וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קליש-רותם מגבילה את גובה הבנייה בחיפה כדי לשמור על הנוף

אריק מירובסקי

11.9.2019 / 14:49

"הנוף האייקוני" של העיר מרכס הכרמל לנמל ובחזרה לא יישבר: בנייה עד 22 קומות בלבד בשכונות רבות בשיפולי העיר

חיפה. ShutterStock
חיפה/ShutterStock

עיריית חיפה הציגה לראשונה את תוכניתה להטלת מגבלות גובה לבנייה חדשה בעיר. ראשת העיר עינת קליש-רותם שהציגה את התוכנית בעצמה לחברי הוועדה הסבירה כי הקו שמנחה את התוכנית מבקש לתעדף את הבנייה הגבוהה לכיוון השכונות הוותיקות והנמוכות: שער העלייה, קרית אליעזר, קרית אליהו, נווה דוד והשכונה החדשה יחסית נאות פרס.

קו מנחה נוסף הוא שמירת "הנוף האייקוני" של העיר מרכס הכרמל ולנמל, ואף הפוך מהחלק הנמוך של העיר לקו הרכס כך שהוא יישמר ולא יישבר על ידי בנייה מפוזרת של מגדלים. "אם כל התוכניות שקיימות היום בחיפה ימומשו - העיר חיפה תוכפל, ותתאים ל-600 אלף תושבים", הסבירה במהלך הישיבה קליש-רותם את המצב הנוכחי בו יזמים מבקשים לבנות הרבה מעבר לתוכניות העירוניות. וזו אחת הסיבות שבעירייה ביקשו לפרסם תוכנית שתגדיר את גובהי הבניינים, ובכך להסדיר את הנושא.

סיבה נוספת לקביעת מדיניות הגבהים נעוצה בתוכנית המתאר המאושרת של חיפה. זו אמנם קובעת כללים לבנייה בעיר, אולם אינה מפרטת מהם. כתוצאה מזה, סיפר המתכנן עמי שנער, שבצוותא עם שותפו למשרד, אמיר מאן עיצב את הצעת המדיניות, שבמהלך הזמן התקבלו בעירייה תוכנית להקמת מגדלים של 25 ו-40 קומות בסמוך לנמל חיפה ובמקומות אחרים, שבהם יש רגישות נופית גבוהה. התוכניות אמנם נדחו, אך נוצר צורך לגבש כללים ברורים לגבהי המבנים אליהם ניתן יהיה להגיע בכל אחד מחלקי העיר.

גובה מקסימלי למגדלים - 22 קומות

התוכנית חילקה את העיר למספר חלקים. בניינים בגובה של עד 22 קומות יתאפשרו בשכונות המערביות של העיר, המכונות גם "מבואות חיפה". מדובר בשכונות נאות פרס, נווה דוד, שער העלייה וקרית אליעזר שבצפון-מערב העיר. לפי התוכנית ניתן יהיה להקים בהן בנייה מרקמית, כלומר בנייה מעורבת של מבנים בגבהים שונים עד למגדלים בני 22 קומות. גם בשדרות ההסתדרות שמהווה את ציר התנועה המרכזי של הצ'ק פוסט (כביש 4) ניתן יהיה לבנות מגדלים של עד 22 קומות. כזכור לפני מספר חודשים הוצגה תוכנית גרנדיוזית להוצאת התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה, ולבנות במקום רובע עירוני ענק. לפי החזון הנוכחי - באזור זה ניתן יהיה לעלות עד לגובה של 22 קומות.

לפי התוכנית שהוצגה האזורים בהם תתאפשר בנייה גבוהה עוד יותר (אם כי לא הוצגו פרמטרים בנושא. א'מ') הם במזרח העיר התחתית. הכוונה לאזורים שמיועדים לבנייה חדשה בדרך חטיבת גולני ודרך ירוחם צייזל, עד למפגש עם דרך הגיבורים וגשר פז. גם האזור הצפון-מערבי של שכונת נווה שאנן, שכולל חלקים מדרך יד לבנים ורחוב חניתה, ואזור סביוני כרמל שמתחת לאוניברסיטת חיפה יאושרו לבנייה גבוהה במיוחד.

ההמלצה לגבי שכונת הדר הכרמל היא לשמור על המרקם הקיים ולהגביהו בכשתי קומות, עד לחמש עד שש קומות. באזור מרכז הכרמל מעל קו המושבה הגרמנית והגן הבהאי, ממליצים המתכננים להתיר בנייה של עד 10 קומות.

"אלה הכללים החדשים בחיפה"

"המטרה היא לבוא ליזמים ולהגיד להם - זה לוח המשחק החדש, ראו ותעופו על הלוח הזה, בלי להתמקח ובלי משאים ומתנים. זה מה שמותר. רוצים לחרוג? על אחריותכם", אמרה קליש-רותם, כחלק מהצגת התוכנית והדגישה את האני מאמין שלה בנושא הבנייה למגורים, במיוחד על רקע התוכניות הרבות של היזמים, שכאמור מוסיפות כמות בלתי סבירה, מבחינתה, של יחידות דיור לעיר. "המטרה שלנו לתעדף את האנרגיות היזמיות לשכונות הוותיקות ולב העיר ולהפסיק לבנות חדש. לא עוד שכונות חדשות", אמרה קליש -רותם, שהרחיבה מעבר לנושא גובה המבנים העתידי והסבירה שבראייתה תוכניות עתידיות משמעותיות ייכללו עירוב שימושים.

כחלק מהישיבה נחשפה תוכנית "קמפוס הנמל". מדובר בתוכנית ששטחה כ-115 דונם וכוללת את ליבת העיר המנדטורית ואזור הכניסה לנמל. גבולותיה הם מסילת הברזל והנמל, בית המכס ההיסטורי, ממגורות דגון ושדרות העצמאות בדרום. לפי התכנון יוגדרו שימושים מגוונים לאזור הנמל ששימש בעיקר למשרדים ובו ישבו עמילי מכס, עורכי דין ועוד. בשנים האחרונות האזור התרוקן מפעילות וחלק מהמבנים בו לא מאוכלסים. לפי התוכנית החדשה תתאפשר במקום פעילות מעורבת של מגורים, משרדים, תעסוקה ומתחם בילוי. לפי קליש-רותם התוכנית מנצלת את העובדה, שמחסני הנמל הישנים במקום עומדים להתפנות, מה שיאפשר בנייה חלופית. לדבריה הכוונה היא להקים במקום כ- 1,600 יחידות דיור, ולאפשר הגבהת מבנים עד לתשע קומות, תוך שימור מבנים מנדטוריים.

בין היתר כוללת התוכנית את הכיכר של תחנת הרכבת המנדטורית "מרכז השמונה", שבזמנו היווה מקום מפגש של אוטובוסים ומוניות עם רכבת עם הנמל, אך עם הזמן הפעילות במקום הצטמצמה משמעותית. אדריכל התוכנית הוא ברוך ברוך.

  • עוד באותו נושא:
  • חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully