וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליאו ליידרמן: מחירי הדירות והשכירות בישראל שבים לעלות

אריק מירובסקי

23.6.2019 / 12:25

לדברי הכלכלן שמשמש כיועץ של בנק הפועלים, "גורמים רבים בענף הבנייה נמצאים כיום בעמדות המתנה על רקע אי-הוודאות הגדולה בענף". בין האינדיקטורים להתאוששות של הענף הוא מציין את העלייה במספר העסקאות בחודשים האחרונים

ליאו ליידרמן. שלומי גבאי
ליאו ליידרמן/שלומי גבאי

"בשלושת החודשים האחרונים נרשמה עלייה של 1.5% במחירי הדירות. מחירי השכירות בחוזים המתחדשים עולים בשיעור שנתי של קרוב ל-3%, והדבר גם מצביע על התפתחות של עודפי ביקוש, בעיקר באזורי המרכז", כך לדברי היועץ הכלכלי של בנק הפועלים, הכלכלן פרופ' ליאו ליידרמן. דבריו נאמרו בסוף השבוע האחרון, כחלק מכנס בשם "ענף הנדל"ן - לאן?", שקיים בנק הפועלים בשיתוף ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל-אביב והמרכז.

למרות הסימנים לעליות עליהם הצביע ליידרמן, הוא הוסיף כי "גורמים רבים בענף הבנייה נמצאים כיום בעמדות המתנה על רקע אי-הוודאות הגדולה בענף. אין ספק שחברות בנייה, יזמים, ומשקי בית רבים ממתינים להגדרות ברורות של מה תהיה המדיניות בנושאי הבנייה והדיור שתינקט על ידי הממשלה שתקום אחרי הבחירות הכלליות בספטמבר השנה".

בעניין זה הצביע ליידרמן על תחום ההתחדשות העירונית כמוקד מרכזי לפתרון היצע הדירות ולנושא בו הממשלה הבאה חייבת לשים דגש. "התוכניות להתחדשות עירונית מהוות חלק משמעותי לפתרון מצוקת הדיור באזורי המרכז. על מנת לממש תוכניות אלה, נדרשים שינויים במבנה העירוני הקיים והגדלת ההשקעות בתשתיות תוך ביצוע התאמות רגולטוריות וגיוס מקורות המימון לתוכניות הכוללות. משימות אלה אינן פשוטות להשגה, ודרוש תכנון ותאום בין הגורמים השונים", אמר.

עוד הויסף ליידרמן כי, העלייה במספר העסקאות במשק בחודשים האחרונים היא אחד האינדיקטורים להתאוששות של ענף הבנייה בתקופה זו, "הנתח העיקרי של הענף הם משפרי הדיור וכמו שצריך להמשיך לטפל בזכאי הדיור, רצוי גם לסייע למשפרי הדיור, תוך הגדרת הקריטריונים המתאימים", אמר ליידרמן.

לגבי שוק המשכנתאות אמר ליידרמן, כי "מספר המשכנתאות ממשיך לגדול, אם כי מדובר ברמות ביקוש נמוכות מאלה שהיו בגאות בשנים 2015-2016. האשראי לנדל"ן במשק, שכולל לחברות נדל"ן ולמשכנתאות, ממשיך להתרחב והוא מהווה כבר יותר ממחצית מההלוואות במערכת הבנקאית. גם מספר העסקאות ממשיך להתאושש, אם כי הדבר מתמקד באלה שרוכשים דירה ראשונה ולא במשקיעים או במשפרי הדיור".

יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל-אביב והמרכז, יהודה כתב, התייחס בפתיחת הכנס לנתונים שפורסמו בסוף השבוע ושהצביעו על ירידה בהיקפי הבנייה בשנה החולפת ואמר כי "נתוני התחלות הבנייה מדאיגים. על מנת להגדיל את היצע הדירות ואת כמות התחלות הבנייה המדינה חייבת לשחרר קרקעות לבנייה בשוק החופשי. כמו כן יש לקצר באופן משמעותי את הליכי הביורוקרטיה והסרבול בוועדות התכנון ברשויות המקומיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully