וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גניזת הרכבת בדרום גוש דן תבטל תוכניות לרבע מיליון דירות

אריק מירובסקי

17.12.2019 / 16:59

הוועדה המחוזית מרכז החליטה בצעד יוצא דופן להסיר משולחן התכנון את בנייתן של 250 אלף דירות בראשון לציון, ברמלה, בלוד ובבאר יעקב. הסיבה: ביטול הקו החום של הרכבת הקלה שתוכנן לחבר ביניהן

דלית זילבר יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ירושלים מחוז תל אביב מנהלת מנהל התכנון מנהלת מינהל התכנון. משרד האוצר, אתר רשמי
דלית זילבר/אתר רשמי, משרד האוצר

ביטול הקו החום של הרכבת הקלה, גובה מחיר תכנוני כבד. ל"גלובס" נודע, כי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז, ביטלה לפי שעה תוכניות להקמת רבע מיליון דירות לאורך התוואי המתוכנן - בערים ראשון לציון, לוד, רמלה ומועצת באר יעקב. ההחלטה יוצאת הדופן התקבלה בישיבה שקיימה הוועדה אתמול, שדנה במדיניות שמתווה מינהל התכנון לאורך צירי הרכבת הקלה.

על פי תוכנית המתאר הארצית תמ"א/ 23/ א/ 4 מאושרים באזור תל אביב שבעה קווי רכבת קלה (שלושה הם קווי מטרו. א"מ). בצוותא הם יוצרים רשת תחבורתית המוכוונת למרכז תל אביב ועוברת בתוך עשר רשויות במרכז הארץ. הצירים נמצאים לרוב במרכזי הערים ולאורך צירים עירוניים ראשיים. רשת זו, מיועדת לתת מענה להיקפי הפיתוח הצפויים במטרופולין תל אביב ועל כן לצידם מתוכננת מסה של בנייה למגורים ולתעסוקה.

על סמך תוכנית המתאר, קודמו תוכניות מפורטות המאפשרות את הקמתם של הקו האדום, שמחבר בין פתח תקווה לבת ים, ושצפוי להיות הראשון שייפתח לנסיעה בעוד כשנתיים. הקו הסגול שמגיע ליהוד, והקו הירוק שמגיע אל צפון ראשון לציון. הקו הרביעי הוא הקו החום שמתוכנן לשרת את החלק הדרומי של מטרופולין תל אביב. הוא מחבר את לוד, רמלה, באר יעקב וראשון לציון ומקשרם למערכות תחבורה עתירות נוסעים אחרות.

על פי התכנון הקו מתחיל במערב העיר ראשל"צ במתחם חנייה ותחזוקה (דיפו), עובר דרך מתחם האלף שבמערב העיר וממשיך מזרחה, דרך מרכז העיר ראשון לציון. הקו מתוכנן לעבור בשטח שכונת המגורים והתעסוקה שתוקם בשטח מחנה צריפין, וכן לעבור בסמוך למרכז הרפואי ע"ש יצחק שמיר. כאמור בהמשך הוא מתוכנן לעבור דרך באר יעקב, רמלה ולוד. כל זה צפוי להישאר על הנייר.

מסלול הקו החום של הרכבת הקלה. גלובס,
מסלול הקו החום של הרכבת הקלה/גלובס

תוכניות ל-633 אלף דירות

מחוז המרכז הוא המחוז הגדול ביותר, ועל כן גם המרכזי בכל יעדי הדיור הלאומיים. על פי התוכנית האסטרטגית ל-2040, נקבע, כי יש להוסיף עוד 633 אלף יחידות דיור ליישובים שבתחומו (40% בהתחדשות עירונית), ובימים אלה נמצאות בשלבי תכנון, תוכניות אסטרטגיות לנושאים שונים וביניהם שטחי תעסוקה, שטחים פתוחים ותשתיות הנדרשות לטובת היקפי המגורים המתוכננים.

על מנת לעמוד ביעדים, לשכת התכנון המחוזית, בראשות מתכנן המחוז גיא קפלן, בחנה לאחרונה את פוטנציאל הפיתוח לאורך צירי הרכבת הקלה. ע"פ המסמך שצורף להחלטה שהתקבלה אתמול, ניתן יהיה להוסיף במחוז מרכז, על בסיס רשת הרק"ל המתוכננת (קווים אדום, ירוק, סגול וחום) כ-300 אלף יחידות דיור ועשרות אלפי מ"ר למסחר, משרדים ותעסוקה. אלה נשענים על תוואי הרק"ל בטווח הליכה של כ- 400 מטר לכל צד.

במילים אחרות כמעט מחצית מהיעד האסטרטגי הלאומי שהוצב בפני המחוז, יכול לקבל פתרון באמצעות קווי הרכבת הקלה. זאת, משום שמסמך המדיניות רואה את טווח ההשפעה שלה עד למרחק של 400 מטרים הליכה לכל צד לאורך הציר. הדבר מאפשר, כמובן, לתגבר מאוד את הבנייה לאורך אותה רצועה של 400 מטרים, האופפת את קווי הרכבת הקלה.

וכאן מגיע הקו החום: עיקר הפיתוח המתוכנן, מצוי לאורך 28 ק"מ של הקו הרכבת הזה, שמצוי כולו בתחום מחוז מרכז, ושלדברי מסמך ההחלטה שהוציאה הוועדה המחוזית, הערים שלאורך התוואי "נושאות כולן בנטל הפיתוח המואץ במחוז מרכז. ערים אלו מכפילות ואף יותר, את האוכלוסייה בתחומן וקו הרכבת הקלה מהווה חלק מרכזי בפתרונות התחבורה עליהם נסמך התכנון של אותן יחידות דיור". בסך הכל ההערכה בוועדה המחוזית הייתה, כי לאורך הקו החום יתוכננו רבע מיליון דירות חדשות.

ואולם לאחרונה החליט משרד התחבורה לבטל את כוונתו להפעיל רכבת קלה לאורך הציר, ולהסתפק בפרויקט BRT (BUS RAPID TRANSIT) בנוסח המטרונית בחיפה. עבור הוועדה המחוזית מדובר במכה של ממש, שכן ה-BRT נחות כמעט מכל בחינה שהיא מהרכבת הקלה: קיבולת הנוסעים שלו מגיעה לרבע מקיבולת הנוסעים של רכבת קלה, התפעול שלו יקר יותר, וגם המרחב הציבורי פחות טוב, כי בניגוד לרכבת הקלה בירושלים, שמאפשרת להולכי הרגל נגישות, המטרונית שעוברת ברחובות חיפה, למעשה חוצצת בין שני צידי הרחובות. לאור זאת החליטה אתמול הוועדה, כי לא ניתן לקדם במצב כזה את תוכניות הדיור הגדולות, ועקב התועלת הנמוכה של ה-BRT, אף לא יתאפשר מצב של גיבוש מסמך מדיניות שיתחשב ב-BRT ויוסיף עוד יחידות דיור למצב הקיים.

עוד בוואלה!

העיר חריש צומחת מהר, אז למה לא כל הדירות נחטפות?

לכתבה המלאה

"תוספת הפיתוח תייצר עיוותים תכנוניים"

בהחלטת הוועדה נכתב כי "ההחלטה שלא לקדם את הקו החום כרק"ל (רכבת קלה, א"מ) מונעת את החידוש העירוני הצפוי לאורך התוואי, יזמות מוטת תחבורה ציבורית, חידוש המרחבים הציבוריים והחייאת רחובות מסחריים. כל אלו לא יגיעו באותם היקפים אל רחובות הערים לאורכן אמור היה לעבור הקו החום ופוטנציאל הפיתוח יהיה קטן משמעותית כמו גם איכות התכנון לאורך ציר זה. הוועדה מקבלת את הערכת לשכת התכנון לפיה מדובר בפוטנציאל לתכנון כ- 250 אלף יח"ד ועשרות אלפי מ"ר של מסחר ומשרדים בתכנון עירוני נכון וראוי. ללא ודאות ביצוע בפועל של הקו החום של הרק"ל, עולה חשש כבד כי תוספת הפיתוח המשמעותית המתאפשרת על פי מסמך המדיניות תוותר ללא מענה תחבורתי הולם, תייצר עיוותים תכנוניים ותעמיס ללא פרופורציה על הצירים הקיימים. לפיכך מחליטה הוועדה שלא ליישם לאורך ציר זה את היקף הזכויות המוצע במסמך המדיניות כל עוד אין ודאות בדבר ביצוע הקו החום של הרק"ל".

מתכנן מחוז מרכז, גיא קפלן, מסר ל"גלובס" כי "הוועדה החליטה לעדכן את מדיניות התכנון לאור ביטולו של הקו החום. אנחנו לא יכולים להוסיף יחידות דיור חדשות שיביאו עוד אוכלוסייה חדשה ולהתעלם מהעבודה שהקו החום שהיה נותן מענה לאוכלוסייה זו בוטל".

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, הוסיפה כי "ההחלטה של מחוז מרכז היא ההוכחה שמדיניות התכנון כולה מכוונת לתכנון הנשען על תחבורה ציבורית איכותית. צר לנו שדווקא באזורי הביקוש כמו ראשון לציון החליטו לוותר על הקו החום שאמור היה לתת מענה לאלפי תושבים. החלטה זו של מחוז מרכז היא בהתאם למסמך הנחיות שקידם מינהל התכנון שמטרתו להנחיל את התפיסה לפיה התנועה במרכזים העירוניים בישראל צריכה להישען בראש ובראשונה על תנועת הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית. אנחנו לא רוצים שכונות חדשות שיוקמו ללא גישה לתחנות לתחבורה ציבורית המונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully