וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכיתם במחיר למשתכן? קוו שכחלון יישאר במשרד האוצר

6.9.2019 / 0:00

הזוכים בהגרלה בפרוייקטים שעדיין לא הוציאו היתר בנייה תלויים ברצונו הטוב של שר אהוצר אם הם רוצים לקבל את המפתחות

שכונת רמות באר שבע. ראובן קסטרו
בנייה/ראובן קסטרו

רגע לפני הבחירות זה זמן טוב לבדוק מה קורה עם תוכנית הדגל של שר האוצר, מחיר למשתכן, ולא רק בגלל שמבקר המדינה החליט לקבור בינתיים את הדוח שלו על התוכנית. כי זה שמבקר המדינה לא כותב, לא אומר שלמי שממתין לדירה במחיר למשתכן אין סיבה לדאגה.

מי שצריך לדאוג בעיקר אלו חברי הקבוצה הגדולה של אנשים שזכו בדירה בפרויקטים שעדיין לא קיבלו היתרי בניה. כפי שהסביר לי חבר שבדרך כלל יודע על מה הוא מדבר, כחלון הוא גאון - כי כל מי שהגריל דירה חייב להצביע לכחלון. אם כחלון לא יהיה שר אוצר, הוא הסביר, זה שמר ישראל ישראלי הגריל דירה לא אומר שהוא יקבל אותה, לפחות לא בכמה שנים הקרובות.

לצערי, נראה שהחבר שלי ידע על מה הוא מדבר: כדי לגרום לראשי ערים להסכים לפרויקטים של מחיר למשתכן, שר האוצר חתם על הסכמי גג. כמעט כל ישוב שהסכים להקמת פרויקט של מחיר למשתכן קיבל הבטחה שהאוצר יבנה עבורו תשתיות מים, ביוב, בתי-ספר, כבישים, מחלפים, וכו'. התחייבויות בשווי של כמה וכמה מיליארדים טובים.

שר האוצר חשש שאם ההתחייבויות האלו יופיעו בספרי התקציב, יקרו שני דברים. אחד, לא יישאר לו כסף לחלק לציבור. שניים, הגירעון לא יהיה 3.8% אלא הרבה יותר. כדי למנוע את זה, השר עשה דבר פשוט: הוא רשם את כל הסכמי גג מתחת לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

מכיוון שרמ"י היא חברה ממשלתית שנמצאת באחריות משרד האוצר, למנהלים של רמ"י לא הייתה ברירה אלא לחתום. ומכיוון שרמ"י היא חברה ממשלתית אבל לא משרד האוצר, ההתחייבויות שלה לא מופיעות בתקציב. אבל למרות שלכתוב את ההתחייבויות מתחת לרמ"י נראה כמו פתרון מושלם, יש בעיה קטנה. לרמ"י אין את הכסף לשלם, בין היתר בגלל שתוכנית מחיר למשתכן מחייבת את רמ"י לשווק קרקעות במחירים נמוכים.

היתרי הבנייה - מנוף לחץ על האוצר

זה אומר שכדי שראשי הערים יקבלו את הכספים שהבטיחו להם בהסכמי הגג, משרד האוצר צריך למצוא את הכסף. אבל עכשיו יש לאוצר גירעון גדול, ואף אחד שם לא הולך לרוץ להעביר כספים שלא כתובים בתקציב, בעיקר עם השר הבא לא יראה במחיר למשתכן את תוכנית הדגל שלו. זה אומר שחלק גדול מראשי הערים הולכים למצוא את עצמם במאבקים עם האוצר. בסוף הכסף כנראה יגיע, אבל הדרך הולכת להיות מאד ארוכה.

כדי ללחוץ על האוצר לשחרר את הכסף, ראשי הערים יעשו דבר פשוט: לא יוציאו היתרי בניה. זה אומר שהקבלנים שזכו בקרקע וממתינים להיתר, ימשיכו לשלם ריבית על הקרקע שקנו, ויתפללו שההיתר יגיע לפני שההוצאה לפועל תבוא לעקל להם את הציוד. זה גם אומר שכל האנשים שהגרילו דירה וממתינים בדירות שכורות עד שיבנו להם את הבית, יצטרכו להמתין עוד כמה חודשים, או אפילו שנים.

וכשיש הרבה אנשים שתקועים בדירה שכורה, ומספר הדירות להשכרה לא עולה כי שר האוצר הוציא את המשקיעים מהשוק, אז מה שיישאר מהניסיון של שר האוצר כחלון לעצור את מחירי הדירות זה אנשים שתקועים בדירה להשכרה, ומשלמים על השכירות הרבה כסף.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפינטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully