וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דורי בנייה הרימה ידיים. כך זה נראה מאחורי הקלעים

אריק מירובסקי ואביב לוי

13.10.2019 / 7:55

הליך משפטי של חברת אינסטלציה לגביית חוב הוביל את החברה להגשת בקשה להקפאת הליכים

עמוס לוזון. צילום: איל יצהר, גלובס
עמוס לוזון/גלובס, צילום: איל יצהר

שלוש שנים אחרי שעמוס לוזון רכש את החברה הקבלנית א.דורי בנייה, נראה שהוא מרים ידיים. לאחרונה הגישה החברה לבית המשפט בקשת הקפאת הליכים לאור מצבה הכלכלי הרעוע אליו הגיעה החברה.

לאורך 330 עמודים מגוללים עוה"ד אמיר ברטוב, שמרית מלמן ולירון ספיר ממשרד שמעונוב ושות', את מצב חברה כיום. עברה אולי מפואר, אך מזה כמה שנים דורי בעיקר בתחום אחד - התמודדות עם תביעות משפטיות בהיקף של למעלה מ-800 מיליון שקל, שהטילו צל כבד על פעילותה.

למעשה נכון להיום, למעט המותג המוכר, כוללת החברה מספר מועט של עובדים ואין לה אף פרויקט בביצוע. עיון בבקשת הקפאת ההליכים מלמד על עמדתו של הבעלים לוזון לסיבות שהביאו למצבה של החברה - התנכלויות של חברות יזמיות שניצלו את חולשתה של החברה, וגלי תביעות שגברו בשנים האחרונות, בגין פרויקטים שבנייתם הסתיימה, בסך כולל של למעלה מ-800 מיליון שקל. מנגד ספק גדול אם לחברה במצבה הנוכחי יש זכות קיום, גם אם כל ההליכים המשפטיים היו נגמרים כיום.
צעדי התייעלות עם רכישת החברה

החברה שמזוהה בעיקר עם הקבלן המנוח אורי דורי, נהנתה במשך שנים רבות ממוניטין מצוין, דבר שאף סייע לרכישתה על ידי חברת גזית גלוב בעבר. עם זאת כבר ב-2014 התברר שלחברה "בור" כספי שהוערך ב-480 מיליון שקל, כך שכשלוזון רכש אותה שנתיים לאחר מכן, היה ברור שמצבה הפיננסי קשה. בדוחות הכספיים האחרונים, לרבעון השני של 2019, ליוותה את פעילותה של א. דורי בנייה הערת "עסק חי", תוך שרואי החשבון שלה ציינו כי נוכח מצבה התזרימי היא "מתקשה לעמוד במלוא ההתחייבויות הכספיות החלות עליה, לרבות תשלומים לספקים, קבלנים ופסקי דין, ומתמודדת בין היתר עם הליכי עיקולים או הוצאה לפועל". עוד ציינו אז רואי החשבון בין היתר כי "דורי בנייה אינה עומדת במרבית אמות המידה הפיננסיות החלות עליה במסגרת התחייבויותיה אל מול תאגידים מממנים שלה". ויחד עם זאת, החברה המשיכה "לפעול לשם גביית כספים אשר מגיעים לה מגורמים שונים, לשם שירות צרכי התזרים שלה".

כאמור, צרותיה של דורי בנייה לא חדשות, והן העיבו על תוצאותיה הכספיות של קבוצת לוזון, מאז נרכשה השליטה בחברה על-ידי עמוס לוזון ב-2016, וגם טרם לכך, תחת בעליה הקודמים.

כבר בחודש מרץ האחרון נחשף ב"גלובס" כי בכוונתו של לוזון לפעול ל"הדממת" פעילותה של א. דורי בנייה ולביצוע מיזוג תפעולי שלה לתוך עסקי קבוצת לוזון, בניסיון לצמצם את הוצאות הקבוצה, וזאת לאחר שהחברה סיימה את הפרויקטים השונים שביצעה עבור יזמים חיצוניים.

את מהלך המיזוג התפעולי העלה לוזון זמן קצר אחרי שרכש את השליטה בחברה בתחילת שנת 2016, אולם הוא ביקש להמתין איתו על סיום הפרויקטים שלה.

החברה נחשבת ל"כבשה השחורה" של קבוצת לוזון מאז נרכשה על-ידו. למעשה, הפסדי העתק שרשמה החברה בעבר, בהיקף מצטבר של מאות מיליוני שקלים, הובילו את בעלת השליטה הקודמת בקבוצה, גזית גלוב, למכור את השליטה ללוזון תמורת סכום סמלי של פחות מ-10 מיליון שקל. המכירה נעשתה בעקבות כאוס פיננסי בחברה, שאילץ את ענקית הנדל"ן המניב שבשליטת חיים כצמן להזרים לקבוצת הבנייה סכומי עתק שהצטברו לכ-750 מיליון שקל.

לפי הבקשה שהוגשה לבית המשפט כעת, מאז שרכש לוזון את החברה הוא הוביל מהלכים לשיפור מצבה ובהם צמצום היקפי עבודה, צמצום כח האדם, מכירת חברת רום גבס לקבוצת לוזון, מחיקת מניית החברה בבורסה והפיכתה לחברה פרטית, והסכם שנחתם עם חברת דניה סיבוס לסיום שלושה פרויקטים של החברה, ולמתן שירותי בדק בית.

פרויקטים מהעבר רודפים את החברה

אלא שבמקביל לנסיונות אלו, נערמו ההליכים המשפטיים נגד החברה ובהיקפים גדולים. "בשנת 2017 חל גידול של כ-291 מיליון שקל בהיקף ההליכים המשפטיים בהם הייתה מעורבת החברה, לעומת שנת 2016, ואלה עמדו על סך של כ-830 מיליון שקל. יוער, כי מדובר בלמעלה מ-200 הליכים משפטיים שהחברה ניהלה", נכתב בבקשה. נכון לאוקטובר 2019 מספר ההליכים המשפטיים צומצם ליותר מ-100 תביעות "בלבד", בסכום כולל של כ-640 מיליון שקל. אמנם להערכת החברה תוצאות ההליכים הללו יסתכם בסופו של דבר בעשרות מיליוני שקלים, אבל מותר לתהות, כיצד הגיעה חברה שנחשבה עד לפני מספר שנים לסמל של איכות מגיעה למצב כזה.

הנה, למשל, הסיפור של מגדלי תל אביב, שני מגדלים של 122 דירות, שהוקמו בתחילת העשור עבור קבוצת רכישה בהנהגת האחים חג'ג', ונמסרו ואוכלסו ב-2014-2015. גל התביעות מצד בעלי הדירות בגין ליקויים שהגיע לחברה ב-2017, לווה בעיקולים של 16 מיליון שקל. א. דורי בנייה אחראית גם לבנייתו של אחד המגדלים היוקרתיים בתל אביב - מגדל מאייר שבפינת הרחובות אלנבי ושדרות רוטשילד, ושאוכלס ב-2014. אלא שליזמית המגדל חברת ברגרואין רזידנטיאל, טענות קשות נגד החברה. היא טוענת שדורי הפרה ומפרה הפרות יסודיות את התחייבויותיה בהסכם הבנייה שנחתם בין הצדדים ב-2010, וכי לא השלימה את הפרויקט ולא סיימה את העבודות כפי שהתחייבה, וכי עד היום לא הוצא לפרויקט תעודת גמר. "מרשתנו נאלצה לפעול בעצמה לשם קבלת טופס 4 לבניין, לרבות ביצוע עבודות שדורי היתה אמורה לבצען על פי ההסכם, לשם עמידה בדרישות הרלבנטיות", כתב עו"ד אבי ויינשטיין מטעם החברה, לפני כשלושה שבועות, והודיע על כוונת ברגרואין לחלט את הערבויות הבנקאיות על שם א. דורי בנייה בסך של 31 מיליון שקל. יצוין כי לדורי טענות נגדיות, וכי לדבריה התקיים הליך גישור בין הצדדים.

גם מול גינדי החזקות נתגלו בעיות חמורות בפרויקטים שונים. מחלוקת מוכרת, היא מפרויקט מגדל השופטים בת"א - עוד פרויקט יוקרה שבנתה בעבר דורי. עשרות מדיירי המגדל הגישו תביעה כספית נגד גינדי ודורי בעבר, בטענות לליקויי בנייה חמורים. בפרויקט מגדלי הלאום בראשון לציון וויז'ן ברחובות, שבהם הוקמו 328 דירות התגלו הרבה מאוד בעיות, ומתכתובת בין א. דורי וגינדי החזקות עולה, כי דיירי הדירות הללו פתחו אלפי קריאות, בגין ליקויים. "נראה כי כל מילה מיותרת", כתב יועצה המשפטי של גינדי בעבר על הנתון הזה. בין החברות מתנהלים כיום הליכים משפטיים.

וכך חברה שהקימה בעבר פרויקטים יוקרתיים וגרנדיוזיים, הפכה לחברה עם מוניטין בעייתי. "ספקים וקבלני משנה נתקלו לא פעם בתגובות שאם יתבעו את החברה על חובות שמגיעים להם, הם יהיו אחראים על פירוקה וקריסתה, ולא יקבלו דבר", מסביר גורם בתחום הבנייה. באחרונה הריטואל הזה נמאס על קבלן לא גדול לאינסטלציה, וניסיון שלו לקבל כספים מהחברה היה זה ששבר את גב הגמל, והחברה כאמור החליטה ככל הנראה להפסיק ולנסות להתמודד עם כל תביעה בנפרד ופנתה להליך של הקפאת ההליכים.

עוד בוואלה!

הלמ"ס: מכירת הדירות החדשות ממשיכה לעלות

לכתבה המלאה

גלגולה של חברה

1961
החברה מוקמת כחברה משפחתית א. ברגמן

1978
החברה נרכשת על ידי אורי דורי שנותן לה את שמו

2008
גזית גלוב נכנסת לשותפות עם דורי בחברה

2011
גזית גלוב רוכשת את מלוא הבעלות בחברה

2014
בקופת החברה מתגלה "בור" של 480 מיליון שקל

2016
עמוס לוזון רוכש את החברה

2019
מוגשת בקשה להקפאת הליכים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully