וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלוקת שמעכבת את בניית מגדל הספירלה של עזריאלי

גיא נרדי

24.11.2019 / 16:10

המבנה שממותג כ"מגדל הספירלה" בשל צורתו ההנדסית יתווסף לשלושת המגדלים הקיימים בתל אביב. במינהל התכנון מבקשים להגדיל את המרחב להולכי הרגל, ולשנות את אזורי הפריקה וההמתנה למכוניות ולמוניות

מגדל הספירלה - מגדל עזריאלי הרביעי. הדמיה: KPF, גלובס
מגדל הספירלה/גלובס, הדמיה: KPF

בדצמבר 2018 חשפה קבוצת עזריאלי את צורתו של המגדל הרביעי במתחם עזריאלי בתל אביב, שמותג כ"מגדל הספירלה" - בשל צורתו. שנה חלפה, וממכתבים שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי בין החברה לבין מוסדות התכנון קיים פער משמעותי סביב תוכנית העיצוב האדריכלית של הפרויקט. לאור המחלוקת אף נדחה דיון בנוגע לתוכנית שנקבע להתקיים בשבוע שעבר.

המגדל בגובה 90 קומות, יוקם על המגרש שבו עמד בית ידיעות אחרונות, במפגש של ציר בגין ורחוב מוזס. את הקרקע רכשה החברה ב-2013 תמורת 374 מיליון שקל. בניגוד למגדלים הקיימים - המשולש, המרובע והעגול - המגדל החדש יכלול מגורים בהיקף של 27 אלף מ"ר, לצד שטחי משרדים, מסחר ומלונאות.

פחות תנועה מוטורית לטובת הולכי הרגל

כפי שעולה מהתכתובת שבידינו, קיימים פערים בנוגע לתוכנית המוצעת בין מינהל התכנון לבין היזמים. בספטמבר האחרון שלחו יו"ר מנהל התכנון בת"א, דניאלה פוסק, מתכננת המחוז חווה ארליך, ושי קדם ושני משיח ממשרד התחבורה, מכתב לדורון ספיר, מ"מ ראש העיר ולמהנדס העיר ת"א אודי כרמלי, בו הם מונים שורה ארוכה של בעיות, הנוגעות בעיקר לפיתוח המרחב הציבורי סביב הבניין החדש ושלושת הבניינים הקיימים. "בשל מיקומו, המרחב הציבורי של פרויקט עזריאלי מהווה כרטיס ביקור לעיר תל אביב יפו עבור מבקרים המגיעים ברכבות מכל עברי הארץ", נכתב בפתח המכתב שמונה שורה של נושאים שיש ללבן טרם קידום התוכנית ובהם אזור חצרות פריקה וטעינה. לפי המכתב אלה פונות לאזור דרך בגין שמוגדרת ככזו שתהיה בעתיד "שדרה מטרופולינית ראשית וייצוגית". כן עולות טענות לגבי היעדר פתרון לצמצום נראות תנועת רכבי האשפה, מיעוט עצים לאורך המדרכות ועוד. כן נכתב כי, "יש לצמצם באופן משמעותי את תפיסת השטח על ידי התנועה המוטורית ולשחררו לטובת הולכי הרגל". בנוסף נכתב שהמעברים בתוך הקניון המתוכנן החדש צרים מדי ושאין ביטוי בתוכנית לקישוריות לפרויקטים התחבורתיים העתידיים - המטרו ומסילות חדשות של רכבת ישראל.

בתחילת החודש שעבר העביר מנכ"ל חברת עזריאלי, אייל חנקין מכתב תשובה מטעמם, שכבר בתחילתו נכתב כי "רוב ההמלצות בחוו"ד של מתכננת המחוז אינן ישימות כלל ועיקר".

כך למשל בנוגע לאזור התפעולי שמכונה "חצרות המשק", נכתב כי אלה "צומצמו בתוכנית למימדים כמעט בלתי אפשריים לתמרון", ועל כן נכתב כי הדרישה בעניינן "אינה ישימה" ואף עלולה להביא "לקריסת המבנה המסחרי הקיים".

לגבי הדרישה לביטול כניסת רכב שירות מדרך בגין, כתב חנקין כי זו לא ניתנת לביטול. כך גם לגבי דרישה לביטול אזור שמיועד להעלאה והורדה של נוסעים לרכבים פרטיים ומוניות. יודגש כי התוצר הסופי - תוכנית העיצוב אשר מובאת לאישור הוועדה, הרי שזו "אושרה בפורום מהנדס העיר על ידי מהנדס העיר הקודם ואושררה על ידי מהנדס העיר הנוכחי", כתבה חנקין.

עזריאלי: "למגדל יש תב"ע תקפה"

סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה בעירייה מיטל להבי, אמרה ל"גלובס" בעקבות דחיית הדיון על הפרויקט כי "נושא מפלס הקרקע והמעברים בין הרכבת הקלה והרכבת הכבדה והחיבוריות לתחנות האוטובוס הוא רגיש ועקרוני. בתוכנית הקיימת אין מקום לשים תחנת אוטובוס. אם לוקחים בחשבון שצריך לשלב גם מדרכה ל-40 אלף הולכי רגל בשעת שיא, וגם תחנת אוטובוס וגם שביל אופניים, אז המדרכה המוצעת ברוחב ארבעה מטרים היא קטנה מדי".

מעיריית ת"א נמסר כי הדיון בתוכנית נדחה כדי "לבחון ולהכיר את התוכנית לעומק. בכוונתנו לשוב ולדון בנושא בעוד כחודש".

מקבוצת עזריאלי נמסר: "למגדל הספירלה תב"ע תקפה בסמכות ועדה מחוזית. בשנתיים האחרונות, מקדמת קבוצת עזריאלי תוכנית עיצוב, בליווי צמוד ובתיאום מלא עם כלל הגורמים בהם צוותי התכנון של עיריית תל אביב, הועדה המחוזית ומשרד התחבורה. יודגש כי בטרם הדיון בוועדה העבירה הקבוצה את כל המסמכים הנוגעים לתוכנית העיצוב, זאת על פי בקשת נציגי מחלקת ההנדסה בעירייה ובהתאם ללו"ז המקובל. החומרים שהעבירה הקבוצה מעידים מעל לכל ספק, כי המגדל וסביבתו תוכננו ועוצבו ללא פשרות, על פי הסטנדרטים הבינלאומיים המחמירים ביותר, וכי התוכנית צפויה לשדרג באופן ניכר את המרחב הציבורי באזור, בדגש על תנועת הולכי רגל".

  • עוד באותו נושא:
  • עזריאלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully