וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרת השיכון תודיע על הארכת תוקף תמ"א 38 ב-3 שנים

גיא ליברמן

6.10.2019 / 8:17

שרת הבינוי והשיכון יפעת שאשא ביטון צפויה לכנס היום ישיבה מיוחדת בהשתתפות גורמים מקבינט הדיור וממינהל התכנון ולהודיע על הארכת תוקף התוכנית לחיזוק מבנים לשלוש שנים מהיום

אתר בנייה סמוך למבנה בו שוכן גן דניאל, מרכז תל אביב. 23 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
בנייה/ראובן קסטרו

רוצים לחזק את הבניין במסגרת תמ"א 38? יש לכם שלוש שנים מהיום לעשות את זה. שרת השיכון והבינוי יפעת שאשא ביטון תכנס היום ישיבה מיוחדת במשרדה, במהלכה היא מתכוונת להודיע על הארכת תוקף תמ"א 38 בשלוש שנים נוספות. זאת על רקע העובדה שתוקף התוכנית עומד לפוג במאי הקרוב, והקריאות של רגולטורים רבים, ובהם מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר, שלא להאריך את תוקף התוכנית.

"בהמשך לפגישה שהייתה במשרד האוצר עם שר האוצר משה כחלון ובה הוא ביקש שאני ארכז את התהליך, נקבע היום דיון שבו אני אכריע לגבי גורלה של תמ"א 38" אמרה שאשא ביטון הבוקר ל"גלובס", זאת לדבריה לאחר שהתקיימו פגישות מקצועיות בנושא. למפגש הוזמנו בין היתר דלית זילבר, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון בני דרייפוס, ראש קבינט הדיור זאב בילסקי ממטה הדיור.

"אני מתכוונת להכריע על הארכה של התמ"א לשלוש שנים מהיום, שבמהלכן תאושר ותחוקק תוכנית חלופית שתיתן מענים להיבטים תכנוניים, להיבטים של תקינה ובעיקר לאפשרות מימושה של התמ"א באזורים פריפריאליים שלשמם מראש נבנתה התמ"א. כאמור התמ"א עד היום לא באמת מימשה את ייעודה", הסבירה שאשא ביטון.

עוד היא הוסיפה כי ההחלטה מבקשת " להביא להכרעה בנושא כי השיח סביבו יוצר אי ודאות ואני מבינה את הצורך במתן וודאות לשוק. הרעיון גם שזה יהיה חלק מהיבט תכנוני רחב, ואפעל להביא לקיצור ופישוט תהליכים בירוקרטיים".

"החלטה מנהיגותית אשר מצילת חיים"

תמ"א 38 נכנסה לתוקף בשנת 2005, והיא ניתנת למימוש בשני אופנים: מסלול חיזוק ובנייה ומסלול הריסה ובנייה מחדש (תמ"א 2\38). בשני המקרים ה"כח המניע" את התוכנית הוא תוספת זכויות בנייה שמעניקה המדינה לדיירים, כך שההליך יהיה משתלם כלכלית. לאור ביקורת נרחבת של גורמים רבים בתחום הנדל"ן - הם מצד גורמי תכנון והם מצד רשויות מקומיות, התחזקה בתקופה האחרונה מגמה לבנייה במסגרת התוכנית במתחמים, קרי חיזוק של מספר מבנים יחדיו, באופן שמזכיר תצורה של פינוי בינוי. אם זאת מדובר עדיין ביוזמות מקומיות של עיריות.

מהתאחדות בוני הארץ נמסר: "בעקבות ההחלטה המשותפת של כלל הגורמים הרגולטוריים המובילים את ענף הבניה בממשלה, מסר היום נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: אנו מודים לשר האוצר, ח"כ משה כחלון, לשרת השיכון ח"כ יפעת שאשא ביטון, לראש מטה הדיור, זאב ביילסקי, ולראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן שלקחו אחריות והובילו להחלטה החשובה הזו.

"בראש ובראשונה - ההחלטה הזו היא החלטה מנהיגותית אשר מצילת חיים. הארכת תמ"א 38 היא תוצאה ישירה של קמפיין ציבורי רחב אותו הובילה התאחדות הקבלנים בוני הארץ בחודשים האחרונים, ואנו מודים כאן גם לכל הארגונים העסקיים, החברים במועצת ענף הבניה, שתמכו בפעילות הציבורית הזו ולקחו בה חלק.

"אני מבקש להבהיר, כי במקביל להצלת חיים שתתאפשר על ידי המשך בנייה בתמ"א 38, ההחלטה הזו תמנע ירידה דרמטית בהיצע בנית יחידות דיור חדשות באיזורי הביקוש, שהיתה גורמת ללחץ נוסף לעליות מחירי דיור מעבר לעליות שממילא צפויות. אני שב ומבהיר כי אנחנו בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ מסכימים שתמ"א 38 מצריכה תיקון בהיבטים תכנוניים שונים על מנת לשפר את השפעתה על תהליך ההתחדשות העירונית וכן חייבת לגרום ליצירת תמריצים מתאימים על מנת שפרויקטים מכוחה ייצאו לפועל גם באזורי הפריפריה ובמיוחד בישובים לאורך השבר הסורי אפריקאי.

"להתאחדות הקבלנים יש את הידע, הניסיון והכלים המקצועיים על מנת להמליץ על השינויים המתבקשים כך שיהיו אפקטיביים בפועל ואנו נפעל בשיתוף וביחד עם הגורמים המקצועיים בממשלה ובמנהל התכנון על מנת להוביל לתוכנית מעודכנת אשר תשיג את היעדים הללו.

"בשורה התחתונה, ההחלטה להאריך כעת את תוקפה של תמ"א 38 היא צו השעה והישג אדיר עבור כלל הציבור בישראל ועבור ענף הבניה".

  • עוד באותו נושא:
  • תמ"א 38

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully