וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היקפי המשכנתאות זינקו במאי ב-16% לעומת אפריל

אריק מירובסקי

25.6.2019 / 16:47

רק בשלושה חודשים בתקופה שבין ספטמבר 2016 ועד אפריל 2018, חצו לקיחת המשכנתאות את רף ה-5 מיליארד שקל לחודש בודד. לעומת זאת ב-12 החודשים האחרונים הרף ירד מ-5 מיליארד שקלים לחודש רק בשלושה חודשים, שניים מהם בתקופות של חגים

ביטוח משכנתא הפניקס. ShutterStock
משכנתא/ShutterStock

בחודש מאי נמשכה המגמה של צמיחת שוק המשכנתאות, כך עולה מנתוני בנק ישראל. בחודש שעבר הבנקים למשכנתאות נתנו הלוואות למימון דיור בהיקף של 5.767 מיליארד שקל. מדובר בהיקף משכנתאות שגבוה ב-16% לעומת חודש אפריל. אמנם חודש אפריל כלל את חג הפסח, שבו הפעילות במשק מאטה, אלא שבהשוואה לשנים האחרונות - מדובר בנתון גבוה לחודש בודד.

כך למשל באמצע שנת 2015, היקפי המשכנתאות שנלקחו על ידי הציבור היו הגבוהים ביותר, בשנים האחרונות. באותה שנה הציבור נטל משכנתאות ברמות ממוצעות של 6.5-7 מיליארד שקל בחודש. באותה שנה נקבע שיא בהיקפי העסקאות של כל השנים (הגיעו לכ-120 אלף). בשנים שלאחר מכן היקפי המשכנתאות ירדו, ובמקביל נרשמה ירידה בכמות עסקאות הדיור. כך למשל מספטמבר 2016 ועד אפריל 2018, חצו לקיחות המשכנתאות החודשיות את רף ה-5 מיליארד שקל לחודש רק 3 פעמים. לעומת זאת ממאי 2018 ועד למאי השנה, המשכנתאות החודשיות ירדו מרף ה-5 מיליארד שקל רק בשלושה מקרים, שניים מהם בחגי תשרי ובפסח.

תחום המינוף הגבוה בעלייה

נתון חשוב נוסף הוא המשך המגמה של לקיחת משכנתאות במינוף גבוה. אם עד ל-2018, חלקן של משכנתאות שהיוו 60% ומעלה משווי הנכסים שנרכשים, לא חצה את רף ה-30%, במהלך 2018 ותחילת 2019 הוא עלה לשליש. ואילו בחודשים מארס-מאי השנה השיעור כבר הגיע ל-36% מכלל המשכנתאות.

הסיבה לכך נעוצה, לפחות בחלקה, מריבוי עסקאות של מחיר למשתכן שנסגרות בחודשים הללו, שבהן מעורבות משכנתאות באחוזים גבוהים יחסית למחירי הדירות. ועם זאת בחודשים האחרונים ניכרת מגמה של התאוששות אצל מגזר משפרי הדיור, כך שלא מן הנמנע שאף הם לוקחים משכנתאות בהיקפים גבוהים, כדי לממן את הדירות שהם רוכשים.

האינדיקציות לזינוק בפעילות הנדל"ן למגורים מגיעה ממקורות שונים - הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) שמראה על מגמת עלייה של 1.5% במחירי הדירות ברבעון הראשון של השנה, והכלכלן הראשי שמראה על גידול במספר העסקאות בשוק, שבשליש הראשון של השנה מתנהל בקצב שנתי של רכישות שגבוה בכ-10% מזה של 2017 ו-2018.

  • עוד באותו נושא:
  • משכנתאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully