וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי שקונה דירות במחיר למשתכן הם בעלי וולוו ולקסוס"

שלומית צור

17.6.2019 / 10:58

כך אמר הבוקר מנכ"ל אפריקה מגורים אורן הוד בכנס הנדל"ן השנתי של ארנסט אנד יאנג ומשרד עוה"ד שטיינמץ הרינג גורמן ושות'. מנכ"ל קבוצת לוינשטיין שאולי לוטן: "לא ברור למה החליטו שאדם שגר בעפולה יזכה בדירה בדימונה, ואדם שגר בדימונה יזכה בעפולה. זה טימטום"

הילה ציאון בסיור עיתונאים באתרי מחיר למשתכן בראשון לציון, שדרות ואופקים. אבי כהן
מחיר למשתכן/אבי כהן

"תוכנית מחיר למשתכן הביאה ל-7.5 מיליארד שקל גירעון למדינה, להרבה קבלנים שפשטו רגל, וגם יצרה פערים בהנחות שקיבלו זכאים במקומות טובים ללא טובים" כך סיכם הבוקר (ב') מנכ"ל קבוצת לוינשטיין שאולי לוטן את תוכנית מחיר למשתכן בכנס הנדל"ן השנתי של ארנסט אנד יאנג ומשרד עוה"ד שטיינמץ הרינג גורמן ושות'. "לא ברור למה החליטו שאדם שגר בעפולה יזכה בדירה בדימונה, ואדם שגר בדימונה יזכה בעפולה. זה טימטום. התוכנית יצרה לאנשים בעיקר ציפיות שלא מתגשמות, ויצרה דיווחי שווא של המדינה על הנפקת דירות בשעה שלא שיווקו את הקרקע".

גם מנכ"ל אפריקה מגורים אורן הוד הוסיף כי "אפריקה מגורים משתתפת במחיר למשתכן. ומהניסיון שלנו, בחניות לזכאים שבאים לקנות דירה במחיר למשתכן חונות מכוניות כמו וולוו, ולקסוס. אז לא בטוח שהמטרה החברתית של התוכנית הושגה. מה שבטוח הוא שבשורה התחתונה, התוכנית הביאה לעצירה של הבנייה".

נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו מנה את המספרים הרלוונטים לסיכום התוכנית: "למחיר למשתכן נרשמו 140 אלף זוגות צעירים, וזאת הוכחה מובהקת לכמות הדירות שחסרה באמת. מתוך אלה, 70 אלף דירות הוגרלו, ומתוך אלה רק 12 אלף חתמו על הסכמים מחייבים. בעצם, מכל הסיפור של מחיר למשתכן יש 12 אלף זוגות צעירים מאושרים, שלא ברור כרגע כמה דירות הסתיימו להיבנות. מחיר למשתכן בגדול זה רעיון חיובי, אבל אין עידוד של הוצאת קרקעות לשוק, ויש אנרכיה מוחלטת בשוק".

בפאנל שכותרתו "שוק הדיור בישראל - לאן הולכים מכאן?" השתתפה גם דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון, שציינה כי "למינהל התכנון העמידו עובדה קשה של מחסור ביחידות דיור ובשנתיים האחרונות אישרנו 300 אלף יחידות דיור חדשות בכל רחבי הארץ בכל המגזרים, בותמ"ל ובוועדות המחוזיות, במלוא המרץ. עשינו מהפכה בקנה מידה לאומי".

מי שעוד מתח ביקורת על הממשלה הוא מהנדס עיריית תל אביב לשעבר עודד גבולי, שאמר כי "מחיר למשתכן זאת שליפה מהמותן שאין לה משמעות והיא לא תצליח. אם המדינה לא תעצור ותעשה תוכנית אסטרטגית של איפה לבנות וכמה, ותמשיך לאשר שכונות ללא תעסוקה וחיים, כלום לא ישתנה. אי אפשר ככה לייצר מדינה. אלפי דירות בעפולה בלי תעסוקה זה לא דבר שיעבוד. הפיתרון הוא פשוט בתנאי שמייצרים אסטרטגיה ולא חושבים על ירוחם לחוד ודימונה לחוד".

זילבר השיבה לדברים והזכירה כי ממשלת ישראל אישרה תוכנית אסטרטגית לדיור לשנת 2040, שבין מטרותיה לאשר 2.6 יחידות דיור נוספות, על מנת שייבנו 1.5 מיליון יחידות דיור חדשות בישראל. "התפקיד שלנו הוא גם לטווח הארוך ואנחנו בהחלט מאשרים תעסוקה" אמרה זילבר. "אני רוצה להזכיר שרק במחוז מרכז מאושרים 60 מיליון מ"ר תעסוקה ומתוכם בנויים לפחות 15 מיליון מ"ר". אני מסכימה שנושא התשתיות הוא דרמטי, בעיקר שהיום אנחנו דנים מחדש בצפיפויות גם בתל אביב שלא צפופה מספיק. ברצלונה צפופה פי 3 מתל אביב. מה שחשוב זה להשקיע בתשתיות ובהתחדשות עירונית".

היזמים הלינו על לוחות הזמנים שבהם לוקח להם לקבל היתר בוועדות. זילבר השיבה גם לכך ואמרה: "בשנייה שאנחנו מסיימים לאשר תוכנית, אתם רצים לבקש הקלות ואז מתלוננים על לוחות הזמנים. ולכן אנחנו פועלים לבטל את ההקלות".

גיל גבע יו"ר קבוצת תדהר, התייחס לנושא ההתחדשות העירונית ואמר: "הייתי מציע לממשלה החדשה להסדיר את נושא התמורה לדיירים בפרויקטים של פינוי בינוי, כך שהנושא יוסדר בחקיקה ולא ב"מסחרה".

"מהלך נוסף שצפוי לשחרר את הפקק הוא באמת להוריד את שיעור ההסכמות הדרושות לפרויקט מתחת ל-80%. ברגע שזה יקרה, יהיה בוסט של פרויקטים שיקבלו אור ירוק".

אורן הוד, מנכ"ל אפריקה מגורים. צילום:  איל יצהר, גלובס
אורן הוד, מנכ"ל אפריקה מגורים/גלובס, צילום: איל יצהר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully