וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תמ"א 38 מסיימת את דרכה ואנו מדברים על תקופת מעבר"

אריק מירובסקי

9.9.2019 / 12:19

כך אמרה מנכ"ל מינהל התכנון, דלית זילבר בכנס יזמים ופעילים בהתחדשות עירונית שמקיים אתר מגדילים

דלית זילבר. ניב קנטור,
דלית זילבר/ניב קנטור

"תמ"א 38 תשתנה, או אולי אף תוחלף בתוכנית חדשה, שתתן מענה תכנוני סביבתי, תכלול את הפריפריה, ותחייב גם תשלומי היטלי השבחה שגובהם טרם נקבע" - כך אמרו שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא ביטון, מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ וראש הרשות להתחדשות עירונית, חיים אביטן, שהשתתפו בכנס "ישראל מתחדשת" של אתר חדשות הנדל"ן וההתחדשות העירונית "מגדילים".

הדוברים התייחסו להודעה שיצאה אתמול, בעקבות הדיון באוצר שנערך בנוגע לעתיד תמ"א 38, בסופו יצאה הודעה שקבעה, כי תמ"א 38 תימשך עוד זמן מה, ואולם לעתיד הממשלה תקבע לה תוכנית חלופית. "אנחנו נגדיר תקופת הארכה, שעדיין לא גיבשנו את אורכה, שבמהלכה נגבש תוכנית חלופית לבעיות שתמ"א 38 לא נותנת מענה", אמרה שאשא ביטון.

"תמ"א 38 קיימה את עצמה רק ביישובי המרכז, והמדינה תצטרך לשים יד בכיס ולסייע בהתחדשות עירונית גם לפריפריה. ברור לכולם שבמתכונתה היא צריכה להגיע לסיום".

חיים אביטן התייחס בין בייתר למשפט שנערך עתה בנוגע למדיניות תמ"א 38 ברמת גן, ששללה את המדיניות הקודמת ולדברי היועץ המשפטי לממשלה אף איינה את התמ"א בעיר, והביאה לעתירה, שהוגשה על ידי התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ואמר, כי "אנחנו משתדלים להעביר תקנה בממשלה, שלפיה לא יתכן שתוכניות שהחלו בקידומן, ראש עיר חדש יעצור ויגיד שהוא רוצה לבדוק. זה אחד מהדברים שגורמים לוודאות ולרציפות שלטונית".

לגבי הישיבה אתמול, אמר אביטן, כי "תמ"א 38 הוא דבר חשוב מאוד, אבל ראינו שבין 2010 ל-20019 הנושא צבר תאוצה במרכז הארץ. מינהל התכנון רוצה לשנות את התמ"א, אבל יזמים וראשי רשויות ודיירים, התקשרו עם יזמים לקדם תמ"א 38. זה יצר לחץ וחוסר ודאות אצל רבים. זה יידחה בשנתיים-שלוש. אנחנו רוצים לתת שקט למשק ולתת ליזמים ולרשויות אפשרויות להתפתח".

קמיניץ התייחס אף הוא בתחילת דבריו לחווץ הדעץ שהגיש משרדו על מדיניות עיריית רמת גן על תמ"א 38 ואמר, כי התכנית תשתנה בעתיד, ואולם בינתיים היא במעמד של דין. "לא ניתן לבטל דין בהחלטת מועצת עיר, ומסמך המדיניות שהוציאה עיריית רמת גן היה גורף מיידי ולמעשה איין את התמ"א".

קמיניץ אמר עוד, כי בתקופה האחרונה החלו כל הגורמים הממשלתיים המעורבים בסוגיות ההתחדשות עירונית לגבש "שורה ארוכה של שינוים בתיקוני חקיקה ותקנות" כדבריו.

ואילו זילבר התייחסה לתמ"א 38 בתור היסטוריה: "התמ"א מסיימת את דרכה ואנו מדברים על תקופת מעבר. כרגע נעשית עבודה מטה לשינוי והנושא של התמ"א כבר לא מעניין. אנחנו עוברים לתכנון אמיתי, להתחדשות עירונית", אמרה. ועם זאת, הדגישה זילבר, כי ברגע שרשות מקומית עשתה תוכנית מקומית שבנויה על תמ"א 38, בנוסח תוכנית הרובעים בתל אביב - היא תישאר בעינה ולא תבוטל. זילבר אמרה, כי יש כ-20 רשויות שפעלו כך, והן יוכלו להחליט איפה ובאיזה אופן הן רוצות את התמ"א.

ראש עיריית בית שמש, עליזה בלוך, אמרה, כי הקמת השכונות החדשות בעירה, עוררה קושי במימוש התחדשות עירונית, אם כי להערכתה, יש היתכנות כלכלית גם בפרויקטים של התחדשות. "כשהוחלט להגדיל את יחידות הדיור, ההחלטה התקבלה על השלטון מרכזי והאחריות - על השלטון המקומי. אני אמורה כראש עיר לספק את כל הצרכים לאלפי יחידות דיור חדשות שהוקמו בבית שמש. אנחנו במחסור של 150 קווי אוטובוס ו-1,000 כיתות לימוד", אמרה, וסיימה, כי "אנחנו ברשויות המקומיות חייבים לקבל גם את הסמכות כיצד לתכנן וכיצד לבנות".

ואילו ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, אמר, כי הוא בעד התחדשות עירונית, ותמ"א 38 בגרסת ההריסה והבנייה מחדש (תמ"א 38/2) יותר מאשר התמ"א 38 בגרסת החיזוק וההרחבה, ואולם לא במכפילים גבוהים. "אנחנו עוצרים כרגע תוכניות עם מכפילים לא הגיוניים של 5.5 .הצפי של הממשלה להביא אותנו ל-240 אלף תושבים, אנחנו רוצים להוריד ל-210 אלף. המכפילים שלנו יהיה קטנים בהרבה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully