וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא נשתף פעולה עם מחיר למשתכן ללא התחדשות עירונית"

אריק מירובסקי

2.6.2019 / 11:38

מ"מ ראש עיריית קרית שמונה מספר על פיזור כספי ממשלה ליעדים נקודתיים: לדוגמא - משרד השיכון מממן חיזוקי מבנים אך ללא ממד"ים

אתר בנייה. ShutterStock
אתר בנייה/ShutterStock

"משרד השיכון שילם 2 מיליון שקל לחיזוק מבנה בן 12 יחידות דיור, בפני רעידת אדמה. ביצענו את החיזוק הזה. לא היו בו ממ"דים, או מרפסות או מעלית, שהיו הופכים את הבניין הזה לטוב יותר ולממוגן יותר. וגם לא הוקמו בו דירות חדשות, שהיו מביאות לבניין הזה אוכלוסיה חדשה". כך סיפר אופיר שמואל מ"מ ראש עיריית קרית שמונה ויו"ר הוועדה המקומית העירונית. שמואל וראש עיריית צפת, שוקי אוחנה, התריעו על הזנחת הערים שלהם ואף הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם הממשלה, באם זו תרצה לשווק דירות במחיר למשתכן.

שמואל, שדיבר בוועידה הלאומית להתחדשות עירונית של מרכז הבנייה הישראלי ו"עיר הנדל"ן" המתקיימת באצבע הגליל, התלונן בין היתר על פיזור כספי ממשלה ליעדים נקודתיים: משרד השיכון, כאמור, מממן חיזוקי מבנים אך ללא ממד"ים, פיקוד העורף משקיע 80 אלף שקל לדירה למיגון, אך ללא חיזוק כלל המבנים, ועמידר משקיעה כספים משלה בחיזוקי המבנים שלה.

במזרח קרית שמונה שווקו דירות במסגרת מחיר למשתכן, שחציין הוקצה לשוק החופשי. אולם אופיר אומר, כי זה גרם לנטישת אוכלוסיה את השכונות הוותיקות של העיר. עוד סיפר על תכניות של רמ"י ושל משרד השיכון להקים בשיפולי העיר אלפי יחידות דיור, ואולם זה לא יקבל את שיתוף הפעולה העירוני, לדברי שמואל, עד שלא ישקיעו גם בהתחדשות עירונית בשכונות הוותיקות.

בצפת המצב מעט שונה. הרבה שיווקי קרקע כשלו בשנים האחרונות, וראש העיר אוחנה רואה את זה כתוצר של הזנחה בת שנים רבות: "צפת עיר ותיקה, שהפוטנציאל בה גדול. לצערי העיר הוזנחה, ועכשיו אנחנו מתעוררים, ואחד הנושאים זה נושא הבינוי. צפת לא נמצאת בתכנונים וללא מעורבות ממשלתית בכדאיות להתחדשות עירונית לא יהיה ניתן להרים את זה", אמר אוחנה.

לדבריו, הבעיה העיקרית בעיר זה חוסר היתכנות כלכלית להיכנס לפרויקטים של התחדשות, מה שגרם לכישלון של יזמויות בעבר. לדבריו, מקדמים בימים אלה שכונה של 5,100 יחידות דיור על קרקע של רמ"י, שבעבר לא הצליחו לשווק, ואולם זה נעשה רק כתוצאה מיוזמות עירוניות: "שיתופי פעולה עם הצבא להקים שכונה צבאית, שכונה לרופאים, שכונה עם חברת חשמל", פירט אוחנה.

עוד הזהיר אוחנה, כי מחיר למשתכן לא תצליח בעיר, בין היתר מכיוון שמחירי הדירות בעיר נמוכים ממילא, כך שלא ניתן להציע למגרילי הדירות הנחות גדולות. עוד אמר, כי הדרך לקדם את צפת היא בהקמת דירות גדולות, מה שהוחל באחרונה. ואולם הוא הדגיש, כי העיר לא תוכל להתרומם ללא סיוע ממשלתי.

"לא בכדי ראשי הרשויות הוחלפו בצפון בבחירות האחרונות, לעומת ראשי רשויות בדרום שנותרו בתפקידם. הצפון לא קיבל, בעוד שהדרום פורח", סיכם אוחנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully