וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי יחידות דיור ורכבת תחתית: מה צפוי להיבנות בשדה דב?

שלומית צור

2.7.2019 / 5:53

לאחר מאבק ממושך ויצרי, דחיות חוזרות ודיונים ליליים, שדה דב נסגר באופן סופי. על השטח שיפונה והשטחים הסובבים אותו ייבנו 16 אלף יחידות דיור ו3,700 חדרי מלון, יוקם פארק גדול, ורצועת החוף תורחב ב-2 ק"מ

שדה דב. צילום: איל יצהר, גלובס
שדה דב/גלובס, צילום: איל יצהר

סגירת שעריו של שדה דב, הייתה ללא ספק יום חג במשרדי רשות מקרקעי ישראל. "מדובר באירוע מכונן שלא היה כמותו בהיקפי הבנייה המתוכננים בשנים האחרונות במרכז הארץ", כך אמר מנהל מחוז תל-אביב ברשות מקרקעי ישראל, צחי דוד, בשיחה עם "גלובס". ברמ"י מעריכים כי השיווקים הראשונים של הקרקע המתפנה יחלו כבר ברבעון הראשון של שנת 2020.

פינוי שדה דב, שפעל במשך שנים על קרקע בבעלות המדינה, יאפשר שיווק קרקעות לטובת הקמה של 16 אלף יחידות דיור, מחציתן מוגדרות כדיור בר השגה, חצי מיליון מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר, 3700 חדרי מלון, פארק חופי ורצועת חוף של 2 ק"מ שמגיעה לעולם בעקבות פינוי שדה התעופה ומסלולי הטיסה. גובה הבניינים הסמוכים ביותר לים בשכונת המגורים החדשה שתוקם הוגבל ל-25 קומות, ובשכונה צפוי לעבור הקו הירוק של הרכבת הקלה, שיגיע אליה מרחוב אבן גבירול. שיווק הקרקע במקום הכי יקר בישראל, צפוי להבטיח את יציבות קופת רמ"י בשנים 2020-2021.

מלבד שטח שדה התעופה עצמו, לפינוי השדה משמעות מרחיקת לכת גם על הבנייה הסמוכה. תוכנית הענק בצפון מערב תל-אביב, הידועה כתא/3700, היא תוכנית מאושרת להקמת 12,500 יחידות דיור, רובן ברות השגה, 150 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, 70 אלף מ"ר שטחי מסחר, ו-1,500 חדרי מלון.
"עוד 30 אלף משקי בית בת"א"

הקרקע ברובה המכריע נמצאת בבעלות פרטית, וחלק קטן ממנה השקול ל-1,000 יחידות דיור מצוי בבעלות המדינה. התוכנית אושרה לפני מספר שנים, תוך התחשבות בקיומו של שדה התעופה ובמגבלות הגובה שהוא מטיל. בעבר, אמר מתכנן התוכנית, אדריכל עופר קולקר, כי פינוי השדה יאפשר תוספת של 4,000-5,000 יחידות דיור לתוכנית, ותוספת קומות לבניינים, שכעת אין מגבלה הנובעת מסלולי טיסה אוויריים.

בהנחה המבוססת ביותר כי בעלי הקרקע לא יוותרו על האפשרות להגדיל את זכויות הבנייה בקרקעותיהם, ובהנחה כי התוספת תאושר, יגדל מספר יחידות הדיור בתוכנית ל-17,000 יחידות דיור. "צריך להבין את ההיקפים של התוכנית" אומר דוד, "בתל-אביב מתגוררים כיום 400 אלף תושיבם, שהם 100 אלף משקי בית. מימוש שתי התוכנית בשדה דב וב-2700 יוסיף לעיר תל-אביב למעלה מ-30 אלף משקי בית".

לאחרונה אף הבהיר מינהל התכנון, שתמך בפינוי שדה דב, כי לאי פינוי השדה השלכות עתק לא רק על מטרופולין תל-אביב, אלא גם על בנייה בערים סמוכות, כמו רמת השרון והרצליה, שם יוגבל גובה הבנייה, ולא יאפשר מימוש פרויקטים של התחדשות עירונית למשל.
המטוסים פונו, מה עכשיו?

לדברי דוד, החל מרגע הפסקת הפעילות בשדה דב, יחלו עבודות פירוק מתקני השדה שיימשכו עד כארבעה חודשים. "רשות מקרקעי ישראל מופקדת על הטיפול בחלק האזרחי של השדה המתפנה ומערכת הביטחון על החלק הצבאי של השדה. לאחר מכן, תחל החברה לשירותי איכות הסביבה בדיגום הקרקע, הכנת תוכנית טיהור וטיהור בפועל, בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה". דוד הדגיש כי תינתן עדיפות לתוואי הרכבת הקלה אשר יימסר לנת"ע במועד המוקדם ביותר האפשרי. לאחר גמר טיהור הקרקע יחלו עבודות פיתוח באתר, במקביל לשיווק הקרקע יחידות דיור. עוד הוחלט ברמ"י כי כלל חדרי המלון ישווקו במסגרת הסכמי פיתוח, עם מועדי בנייה נקובים וקנסות בגין אי התקדמות. זאת במטרה להבטיח שבניית בתי המלון תתבצע במקביל לבניית שימושים אחרים כמו מגורים ומסחר.

  • עוד באותו נושא:
  • שדה דב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully