החיים של התושבים.

בסקירה של רחוב אחוזה וסביבתו, ניתן לראות שבשנים האחרונות בוצעו בעיקר פרויקטים של תמ"א 38/1, המספקים חיזוק ועיבוי לבניינים קיימים.

פרויקטים של תמ"א 38/2, הכוללים פינוי-בינוי, נותרו נדירים ברחוב וסביבתו. עם זאת, נראה כי בעתיד הקרוב צפוי שינוי מגמה לכיוון של פינוי-בינוי במרכז העיר. לפני מספר חודשים התבטא בנושא ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, והצהיר כי יעדיף לקדם פרויקטים של הריסה ובנייה על פני פרויקטים של חיזוק. לכן, במבט קדימה הצפי הוא לעלייה בפרויקטי הריסה ובנייה, אשר מציעים איכות חיים משודרגת, תשתיות משופרות, חניות תת-קרקעיות ויתרונות נוספים עבור הדיירים ותושבי הסביבה.

היתרון של התחדשות עירונית ברחוב הראשי וסביבתו הקרובה, הוא האפשרות לגור בסמיכות לחנויות, סופרמרקטים, בנקים, קופת חולים, מזון מהיר, בתי קפה ומוקדי תרבות ופנאי - ממש מתחת לבית. נכון להיום, מרבית הבנייה החדשה ברעננה מתמקדת בשכונות מגורים כמו נווה זמר, אשר מציעות סביבת מגורים שקטה אך רחוקה משירותים מפותחים של מסחר ופנאי.

עם הפנים לעתיד - מה צופה תכנית המתאר החדשה לרחוב אחוזה והסביבה?

במקביל למגמה הצפויה של עלייה בפרויקטים של הריסה ובנייה, אושרה לפני מספר שנים תכנית המתאר החדשה של רעננה, תכנית רע\3000. התכנית הכוללנית מציבה את יעדי התכנון והפיתוח העתידיים של העיר רעננה, יחד עם התוויה של עקרונות ומדיניות ארוכת טווח לתכנון ופיתוח העיר עד לשנת היעד - 2035. בין היתר, מטרותיה הן יצירת מסגרת תכנונית להגדלת אוכלוסיית העיר לכ-120 אלף תושבים, הגדלת היצע הדירות, הגדלת אפשרויות התעסוקה, שימור המרקם העירוני ופיתוח מרחב ציבורי, התחדשות העיר והעצמה ממותנת של אחוזה, פיתוח אזורי מגורים ותעסוקה, מרחבים ציבוריים ומוקדים קהילתיים ופיתוח מערכות תחבורה מגוונות.

מבחינת בנייה, התכנית מאפשרת בנייה רוויה לגובה של עד שמונה קומות במרכז העיר, באזור בו סוג הבנייה הנפוץ הוא שלוש או ארבע קומות נכון להיום. לאורך רחוב אחוזה מאפשרת התכנית בנייה לגובה של עד תשע קומות בעיקוב שימושים, על מנת להמשיך לתת לתושבי מרכז העיר שירותי מסחר, בילוי ופנאי.

עוד בנוגע לרחוב אחוזה, התכנית מגדירה את הרחבת המסחר לכיוון מערב, עד למפגש הרחובות המלכים והנשיאים, לעומת המצב הנוכחי בו חיי המסחר מתמקדים במזרח ובמרכז הרחוב.
לעומת ההתחדשות ברחוב אחוזה והבנייה הרוויה הצפויה בשכונות החדשות, השכונות הקיימות של רעננה ישמרו על אופיין, על פי התכנית החדשה, לרבות הבניינים צמודי הקרקע שנותנים לרעננה את אופייה הכפרי.

"נאות המכבים" גאה לקחת חלק בשדרוג העיר, וקוראת לדיירים לנצל את חלון ההזדמנויות ההולך ואוזל

אחת מחברות הנדל"ן המובילות בפעילות הצפויה של ההתחדשות העירונית ברחוב אחוזה וסביבתו היא "נאות המכבים", אשר בחרה להתמקד ברעננה ובאחוזה באופן אסטרטגי, ומקדמת שישה פרויקטים שונים באזור. "מי שמסתובב בעיר ודאי מבחין בתנופת ההתחדשות העירונית שפוקדת את רחובות העיר", אומר שמעון לוגסי, מנהל מחלקת התחדשות עירונית של "נאות המכבים". "החברה בחרה להתמקד ברעננה בכלל ובאחוזה בפרט בעקבות האוכלוסייה החזקה, הביקוש הקשיח, התפתחות עירונית חיובית, צמיחה של תרבות והתכנון העתידי החכם של העיר". לדבריו, "חברתנו מקדמת כמה פרויקטים ברחוב אחוזה וסביבתו הקרובה מתוך ידיעה שרחוב אחוזה שהוא בבחינת הלב הפועם של העיר".

לוגסי מוסיף כי "הכלי המרכזי כיום להתחדשות עירונית הוא תמ"א 38/2, אך הוא עתיד לסיים את תפקידו באוקטובר 2022 על פי החלטת הרשויות, כך שכדאי לבעלי הדירות באחוזה והסביבה לנצל את חלון ההזדמנויות ההולך ונסגר לקידום פרויקטים שישפרו את איכות החיים וחוויית המגורים שלהם, באחת הערים האיכותיות בישראל".

לעוד כתבות ועדכונים בנדל"ן לחצו כאן

להורדת האפליקציה של מרכז הנדל"ן לחץ כאן

לאתר החברה

בשיתוף מרכז הנדל"ן, בשיתוף מרכז הנדל"ן
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully