וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם כפר סבא בולמת את היתרי הבנייה לתמ"א 38

אריק מירובסקי

19.8.2019 / 16:12

דיירים ויזמים בשני פרויקטים של תמ"א 38 בכפר סבא גילו כי העירייה ביטלה היתרי בנייה שהעניקה להם בעבר. העירייה: מקדמים תוכנית כוללנית להתחדשות עירונית

כפר סבא. ShutterStock
כפר סבא/ShutterStock

כפר סבא מצטרפת לרשימת הערים שמגבילות בפועל פרויקטים מסוג תמ"א 38. ל"גלובס" נודע כי עיריית כפר סבא ביטלה שני פרויקטים מסוג תמ"א 38 אחרי שניתנו להם בעבר היתרי בנייה. בעקבות ההחלטה החריגה הגישו היזמים ערר לוועדת הערר המחוזית מרכז. במקביל להגשת העררים, הודיעה עיריית כפר סבא כי היא מתעתדת לשקוד על תכנון כולל לארבעה מתחמי תמ"א 38, ובהם שני המתחמים המדוברים.

המתחם הראשון מכונה "מתחם גאולה", הנמצא בין הרחובות ששת הימים-גאולה-הפרדס-גורדון וכולל שישה מבנים בני 48 דירות קיימות. התוכנית כוללת הריסה של המבנים הקיימים ובניית ארבעה בניינים ובהם 145 דירות. את הפרויקט מקדמת חברת "י.נ.ו.ב בנייה ופיתוח בע"מ" שבשליטת משפחת לנצנר. הפרויקט השני נמצא ברחוב סוקולוב 8-4 בעיר. במתחם קיימות 35 דירות ובמקומם מתוכננות להיבנות 105 דירות חדשות בבניינים בגובה של 10 קומות. את הפרויקט מקדמות החברות אשדר וי.נ.ו.ב בנייה ופיתוח בע"מ. בחודשים האחרונים ניתנו היתרי בנייה לשני הפרויקטים, ואולם באחרונה הודיעה הוועדה המקומית ליזמים, כי היא מבטלת את מתן ההיתרים, ולאחר מכן פרסמה העירייה הודעה שלפיה היא תקדם תוכניות התחדשות עירונית בארבעה מתחמי שיכונים: ברחובות התפוז, ששת הימים, סוקולוב וההסתדרות. משמעות ההליך היא ביטול לאלתר של שתי תוכניות התמ"א ועיכובים של שנים בהליכי ההתחדשות העירונית.

"הדיירים חוזרים שבע שנים לאחור, שאז נחתמו ההסכמים בינם לבין החברה היזמית", אומר טל ברוך מחברת TABA, העוסקת בקידום תמ"א 38 ומייצגת דיירים בשני הפרויקטים. "היום אני לא רואה אותם חותמים על הסכמים, כי האמון שלהם במערכת נפגע מאוד והם גם לא מעוניינים בתכנון של העירייה, למקם מתחת לדירות שלהם חנויות ומשרדים", הוא הוסיף.

בעירייה מסבירים מנגד כי בתכנון הקודם "לא הופרשו שטחים לצורכי ציבור, לא הורחבו דרכים בהתאם לצורכי העיר ולא נבחנו הצרכים הפרוגרמטיים הנובעים מתוספת יחידות דיור. באותו אופן אושר בניין נוסף ברחוב סוקולוב בעיר, ועוד שני מבנים בצמוד לו עמדו לפני דיון בוועדה. יובהר כי במועד אישור הבקשות, לא היה מהנדס עיר או אדריכל עיר בתפקיד, והבקשות, אשר להן השלכה ציבורית רחבת-היקף, אושרו למרות זאת", נאמר בתגובת העירייה. "עם כניסת ראש העיר החדש רפי סער לתפקידו, מונו ללא דיחוי בעלי תפקידים בתחום התכנון העירוני כנדרש: מהנדסת עיר ואדריכלית עיר. בעלי תפקידים אלה מצאו כי האישורים שניתנו לחלק מהפרויקטים נוגדים ומסכלים תכנון עירוני מושכל, אינם נותנים מענה לצורכי הציבור העולים מתוספת יחידות דיור, ואינם מהווים התחדשות עירונית, אלא מאפשרים אך ורק התחדשות של הבניין במגרש הפרטי. אי לכך, בקשות ספציפיות אלה הובאו לדיון חוזר לעדכון החלטה".

ההחלטה בכפר סבא ממשיכה החלטות של רשויות מקומיות אחרות שיצאו באחרונה נגד התוכנית הארצית לחיזוק מבנים. ברמת גן הוחלט לאחרונה שלא לאשר תוכניות מסוג תמ"א 38, ולאחרונה עודכנו הוראות מעבר שנוגעות לפרויקטים "בצנרת". בגבעתיים השכנה, כמו גם בקריות מוצקין וביאליק ,הוחלט להקשות על קידום פרויקטים מסוג תמ"א 1\38 (חיזוק ותוספת בנייה).

על רקע השיתוק הממשלתי שנובע מתקופת הבחירות המתארכת, ההחלטות שמקבלות הרשויות המקומיות בנוגע לתוכנית ארצית לא זוכות להתייחסות מצד הגופים הממשלתיים, שבעצמם מפזרים אמירות סותרות לגבי המשך דרכה של התוכנית, כך שבפועל השטח מכתיב את המציאות.

בשבוע שעבר התקיים הדיון הראשון בפני ועדת הערר בעררים שהגישו חברות י.נ.ו.ב ואשדר שמיוצגות על ידי עורכי הדין מיכה גדרון וברק קינן, בנוגע לפרויקט במתחם סוקולוב. הוועדה הציעה לצדדים לקבל הצעת פשרה, שלפיה היזמים יאפשרו לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז להחליט באשר להמלצת העירייה, ואולם החלטה זו נדחתה בידי העוררים, ונקבע כי נציגי ועדת הערר יקיימו דיון נוסף בעניין, לאחר שיקיימו סיור במקום.

  • עוד באותו נושא:
  • כפר סבא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully