וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלוש תוכניות מתאר חדשות הופקדו ליישובים במגזר הערבי

הלית ינאי-לויזון

24.7.2019 / 9:08

בבאקה אל גרביה, בג'ת ובכפר כנא הופקדו תוכניות שמוסיפות אלפי יחידות דיור ושטחי תעסוקה

חוסר ייצוג של שמות ערביים על בקבוקי קוקה קולה. מאי 2013. שלומי גבאי
באקה אל גרביה/שלומי גבאי

שלוש תוכניות מתאר חדשות הופקדו לאחרונה ביישובים ערביים: הוועדה המחוזית חיפה הפקידה תוכניות מתאר כוללניות ליישובים השכנים באקה אל גרביה וג'ת שבצפון השרון, והוועדה המחוזית צפון הפקידה תוכנית לכפר כנא.

תוכניות אלה מצטרפות לתוכניות קודמות בפקיעין וביישובים ערביים נוספים, לאחר שנים ארוכות שבהן לעשרות יישובים ערביים לא היו תוכנית מתאר כלל.

התוכניות בבאקה ובג'ת כוללות תוספת של 9,600 יחידות דיור וכן הקמת אזור תעסוקה בשטח של כ-1,000 דונם. במינהל התכנון אומרים כי התוכניות לשני היישובים, שאוחדו בעבר ליישות מוניציפלית אחת אך הופרדו מחדש ב-2010, גובשו במקביל כדי לבנות חזון אזורי ומרחבי. אזור התעסוקה המשותף לבאקה ולג'ת יהיה משותף גם למועצה אזורית מנשה ולעיר חריש, במטרה לנצל את המיקום הקרוב לכביש 6.

"יש לפחות 400 עסקים שנצטרך להוציא מהעיר"

בבאקה אל גרביה חיים כיום כ-30 אלף איש. העיר מדורגת באשכול 3 מתוך 10 בדירוג הסוציו-אקונומי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

מורסי אבו מוך, ראש עיריית באקה אל גרביה, מרוצה מהתוכנית שהופקדה. "התוכנית מוסיפה לנו אזור תעשייה שהיינו מאוד צריכים אותו", הוא אומר. "תוכנית המתאר עצמה מסדרת את העיר ומכניסה לנו כמות אדירה של תעסוקה. בנוסף יש לנו גם בקשה שהוגשה לוועדה גיאוגרפית לצירוף כ-600 דונם מכיוון צפון לצורך בנייה למגורים ושליש אזור תעשייה. אנחנו ממתינים בעניין הזה אבל זה נראה לי חיובי. נוסף לזה משרד השיכון מימן אצלנו שמונה תוכניות מפורטות שאנחנו מבצעים - גם להכשיר אדמות שטרם התחילו לבנות בהן".

יהיה ביקוש לכל כך הרבה שטחי תעסוקה? יש מקומות שבהם מכרזים לתעסוקה נכשלים כי אין הצעות.

"אצלנו השאלה היא לא אם יהיה ביקוש אלא אם השטח יספיק. יש לנו בתוך העיר עצמה לפחות 400 עסקים שאני חייב להוציא, ביניהם מפעלי בטון ומפעל חמוצים. ברגע שיש לי לאן להוציא אותם זה יהיה טוב. כרגע אנחנו לא אוכפים את החוק נגדם כי אין לאן להוציא אותם ואני לא רוצה להעלות את אחוזי האבטלה עוד יותר".

לבנייה למגורים קיבלתם אדמות מדינה?

"קיבלנו 200 דונם של אדמת מדינה. אנחנו מתכננים שכונה חדשה בצפון העיר - 828 יחידות דיור. זו ממש היסטוריה כי לא בנו כאן אף פעם. אנחנו גם יחסית מוגבלים מבחינה גיאוגרפית. מצד אחד יש לנו את כביש 6, מצד אחר את גדר ההפרדה. יש שם הגבלה מהצבא, והמדינה מתכננת לבנות במזרח חדרה שדה תעופה אז אי אפשר לבנות מאוד לגובה".

יהיה ביקוש למגורים בדירות? ביישובים ערביים אחרים מכרזים בבנייה רוויה נכשלו.

"מכרזים נכשלו במקומות שבהם לאוכלוסייה יש אפשרויות מגורים אחרים, אבל אצלנו אין.

"חסרות לי היום בבאקה לפחות 1,500 יחידות דיור. אם את נכנסת עכשיו לעיר ערבית נראה לך שיש קרקעות פנויות אבל זה של 10%-15% מהמשפחות והשאר אין להם איפה לגור.

"חלק גדול מהמשפחות הללו קנו דירות בחריש, ובאים ללמוד אצלנו. אבל אני לא רוצה להגיע למצב שהתושבים בעלי היכולות יעברו לגור מחוץ לעיר. אני לא רוצה להפוך את באקה לעכו ולנתניה של לפני 15 שנה, שכל האוכלוסייה החזקה תצא החוצה. האופציה היחידה לשמור על האוכלוסייה היא לבנות".

אגב, אבו מוך אמנם מדבר בלשון עתיד, אבל בבאקה יתקיימו בחירות לראשות העירייה באוקטובר הקרוב, והוא כבר הודיע כי לא ירוץ לקדנציה נוספת - הוא מתחיל באוקטובר פוסט דוקטורט באוניברסיטת תל-אביב.

"אדמה היום בבאקה עולה לפחות מיליון וחצי שקל ועוד 2 מיליון שקל להשקיע בבנייה. מי יכול לעמוד בזה? מצד שני תוכל לקנות דירה ב-900 אלף שקל ולגור באופן מכובד בדירה חדשה. אז אני חושב שאנשים יבואו לגור".

מתכננת מחוז חיפה, ליאת פלד ציינה: "כי התוכניות נותנות מענה לשנת 2040 ואף מעבר לכך. בנוסף, התוכנית מנצלת את היתרונות היחסיים של הישובים במרחב הן לאורך נחל חדרה, שם מתוכנן פארק ציבורי, והן לצד דרכים ארציות ומסילות ברזל מתוכננת ומציעה אזור תעסוקה ותעשייה אזורי מרחבי שייתן מענה לישובים ורשויות נוספות".

כפר כנא: לפתח את התיירות סביב הכנסיות

במקביל הפקידה הוועדה המחוזית צפון תוכנית מתאר כוללנית לכפר כנא שבגליל התחתון, הכוללת תוספת של 5,500 יחידות דיור וכן תוספת של למעלה מ-520 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר - חלקם קרקעות מדינה.

התוכנית מדגישה גם את פיתוח מערך התיירות בכפר כנא, שבו כמה כנסיות חשובות לעולם הנוצרי. בהיבט התחבורתי, התוכנית קובעת הנחיות לשיפור מערך הדרכים בראייה אזורית, תוך הוצאת התנועה העוברת מלב הישוב.

אוֹרי אילן, יו"ר הוועדה המחוזית צפון, ציין כי "התוכנית מאפשרת את תהליך התפתחותה של כפר כנא לעיר. כפר כנא בולטת במרחב סובב נצרת בהיותה בעלת אופי עירוני, עם בנייה בצפיפות גבוהה יחסית לישובים הסמוכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully